Med led, så slipper man å bytte pærer hele tiden.... 😀 ........ Hele tiden noen som ikke virker... Skal også modifisere 4P henger etterhvert, også med ryggelys!
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Jeg har bygd om Gaupen-hengern min til led, alle lamper byttet ut, samt montert sidemark og ryggelys. Grunnen til at jeg gjorde det er at jeg har en bil med 12volt-system, og en med 24volt. Har en omformer 24 --> 12volt, men ble lei av å styre med den. Baklampene ble byttet til en type med samme utvendige mål, alle lamper er multivolt, alt sammen ble koblet opp imot en koblingsboks.
Kjøpte E-merkede baklykter til min Tredal henger på Aliexpress. Hele lampehuset er støpt i én enhet, og med en "pigtail" som kommer ut. Ble drittlei av å hele tiden måtte bytte glødepærer, samt slåss mot irrede kontaktpunkter i de billige Italia-lyktene Tredal bruker.
Disse funker helt suverent!
En annen fordel er lavt strømforbruk: Mange hengerkontakter får strøm vha "strømtyver" fra bilens baklykter. Det blir mange rare resultater av det: Det er sjelden man ser en tilhenger med fullt fungerende lys!
Kjøpte E-merkede baklykter til min Tredal henger på Aliexpress. Hele lampehuset er støpt i én enhet, og med en "pigtail" som kommer ut. Ble drittlei av å hele tiden måtte bytte glødepærer, samt slåss mot irrede kontaktpunkter i de billige Italia-lyktene Tredal bruker.
Disse funker helt suverent!
En annen fordel er lavt strømforbruk: Mange hengerkontakter får strøm vha "strømtyver" fra bilens baklykter. Det blir mange rare resultater av det: Det er sjelden man ser en tilhenger med fullt fungerende lys!
Har du bil med feilindikering på hvis det går en pære?Fungerer det etter bytte?
At det er mye rare hengerlys skyldes mest dårlig jording. Jordingen i bilkontakten pleier jeg å trekke inn til tørt sted. På hengeren er det egen jordledning hele veien. Dette hjelper litt. På moderne biler kan det være ytterligere årsaker.
Og med lavere strømtrekk på LED, så utgjør spenningsfall over dårlige koblinger og jord et mindre problem vil jeg anta?
Jeg opplevde også å få 2'er på EU-kontroll: Ingen bremselys. Jeg antar årsaken var en feilmontert glødepære å en lånehenger var årsaken: Dette var før jeg kjøpte egen. Kjørte rundt uten bremselys på bilen i nesten et halvår, tenker jeg. Er kanskje ikke flink nok til å sjekke lys på bilen; men tar alltid en sjekk på henger jeg låner/ikke stoler på lysmessig.
........ Hele tiden noen som ikke virker...
Skal også modifisere 4P henger etterhvert, også med ryggelys!
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Risting som dreper glødetråd og lampekontakter som irrer. Med led kan alt loddes. Da holder det noen år uten mer plunder.
Hvor kjøpte du lampene?
Disse funker helt suverent!
En annen fordel er lavt strømforbruk: Mange hengerkontakter får strøm vha "strømtyver" fra bilens baklykter. Det blir mange rare resultater av det: Det er sjelden man ser en tilhenger med fullt fungerende lys!
Har du bil med feilindikering på hvis det går en pære?Fungerer det etter bytte?
Nope. Hengeren brukes utelukkende på en 16 år gammal Hiace. Utvalget av feilindikatorer kan telles på en hånd.
Jeg opplevde også å få 2'er på EU-kontroll: Ingen bremselys. Jeg antar årsaken var en feilmontert glødepære å en lånehenger var årsaken: Dette var før jeg kjøpte egen. Kjørte rundt uten bremselys på bilen i nesten et halvår, tenker jeg. Er kanskje ikke flink nok til å sjekke lys på bilen; men tar alltid en sjekk på henger jeg låner/ikke stoler på lysmessig.
Det ble om ikke annet en dyr sikring...
..... Da bør man vurdere å levere inn førerkortet.......
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til