Blir problem på en del nyere biler med LED.. ofte får man ikke noe fungerende lys.. gjerne samtidig med kun konstant svakt blinkende lys..
vist det skulle fungere, blir blinkfrekvensen gjerne feil også, samtidig som man får varsel i bil om feil på tilhengerlys..
Mange setter inn motstander da. men disse må også sitte på hengeren. da får man plutselig enda flere potensielle feilkilder..
Er forskjell fra bilmerker selvsagt, og det meste kan nok kodes om eller fuskes til, men gjerne ikke noe alle kan gjøre hjemme i garasjen..
Veldig mye dårlig kvalitet på det som selges også.. greit at alt er i en lukket enhet, men slutter det først å virke, må den byttes komplet.. vannintrenging går gjerne igjen..
LED lamper er like sårbare for jordingsfeil som alt annet..
Selv om man lodder sår er det ikke noe garanti for at de varer lengre.. koblingen må være 100% vanntett, ellers kryper vann inn fra koblingspunktet og inn i lampen. også viktig å ha lengst mulig kabel fra lampen. tror produsent ofte sier min 50cm til koblingspunkt.
Sånn helt etter boka, skal man sette hengerkontakten i vanntett holder når den ikke er tilkoblet bil..
Har man fungerende lys med glødepærer, og lampene er av god kvalitet, tror jeg ikke det nødvendigvis er kjempegod butikk å bygge om til LED..
Menn vist alt er modent for utskifting, og man gjør det skikkelig.. altså ikke med sukkerbiter og elteip osv.. og man vet det fungerer på bilen, er det gjerne greit med LED ja:) men skikkelige LED lamper koster gjerne opp mot prisen av en gammel tilhenger..
Jeg fikk tak i dette til en forholdsvis rimelig penge da konsernet jeg tidligere jobbet i hadde direkte forhandleravtale med de. Har forsåvidt tilgang ennå, men da gjennom en av underforhandlerne. Har ellers ingen tilknytning til firmaet.
Det fins helt sikkert alternativer der ute, men påse at lyktene du kjøper er E-merket, og at refleksen er trekantet.
Jeg har forøvrig ikke bil med lysfeilvarsler, så akkurat den delen kan jeg ikke svare for.
men skikkelige LED lamper koster gjerne opp mot prisen av en gammel tilhenger..
Derfor har man eBay og Aliexpress... Samt at jeg ser mange hengere ute på veien med lamper fra Biltema og, men jeg vet ikke hvordan kvaliteten er på disse.
At det fortsatt selges nye tilhengere med jalla-lys er for meg uforståelig, men det handler vel om penger. På egen henger er alt loddet ihop + pakket inn i vulketeip. Har fungert bra i ca 4 år, men det finnes jo naturligvis ingen garanti.
På kabel-siden har jeg gjort som på mange utleiehengere: En kontakt på henger, og med avtakbar spiral-ledning. Da ligger denne tørt inne i bilen - ihvertfall i teorien.
Kjørte rundt uten bremselys på bilen i nesten et halvår, tenker jeg.
..... Da bør man vurdere å levere inn førerkortet.......
Jasså? Hvordan i praksis gjør folk flest det mht å teste lysene på bilene sine daglig?
I prinsippet skal du gjøre det: Som bilfører er du forpliktet til å forvisse deg om at bilen er i forskriftsmessig stand før du starter kjøring, hver gang, og i forsvarlig stand under kjøring. I praksis tror jeg ikke det er så mange som sjekker bremselysene; det er litt tungvint. Jeg sjekker kjørelys (foran og bak) minst en gang eller to i uka - det er bare å vri om tenningen og ta seg en liten tur ut av bilen. Vanligvis parkerer jeg ikke bilen rygget inntil en vegg/mur, men når jeg gjør det, tar jeg en titt i ryggespeilet, trår på bremsen og ser om veggen lyser i rødt. Du kan også gjøre det når du lukeparkerer, om du tar ferje og får en bil bak deg etc. etc. Det er selvsagt lettest å se når det ikke er fullt dagslys, men det behøver langt fra å være HELT mørkt! For noen år siden sirkulerte en melding i avisene da det danske lastebileierforbundet innførte som fast regel for alle sine medlemmer at før all kjøring skulle førere gå en full runde rundt bilen - i utgangspunktet for å forvisse seg om at det ikke var unger som kunne utsettes for fare. Det førte til en vesentlig nedgang i overkjørte tråbiler, dokkevogner, rullebrett osv. Og det var en god anledning til å sjekke de ordinære lysene. Vi kunne la oss inspirere av den regelen, noen fler av oss. Innombys går jeg for det meste til fots. Når det passer seg slik (i praksis: I boligstrøk når bilen parkerer) går jeg gjerne bort til bilførere for å gjøre dem oppmerksom på både ordinære baklys og bremselys som ikke fungerer som de skal. Det hender at noen blir møkkasure fordi jeg våger å si noe galt om deres bil, men de aller fleste er genuint glad for at jeg gjør dem oppmerksomme på det (og er genuint overrasket - de var ikke klar over det). Jeg snakket med føreren av en stor, svart kassebil da vi kom på samme ferje: I tunnelene vi nettopp hadde kjørt gjennom var bilen fullstendig svart. Det var elendig lys i tunnelen; jeg måtte skremmende tett opp i rompa på bilen før jeg så den (baklyktene, med sine reflekser, var høyt plassert). Mannen ble nærmest livredd da jeg fortalte om det, nesten slik at han ville sette bilen igjen i veikanten til det kunne bli fikset.... All erfaring viser at hvis du bare legger an en ikke-anklagende tone, vil de aller fleste sette pris på et "Unnskyld, er du klar over at det venstre baklyset ditt ikke fungerer?" Vi kunne godt være flinkere til å hjelpe hverandre på den måten.
Joda, jeg er forsovet klar over hva man skal gjøre - det var sågard et punkt jeg bestod med glans på oppkjøring til BE for ikke mange år siden. Men i praksis, altså. Er obs på egne kjørelys, men altså ikke bremselys. Hvor ofte sjekker folk egentlig dette i praksis? Jeg har ingen sjekkliste jeg går gjennom før jeg starter opp og kjører - har du?
Jeg skifter sågard pærer i frontlyktene jevnlig, og før disse ryker. Samme med viskere, dekk og bremseklosser. Når en bil, som Hiace, har samtlige 3 bremselys hengende på en og samme sikring, burde det kanskje vært en indikatorlampe på dash'n som forteller at absolutt ingenting der bak lyser?! Sikringen kan jo i verste fall knerte som følge av en pære som kortslutter. Eller en henger med feil på...
Nå skal sies at hovedbilen vår er av nyere dato, og gir selv beskjed om når noe ikke fungerer. Dessuten er brorparten av pærene på denne LED. Men Hiacen er den gamle sorten. Det eneste som minner om digital teknikk her, er quartz-uret.
Forsøker alltid å si ifra. Sjeldent at en får direkte negativ reaksjon, men det er forbausene mange som vet at de har feil på lysene.
Er blitt "ratt selv", da er det bare å takke og bukke, noen har brydd seg og det er positivt.
Hjemme kan mange sjekke dette selv med en tilpasset pinne innom garasjedøra, mellom brems og ratt. Ellers forsøker alle her og følge med når noen kjører ut, her er det naturlig å bremse, slik at en ser lysene.
Bremselys er hvertfall veldig viktige lys..... Kjedelig å bli most av en trailer fordi sjåføren ikke oppdager før det er for seint at man bremser for rein mm
Sjekker automatisk at bremselys virker hver gang bilene brukes, må bruke alltid bremsepedal ved start pga automatgir........ Og ser da i speil enten innvendig lys eller utvendig lys skinne mot noe........ Bremselys er uansett lett å sjekke 😁
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Bremselys er hvertfall veldig viktige lys..... Kjedelig å bli most av en trailer fordi sjåføren ikke oppdager før det er for seint at man bremser for rein mm
Sjekker automatisk at bremselys virker hver gang bilene brukes, må bruke alltid bremsepedal ved start pga automatgir........ Og ser da i speil enten innvendig lys eller utvendig lys skinne mot noe........ Bremselys er uansett lett å sjekke 😁
Det midtre bremselyset på min bil(Camry) så ser man svakt gjenskinn i bakruta/hattehylla fra det midtre bremselyset. Og hvis en av de andre bremselyspærene går så lyser den røde varsellampa til bremsene så du tror du har for lite bremsevæske. Da er det bare å ringe Falck(ifølge instruksjonsboka...).
Signatur
Det er ikke resultatet som teller, men at det tar lang tid og aldri blir helt ferdig...
Bremselys er hvertfall veldig viktige lys..... Kjedelig å bli most av en trailer fordi sjåføren ikke oppdager før det er for seint at man bremser for rein mm
Et poeng med led bremselys er også at de tenner mye raskere enn vanlige glødepærer. Se vedlagt link. 166ms i 80km/time er 3,6 meter.
gjerne samtidig med kun konstant svakt blinkende lys..
vist det skulle fungere, blir blinkfrekvensen gjerne feil også, samtidig som man får varsel i bil om feil på tilhengerlys..
Mange setter inn motstander da. men disse må også sitte på hengeren. da får man plutselig enda flere potensielle feilkilder..
Er forskjell fra bilmerker selvsagt, og det meste kan nok kodes om eller fuskes til, men gjerne ikke noe alle kan gjøre hjemme i garasjen..
Veldig mye dårlig kvalitet på det som selges også.. greit at alt er i en lukket enhet, men slutter det først å virke, må den byttes komplet.. vannintrenging går gjerne igjen..
LED lamper er like sårbare for jordingsfeil som alt annet..
Selv om man lodder sår er det ikke noe garanti for at de varer lengre.. koblingen må være 100% vanntett, ellers kryper vann inn fra koblingspunktet og inn i lampen. også viktig å ha lengst mulig kabel fra lampen. tror produsent ofte sier min 50cm til koblingspunkt.
Sånn helt etter boka, skal man sette hengerkontakten i vanntett holder når den ikke er tilkoblet bil..
Har man fungerende lys med glødepærer, og lampene er av god kvalitet, tror jeg ikke det nødvendigvis er kjempegod butikk å bygge om til LED..
Menn vist alt er modent for utskifting, og man gjør det skikkelig.. altså ikke med sukkerbiter og elteip osv.. og man vet det fungerer på bilen, er det gjerne greit med LED ja:) men skikkelige LED lamper koster gjerne opp mot prisen av en gammel tilhenger..
https://www.egilverne.no/egilverne/default.asp?page=vare&ProdusentID=LYS_26039LH
Dette er venstre lykt. Høyre finner du også i menyen.
https://www.egilverne.no/egilverne/default.asp?page=vare&ProdusentID=LYS%5F26256NCK
skiltlys
markeringslykter byttet jeg da hengeren var ny i 2005, likte ikke de originale.
Som ryggelys benytter jeg små arbeidslyskastere som passer inn i profilen lyktene sitter i (høyde/dybde)
https://www.egilverne.no/egilverne/default.asp?page=artikkel&ID=10176
Her kan du se om det fins forhandlere i ditt distrikt
Jeg fikk tak i dette til en forholdsvis rimelig penge da konsernet jeg tidligere jobbet i hadde direkte forhandleravtale med de. Har forsåvidt tilgang ennå, men da gjennom en av underforhandlerne. Har ellers ingen tilknytning til firmaet.
Det fins helt sikkert alternativer der ute, men påse at lyktene du kjøper er E-merket, og at refleksen er trekantet.
Jeg har forøvrig ikke bil med lysfeilvarsler, så akkurat den delen kan jeg ikke svare for.
Jasså? Hvordan i praksis gjør folk flest det mht å teste lysene på bilene sine daglig?
Derfor har man eBay og Aliexpress... Samt at jeg ser mange hengere ute på veien med lamper fra Biltema og, men jeg vet ikke hvordan kvaliteten er på disse.
At det fortsatt selges nye tilhengere med jalla-lys er for meg uforståelig, men det handler vel om penger. På egen henger er alt loddet ihop + pakket inn i vulketeip. Har fungert bra i ca 4 år, men det finnes jo naturligvis ingen garanti.
På kabel-siden har jeg gjort som på mange utleiehengere: En kontakt på henger, og med avtakbar spiral-ledning. Da ligger denne tørt inne i bilen - ihvertfall i teorien.
I prinsippet skal du gjøre det: Som bilfører er du forpliktet til å forvisse deg om at bilen er i forskriftsmessig stand før du starter kjøring, hver gang, og i forsvarlig stand under kjøring.
I praksis tror jeg ikke det er så mange som sjekker bremselysene; det er litt tungvint. Jeg sjekker kjørelys (foran og bak) minst en gang eller to i uka - det er bare å vri om tenningen og ta seg en liten tur ut av bilen. Vanligvis parkerer jeg ikke bilen rygget inntil en vegg/mur, men når jeg gjør det, tar jeg en titt i ryggespeilet, trår på bremsen og ser om veggen lyser i rødt. Du kan også gjøre det når du lukeparkerer, om du tar ferje og får en bil bak deg etc. etc. Det er selvsagt lettest å se når det ikke er fullt dagslys, men det behøver langt fra å være HELT mørkt!
For noen år siden sirkulerte en melding i avisene da det danske lastebileierforbundet innførte som fast regel for alle sine medlemmer at før all kjøring skulle førere gå en full runde rundt bilen - i utgangspunktet for å forvisse seg om at det ikke var unger som kunne utsettes for fare. Det førte til en vesentlig nedgang i overkjørte tråbiler, dokkevogner, rullebrett osv. Og det var en god anledning til å sjekke de ordinære lysene. Vi kunne la oss inspirere av den regelen, noen fler av oss.
Innombys går jeg for det meste til fots. Når det passer seg slik (i praksis: I boligstrøk når bilen parkerer) går jeg gjerne bort til bilførere for å gjøre dem oppmerksom på både ordinære baklys og bremselys som ikke fungerer som de skal. Det hender at noen blir møkkasure fordi jeg våger å si noe galt om deres bil, men de aller fleste er genuint glad for at jeg gjør dem oppmerksomme på det (og er genuint overrasket - de var ikke klar over det).
Jeg snakket med føreren av en stor, svart kassebil da vi kom på samme ferje: I tunnelene vi nettopp hadde kjørt gjennom var bilen fullstendig svart. Det var elendig lys i tunnelen; jeg måtte skremmende tett opp i rompa på bilen før jeg så den (baklyktene, med sine reflekser, var høyt plassert). Mannen ble nærmest livredd da jeg fortalte om det, nesten slik at han ville sette bilen igjen i veikanten til det kunne bli fikset....
All erfaring viser at hvis du bare legger an en ikke-anklagende tone, vil de aller fleste sette pris på et "Unnskyld, er du klar over at det venstre baklyset ditt ikke fungerer?" Vi kunne godt være flinkere til å hjelpe hverandre på den måten.
Jeg skifter sågard pærer i frontlyktene jevnlig, og før disse ryker. Samme med viskere, dekk og bremseklosser. Når en bil, som Hiace, har samtlige 3 bremselys hengende på en og samme sikring, burde det kanskje vært en indikatorlampe på dash'n som forteller at absolutt ingenting der bak lyser?! Sikringen kan jo i verste fall knerte som følge av en pære som kortslutter. Eller en henger med feil på...
Nå skal sies at hovedbilen vår er av nyere dato, og gir selv beskjed om når noe ikke fungerer. Dessuten er brorparten av pærene på denne LED. Men Hiacen er den gamle sorten. Det eneste som minner om digital teknikk her, er quartz-uret.
Er blitt "ratt selv", da er det bare å takke og bukke, noen har brydd seg og det er positivt.
Hjemme kan mange sjekke dette selv med en tilpasset pinne innom garasjedøra, mellom brems og ratt. Ellers forsøker alle her og følge med når noen kjører ut, her er det naturlig å bremse, slik at en ser lysene.
Sjekker automatisk at bremselys virker hver gang bilene brukes, må bruke alltid bremsepedal ved start pga automatgir........ Og ser da i speil enten innvendig lys eller utvendig lys skinne mot noe........ Bremselys er uansett lett å sjekke 😁
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Det midtre bremselyset på min bil(Camry) så ser man svakt gjenskinn i bakruta/hattehylla fra det midtre bremselyset. Og hvis en av de andre bremselyspærene går så lyser den røde varsellampa til bremsene så du tror du har for lite bremsevæske. Da er det bare å ringe Falck(ifølge instruksjonsboka...).
Et poeng med led bremselys er også at de tenner mye raskere enn vanlige glødepærer. Se vedlagt link. 166ms i 80km/time er 3,6 meter.
Fikk ikke tilgang til hele artikkelen dessverre http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00140139408963712?needAccess=true