Nå har jeg prøvd hengerfeste foran. Det ga en helt fantastisk kontroll på hengeren! Helgens prosjekt ble å lage dette selv. Foreløpig har det kun prøvekjørt med den minste hengeren. Gjør-det-selv ramma fungerte helt fint, men innfestingen i bilen ble begrenset til at jeg ikke ville lage noen hakk/hull i den før jeg visste hvordan dette ville fungere i praksis. Dermed måtte prinsippet testes med minst mulig belastning.
Jeg brukte kun restematerialer. Tilfeldigvis hadde jeg en sokkel for avtagbart hengerfeste liggende (noen hadde oppdaget at hengerfestet mitt var avtagbart en gang. Da jeg skulle kjøpe nytt eksemplar av den avtagbare delen fulgte sokkelen som det klikker inn i med.)
Det største problemet jeg snublet over var at for å slippe å lage hull i støtfangeren, måtte det monteres veldig lavt, noe som medførte en bakkeklaring på kun 13 cm helt i front på bilen. Det har sine ulemper om man skal opp en fortauskant, men sine fordeler om man vil svinge på en flerakslet henger - man får lettet trykket på de(n) bakre akslingen(e) endel.
Neste skritt blir å se på muligheter for å få montert det høyere. Støtfangeren er jo myk plast nederst. Det kunne vært fint å montere sokkelen så høyt at den kommer bak nederste del av fangeren, og at man kan bøye inn den delen av fangeren når den avtagbare delen skal stikkes inn. Også tror jeg det kan være kjekt å bytte til firkantrør på ramma for å få økt styrke mot rotasjonsmomentet ved innfestingene.
Noen som vet hvor man får tak i et firkantrør i stål, helst rektangulært, lengde 107cm, med tversnitt som er 10cm på den lengste siden, og minst mulig på den andre siden. Dimmensjonerende i den uspesifiserte retningen er at 1000N punkt last midt på røret kombinert med 600Nm rotasjonsmoment på samme sted ikke bør gi mer enn 2cm nedbøy, eller 4 grader rotasjon. (Å handel fra norsk stål krever litt større volum enn dette.)
Har av og til fundert på å rigge for to slepeøyer på bilen. Dette for ev å kunne rigge et symmetrisk fremre lastestativ for lang taklast og for å kunne lage en plattform til å sette kona på når bakken blir for glatt.
Fronthengerfeste kan brukes til å lage takplattform. Kan da bruke et forvokst sykkelstativ for hengerfeste. På econoline og suburban er takplattform skrudd fast i karosseri på hver side av grillen, over støtfanger. Plattformen tåler minst 500kg fordelt på 4 festepunkter på hver side av bilen.
Skulle gjerne sett bilde av fronthengerfeste på en ikke-suv. Hvilken høyde er de montert i?
Hengerfeste foran på bil er nok billigste løsningen........Men jeg ser det som dårligere løsning enn mover..... Jeg kommer selv til å montere caravanmover på vår henger etterhvert... Har hatt mover på campingvogna to sesonger nå og det er helt suverent........ Det er mulig å parkere vogna med millimeter presisjon... Vi har en dyrere helautomatisk modell, men billigste movere koster under 10000 kr paret!
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Må huske å alltid ta av kroken ved kjøring på vei. Bilen blir aldri godkjent med noe stikkende ut slik forran. Ser ut som festet stikker ned under spoiler. Bør tenke på hva som skjer hvis en kjører for nærme en fortauskant e.l. slik at en ikke får ødelagt noe. Også plastdeler som det bruker å være mye an foran er dyre.
https://www.youtube.com/watch?v=3rnO3MbBpJ0
Helgens prosjekt ble å lage dette selv. Foreløpig har det kun prøvekjørt med den minste hengeren. Gjør-det-selv ramma fungerte helt fint, men innfestingen i bilen ble begrenset til at jeg ikke ville lage noen hakk/hull i den før jeg visste hvordan dette ville fungere i praksis. Dermed måtte prinsippet testes med minst mulig belastning.
Jeg brukte kun restematerialer. Tilfeldigvis hadde jeg en sokkel for avtagbart hengerfeste liggende (noen hadde oppdaget at hengerfestet mitt var avtagbart en gang. Da jeg skulle kjøpe nytt eksemplar av den avtagbare delen fulgte sokkelen som det klikker inn i med.)
Det største problemet jeg snublet over var at for å slippe å lage hull i støtfangeren, måtte det monteres veldig lavt, noe som medførte en bakkeklaring på kun 13 cm helt i front på bilen. Det har sine ulemper om man skal opp en fortauskant, men sine fordeler om man vil svinge på en flerakslet henger - man får lettet trykket på de(n) bakre akslingen(e) endel.
Neste skritt blir å se på muligheter for å få montert det høyere. Støtfangeren er jo myk plast nederst. Det kunne vært fint å montere sokkelen så høyt at den kommer bak nederste del av fangeren, og at man kan bøye inn den delen av fangeren når den avtagbare delen skal stikkes inn. Også tror jeg det kan være kjekt å bytte til firkantrør på ramma for å få økt styrke mot rotasjonsmomentet ved innfestingene.
Noen som vet hvor man får tak i et firkantrør i stål, helst rektangulært, lengde 107cm, med tversnitt som er 10cm på den lengste siden, og minst mulig på den andre siden. Dimmensjonerende i den uspesifiserte retningen er at 1000N punkt last midt på røret kombinert med 600Nm rotasjonsmoment på samme sted ikke bør gi mer enn 2cm nedbøy, eller 4 grader rotasjon.
(Å handel fra norsk stål krever litt større volum enn dette.)
Kanskje mulig for frontkengerfeste også?
På econoline og suburban er takplattform skrudd fast i karosseri på hver side av grillen, over støtfanger. Plattformen tåler minst 500kg fordelt på 4 festepunkter på hver side av bilen.
Skulle gjerne sett bilde av fronthengerfeste på en ikke-suv. Hvilken høyde er de montert i?
Jeg kommer selv til å montere caravanmover på vår henger etterhvert...
Har hatt mover på campingvogna to sesonger nå og det er helt suverent........ Det er mulig å parkere vogna med millimeter presisjon...
Vi har en dyrere helautomatisk modell, men billigste movere koster under 10000 kr paret!
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Prøver browse i steden.