Hva med terrengbiler der det monteres vinsj i front?
Vet ikke om nyere brannbiler får montert pumpe i front?
Muligens kan en tas på at dette ikke er et godkjent tilhengerfeste, men alle forstå på den annen side at dette kun er egnet for småkjøring i lav hastighet.
Er det tilsvarende krav til godkjenning av slepeøye og slepekrok i støtfanger på lastebiler og busser?
Regelen er enkel, enten må du ha godkjenning som fabrikant og kunne dokumentere kompentasen din for de endringene du gjør siden dette er et påbygg, ellers må du godkjenne stokken din via et tredjepartskontrollorgan (feks tuv) og få dette skrevet inn i vognkortet.
De lastebilene som feks har brøyteskjær osv påmontert er sannsynligvis godkjent via en fabrikant.
Vinsjen må være skrevet inn i vognkort, eller eventuelt gjort av artic trucks som jeg antar har status som fabrikant.
Hva er det egentlig som ikke er lov (uten typegodkjenning)? Alt som endrer bilens utseende? Alt som stikker utenfor bilens ytrekanter? Alt som skrus fast i bilen utvendig og innvendig? Jeg er tydeligvis ikke oppdatert med regelverket på dette området. Er det ikke lov med avstivere mellom toppen av støtdempere lenger heller? Må mobilholderen også være typegodkjent? Eller sykkelstativet?
Jeg forstår ikke at man kan diskutere om dette er lovlig eller ikke. Det sier seg selv at ett hengerfeste foran på en bil kan påføre skader ved en ulykke som ikke ville blitt påført uten dette montert. Kufanger er nevnt, den må produseres på en slik måte at en person som blir påkjørt ikke kan bli hengende fast i fangeren, det kom dermed nye regler og nye godkjenninger. Tror det var i 2007 man måtte ha fått sin gamle fanger innskrevet, hvis ikke ble den ulovlig. Ganske toskete på en måte, jeg kjører rundt med en slik kufanger på min bil, den er ulovlig fordi den ikke står i vognkortet. Det er for sent å få den skrevet inn også. Samtidig kjører det hundrevis identiske biler rundt med samme fangeren godkjent, fordi at de tilfeldigvis fikk med seg regelendringene i 2006. Det hjelper lite at fangeren var godkjent i 2006 og montert av importør før nybilsalg.
Her må Politiet nesten ha røntgensyn for å se en plankestubb som stikker 5 cm under frontspoileren. Ser ikke sammenhengen med en diger kufanger forran frontstøtfangeren.
Hengerkroken er har hurtigfeste og fjernes på 30 sekunder før ordinær kjøring. Kun det nesten usynlige festet blir tilbake. Festet er også så lavt at det ikke har innvirkning på stående fotgjenger som blir påkjørt. En som ligger på bakken derimot er det mer uklart for. Dels kan vedkommende skades av krokfestet, dels kan h*n reddes fra å havne under bilen.
Dels kan stokken/stålbiten til hengerfestet løsne og potensielt ha stor skadevirkning.
Jeg er litt usikker på hva som er innenfor regelverket og ikke av fastmontert utstyr, men en e-merking (tidligere ce) er hvertfall veldig relevant hvor elementer som kan påvirke sikkerheten er vurdert før produktet kan legges ut på markedet.
Tar du kontakt med svv så får du sikkert en mer detaljert forklaring.
Det er jo faktisk en slik bjelke litt lenger bak på bilen for å beskytte eksosanlegget mot oppstikkende objekter. Den bærer preg av å ha vært til nytte. Det er også en slik bjelke rett over der jeg monterer bjelken for hengerfestebjelken som beskytter radiatoren. Så jeg sliter med å se at en ekstra tverrbjelke med et hull man kan dytte kroken inn i skal påvirke bilen funksjonsmessig ved sammenstøt. Den ekstra bjelken vil beskytte bunnpanna på motoren når man kjører på veier med dype hjulspor (noe jeg gjør til stadighet).
Vedr. ting som stikker ned så kan en fotgjenger havne under bilen enten ved at det skjer i et sammenstøt eller at personen allerede ligger på bakken på et uoversiktelig sted. Hvis det da kommer frem etterpå at personen har blitt slept med under bilen fordi tøy har hengt seg opp i noen private løsninger foran som stikker ned eller truffet i hodet av en firkantet gjenstand er jeg usikker på om det går så bra. Tror derfor alt som evt stikker med skal være veldig glatt og rundt, slik det er i dag bør nok alt demonteres ved kjøring på vei. Når du sier at bjelken lenger bak har vært til nytte vil vel din bjelke også kunne bli slått bakover og skade deler av bilen evt løsne slik at det blir en farlig gjenstand på veien. Spørs om det ikke er en grunn til at ting skal være typegodkjent.
For å si det helt enkelt, hvis du er innblandet i en ulykke, vil havarikommisjonen garantert henge seg opp i den bjelken der uansett hva den er laget av, hvor eller hvordan den er festet. Videre er dette grunnlag for å avgjøre hvor vidt du er uaktsom i eventuelt drap/legemsfornærmelse.
En kompis ble dømt for uaktsomt mord pga dekk som ikke var godkjent og last som kunne vært sikret bedre (hvem tenker over skadepotensiale når man legger en sementsekk på gulvet i baksetet?)
Straffen ble ca 2år betinget/ubetinget, fengsel, 200 i bot, mistet lappen i 3år (ganske dramatiske konsekvenser når man driver enkeltmannsforetak som håndtverker) for ikke å snakke om de psykiske konsekvensene, rykter og sladder i nærmiljøet+svartmaling i media.
Hadde bilen vært i godkjent stand, er jeg sikker på at utfallet i forhold til vurderingen av uaktsomhet og derfor også straff hadde vært en helt annen.
Vet du med sikkerhet at det ikke er til noen som helst fare at du monterer en sånn innretning på bilen din?
Lover og regler er satt for å følges, ellers er det fritt frem for alle til å gjøre sine vurderinger om hva som er greit og ikke.
Jeg er relativt pragmatisk av natur selv og har gjort noen blemmer- og tatt lærdom.
Den bjelken som går mellom nedre bærearm, foran fungerer som gressklipperkniv når man kjører i høyt gress. Den er også en smule lavere enn bjelken jeg har lyst til å montere for hengerfeste. Denne knivkanten skal egentlig være beskyttet av et plastdeksel, fant jeg ut da jeg kjøpte en helt lik bil i fjor. Plastdekselet har imidlertid manglet i alle de 6 årene jeg har hatt bilen, og ikke blitt kommentert på de 3 eu-kontrollene bilen har vært igjennom. En bjelke som ikke er knivskarp montert foran denne kan jeg ikke se som noe annet enn en fordel m.t.p overkjørsel. For alle praktiske, og sikkerhetsmessige formål har jeg problemer med å se at denne bjelken skal være til noen ulempe. Den kan likevel være ulovlig, og i så fall føyer den seg pent inn i rekken av lover som må brytes for å øke sikkerheten i trafikken.
Vet ikke om nyere brannbiler får montert pumpe i front?
Muligens kan en tas på at dette ikke er et godkjent tilhengerfeste, men alle forstå på den annen side at dette kun er egnet for småkjøring i lav hastighet.
Er det tilsvarende krav til godkjenning av slepeøye og slepekrok i støtfanger på lastebiler og busser?
http://www.vegvesen.no/_attachment/490323/binary/797573?fast_title=Veiledning+til+Forskrift+om+godkjenning+av+bil+og+tilhenger+til+bil.pdf
Regelen er enkel, enten må du ha godkjenning som fabrikant og kunne dokumentere kompentasen din for de endringene du gjør siden dette er et påbygg, ellers må du godkjenne stokken din via et tredjepartskontrollorgan (feks tuv) og få dette skrevet inn i vognkortet.
De lastebilene som feks har brøyteskjær osv påmontert er sannsynligvis godkjent via en fabrikant.
Vinsjen må være skrevet inn i vognkort, eller eventuelt gjort av artic trucks som jeg antar har status som fabrikant.
Jeg er tydeligvis ikke oppdatert med regelverket på dette området. Er det ikke lov med avstivere mellom toppen av støtdempere lenger heller? Må mobilholderen også være typegodkjent? Eller sykkelstativet?
Hengerkroken er har hurtigfeste og fjernes på 30 sekunder før ordinær kjøring. Kun det nesten usynlige festet blir tilbake. Festet er også så lavt at det ikke har innvirkning på stående fotgjenger som blir påkjørt. En som ligger på bakken derimot er det mer uklart for. Dels kan vedkommende skades av krokfestet, dels kan h*n reddes fra å havne under bilen.
Jeg er litt usikker på hva som er innenfor regelverket og ikke av fastmontert utstyr, men en e-merking (tidligere ce) er hvertfall veldig relevant hvor elementer som kan påvirke sikkerheten er vurdert før produktet kan legges ut på markedet.
Tar du kontakt med svv så får du sikkert en mer detaljert forklaring.
Når du sier at bjelken lenger bak har vært til nytte vil vel din bjelke også kunne bli slått bakover og skade deler av bilen evt løsne slik at det blir en farlig gjenstand på veien. Spørs om det ikke er en grunn til at ting skal være typegodkjent.
En kompis ble dømt for uaktsomt mord pga dekk som ikke var godkjent og last som kunne vært sikret bedre (hvem tenker over skadepotensiale når man legger en sementsekk på gulvet i baksetet?)
Straffen ble ca 2år betinget/ubetinget, fengsel, 200 i bot, mistet lappen i 3år (ganske dramatiske konsekvenser når man driver enkeltmannsforetak som håndtverker) for ikke å snakke om de psykiske konsekvensene, rykter og sladder i nærmiljøet+svartmaling i media.
Hadde bilen vært i godkjent stand, er jeg sikker på at utfallet i forhold til vurderingen av uaktsomhet og derfor også straff hadde vært en helt annen.
Vet du med sikkerhet at det ikke er til noen som helst fare at du monterer en sånn innretning på bilen din?
Lover og regler er satt for å følges, ellers er det fritt frem for alle til å gjøre sine vurderinger om hva som er greit og ikke.
Jeg er relativt pragmatisk av natur selv og har gjort noen blemmer- og tatt lærdom.
En bjelke som ikke er knivskarp montert foran denne kan jeg ikke se som noe annet enn en fordel m.t.p overkjørsel.
For alle praktiske, og sikkerhetsmessige formål har jeg problemer med å se at denne bjelken skal være til noen ulempe. Den kan likevel være ulovlig, og i så fall føyer den seg pent inn i rekken av lover som må brytes for å øke sikkerheten i trafikken.