32,657
13
13
Triks ved påløpende påløpsbrems (tilhenger)
5,111
Sørnorge
4
Det har skjedd igjen - tredje gang: Jeg glemte at jeg kjørte bil uten lavgirserie. (Man har da lagt seg til vaner av en oppvekst med jeep / land rover): Kjørte ned en bakke for å rygge opp igjen og snu hengeren. Hva skjer? Selvsagt er hengeren - som ikke er veldig tungt lastet - tung nok til at påløpsbremsen går på og bilen er bare ikke sterk nok til å klare å dytte hengeren opp med en brems som blir sterkere og sterkere til mer man dytter. Lenger ned i bakken var det veiarbeid, så ned og snu i bunnen var ikke noe alternativ.
Løsningen denne gangen var å trekke hengeren opp med jekkestropper festet i nærmeste tre. Løsningen sist var å ringe nærmeste bekjent som kunne komme og slepe hengeren opp.
Den gang påløpsbrems var noe nytt hadde de en ryggesperre - en liten sak man kunne vippe på slik at bremsen ble hindret fra å bremse når man skulle rygge. Hvorfor sluttet man å lage hengere med slike?
Hva gjør folk som kjører vanlig personbil og henger med påløpsbrems når de skal rygge opp bakker?
Løsningen denne gangen var å trekke hengeren opp med jekkestropper festet i nærmeste tre. Løsningen sist var å ringe nærmeste bekjent som kunne komme og slepe hengeren opp.
Den gang påløpsbrems var noe nytt hadde de en ryggesperre - en liten sak man kunne vippe på slik at bremsen ble hindret fra å bremse når man skulle rygge. Hvorfor sluttet man å lage hengere med slike?
Hva gjør folk som kjører vanlig personbil og henger med påløpsbrems når de skal rygge opp bakker?
Og av samme grunn skal man aldri parkere en tilhenger med draget oppover i en bakke, bremsene ser ikke forskjell på om det er påløpet eller håndbrekket som drar i vaieren. Så legg klosser under hjula!
Hvis bremsene er feil innstilt, så er det ikke alltid ryggeautomatikken fungerer. Skal aldri stille på bremsene ved å bare skru på staget fremover, må alltid stille bak på tromlene først.
Gaupen har iallefall på ein del hengere.
Nokon har forsatt manuell ryggesperre eventuelt sammen med automatisk.
Ein kan feste ein stropp til armen som sikringswiren står på og feste denne lengre bak på hengeren som da hindrer påløpsbremsen.
Ved neste anledning skal jeg prøve å legge klosser foranhjulene på hengeren og la bilen trille litt ned for å strekke ut draget før jeg prøver å rygge. Men det beste vil nok være en løsning slik oblygre sier. Men jeg forsto ikke helt, hvor skulle den stroppen festes for å hindre påløp?
Det nyeste jeg har kjørt med manuell ryggesperre var en Tysse fra midt på 80-tallet.
Bremsestaget blir dratt frem når påløpsbrems eller håndbrekk blir aktivtert.
Så da gjelder det å hindre staget å gå fremover.
På min Tysse henger kan eg enten feste stroppen i ein liten arm som går ned under innfestingen til staget, eller eg kan feste den i innfestingen til staget.
Andre enden fester eg lengre bak på hengeren og strammer opp.
Aldri rygg hengere med brem, med en bil som har automatisk 4 hjuls trekk. for en 10 år siden, brente vi lamellene på Moderns Baleno da vi drev og rygget en kanskje litt tungt lastet henger opp en bakke. Av en eller annen grunn insisterte 4 trekken på å drive å slure inn bakhjulene når en rygget.
Takk
Det må jeg se etter neste gang jeg er nær en bremset henger. Jeg har sett etter en slik innfesting flere ganger uten å finne noe som så ut til å bevege seg med draget. Har tydeligvis ikke sett godt nok.
For en talentløs konstruksjon! Alle med automatisk innkobling kan vel ikke ha like talentløs løsning?
Den tyngste bakkestarten jeg har hatt var med grand cherokee, 5,2l V8, og en automatkasse på nivå at man stadig lurte på om det i det hele tatt fantes noen forbindelse mellom motor og hjul. Sto med en ganske tung henger oppetter en ganske bratt bakke. Bånn gass, og det var ikke tegn til at det skulle begynne å røre på seg. Plutselig slapp hengerbremsen. Det er den eneste gangen jeg har hatt nytte av setebeltet ved rygging av henger!