ja går som regel bra uten. bilde av typisk innsug etter noen år..
Oi inni hampen.
_Hva_ er det? Min første tanke ville være eksosmanifolden og at det da er kullpartikler. Men innsug? Drivstoffmanifold? Forgasser på diesel?
Jeg har ikke særlig peiling på (diesel)motorer, men studerte maskin en gang. Jeg trodde diesel alltid måtte ha innsprøytning uavhengig med turbo. Men jeg har tydeligvis ikke peil.
Eksosgassen blir resirkulert fordi vi er så miljøvennlige, problemet er bare at det bildet som ble postet er et ikke akkurat uvanlig syn. Heldigvis går det greit å få blendet av EGR ventilen på de fleste biler.
EGR er der for å senke forbrenningstemperaturen, høy forbrenningstemp gir høye nox-utslipp. Høy forbrenningstemp får man ikkje på 2-3 rusinger, og fremdeles er det bare røykgassen som måles.
Vet om fabrikanter som blender EGR delvis for å slippe trøbbel, men ikkje helt igjen, siden det som oftest gir feil om det ikkje blir ett fall i målt luftmasse.
Verkstedet fant ut at jeg måtte bytte motor. Ødlagte stempelringer, noe med at ventiler var fastbrentog mye greier. Fikk tak i en brukt motor som var gått 96000 til 10000,- kunne altså nesten kjøpt ny motoristedefor og kjøpekamakselsettet! Men sånn gikk det.. Gjort er gjort! Bilen er iallefall 100% friskmeldt!
Man kommer sannsynligvis gjennom avgassmålingene på EU kontroll med blendet EGR.
Oi inni hampen.
_Hva_ er det? Min første tanke ville være eksosmanifolden og at det da er kullpartikler. Men innsug? Drivstoffmanifold? Forgasser på diesel?
Jeg har ikke særlig peiling på (diesel)motorer, men studerte maskin en gang. Jeg trodde diesel alltid måtte ha innsprøytning uavhengig med turbo. Men jeg har tydeligvis ikke peil.
http://www.hellanor.no/filestore/PDF_filer/Teknisk_informasjon/Hella/Elektronikk/egr_ventil.pdf
Vet om fabrikanter som blender EGR delvis for å slippe trøbbel, men ikkje helt igjen, siden det som oftest gir feil om det ikkje blir ett fall i målt luftmasse.
Bilen er iallefall 100% friskmeldt!
Funker en smule bedre å kjøre henger med:)