Ja, det er vnt. Regnet med det var det du mente da du skrev wastegate. De har jo noen funksjonsmessige likheter.
Den linken satt meg på en ide om at det kan være bilen havner i limp mode. Men da burde vel ECU gi en feilmelding både på feilkodeleser og lampe på dashbordet? Skal også sjekke om det er mulighet for utlesing av drivstofftrykk på den feilkodeleseren....
Feilkodeleseren klarer ikke å lese drivstofftrykk. Og etter hva jeg har lest om limpmode har jeg langt mer motorkraft enn dem.
Jeg fant imidlertid noe som heter MAP på feilkodeleseren. Mass Air Pressure. Kan den brukes til å gi noe hint? Hva måler den egentlig og hva er forventede verdier? Ved tomgang ligger den rundt 8, ved konstant 100km/t (2000rpm) ligger den rundt 30, og ved akselerasjon kommer den til ca 60 ved 3000rpm.
Hmmm, snodig problem det at den turboen plutselig har slutta å lade. Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor er i de aller fleste sammenhenger det samme som turbotrykksensor. -Den måler trykket inn på manifolden, turboen har jo jaga opp dette trykket, ergo samme trykk.
Noe som er litt mystisk; Den feilkodeleseren sier at turboen lader med 4-6-8 bar på ulike turtall men dette må jo være feil.....Jeg vil vel tro at 0.4 - 0.8 bar er mere reelle verdier for en diesel-turbo i normal konfigurasjon. Sånn sett sikkert OK verdier når alt virker.
De pulsene inn på Boost Control solenoiden høres greie ut. Det er standard pulsbredde-modulasjon (PWM), hvor flere/lengre pulser gir (gjennomsnitt) mere spenning inn på solenoiden. Det høres jo ut som om solenoiden setter vakuumklokka i rett posisjon for at turbo skal lade..
Har du foresten sjekka alle slanger og rør fra trykksiden på turbo og inn på manifolden? -En lekkasje her(sprekk i slange, hull, sprekk i rør/intercooler, etc) vil jo gjøre at du får null/lavt trykk inn på manifold.
En annen ting som kan være lurt å sjekke er at sensor for lufttrykk (omgivelse) er iorden. Bilens ECU bruker jo denne som referanse til turbotrykksmåler/MAP for å lage rett trykk. (ecu kompanserer jo for om bilen er høyt oppe på et fjell, etc, da vil jo turbotrykket måtte være høyere for samme effekt som ved havnivå). Usikker på om det er denne som referes til som Mass Air Pressure, men selv om denne skulle være feil så står jo turbo i maks lade-posisjon og man skulle fått for høyt trykk/limp mode pga dette.....
Takk for innspill. Hadde turboen slutta helt å lade kunne jeg skyldt på selve turboen. Men her lader den med 50% av normalen, og den holder seg på ca 50% av normalen ved alle turtall. Problemet oppsto plutselig (bilen var ok ved parkering fredag, ikke ok ved oppstart søndag) og det har vært stabilt slik i over 500km. Det er altså ikke tegn til f.eks at turbo spinner saktere og saktere (type dårlig smøring) eller noen lekkasje som gradvis øker.
Hvordan kan man best sjekke om det lekker noe på trykksiden av turboen? Det er jo endel røroverflate der og mange steder virker utilgjengelig for å kjenne med hånda, og skal man avsløre noe med hånda bør man vel strengt tatt kjenne under belastning? Målingene viser jo negativt trykk ved tomgang og da kan det vel neppe være slik at lufta slipper ut noe sted? (Heller at den suger luft fra et annet sted enn turboen.)
Inntake pressure gir verdien 99kPa ved tenning på og motor av. Det høres rimelig ut, antatt at den kan gjøre nytten som barometer ved avslått motor. Turbotrykket viser 0bar i samme situasjon, noe jeg tolker som at trykk i turbosensor er likt trykket i lufta utenfor.
Det står at måleenheten på turbotrykk er bar, og skalaen går fra -20 til +20. Ved tomgang før det siste problemet dukket opp tror jeg den viste 0,4bar. Nå viser den -0,5 ved tomgang. Med vakuumslange frakoblet varierer trykket mellom -0,5 og -1 avhengig turtall. Det kan jo tenkes at den er skalert opp med f.eks 10x. Men så lenge det er samme måler i alle målinger spiller det neppe noen rolle.
Gir det mening at jeg ikke ser styrepulsene til boost control solenoiden på oscilloscoopet? Jeg ser kun glattet spenning ved måling der.
Mass Air Pressure tolket jeg som lufttrykk ved luftmassemåleren. Nå er jeg dyslektisk nok til å kunne ha tenkt det og dermed lest hva jeg tenkte fremfor hva det egentlig sto. Må ut å lese på nytt....
Hva kan "Intake pressure" tenkes å være for slags sensor? I.o.m at den øker trykket i takt med turbotrykket må den vel sitte på trykksiden av turboen?
Hvor "limp" er egentlig limpmode? Jeg kan fint kjøre 120 på motorveien - bare den er lang nok til at jeg rekker å komme så høyt opp i hastighet. Hvis jeg starter ved påkjøringsrampa på sørsiden av motorveibrua i Drammen, har jeg ca 100 når brua slutter på nordsiden av elva. Har jeg 100 ved shellstasjonen nord for brua og girer ned til 5. og gir full gass, har jeg 120 i bunnen av Lierbakkene (og 80 i 4.gir der tunnelen starter, hvilket den klarer å holde til toppen om jeg er alene i bilen.). Etter hva jeg har klart å lese meg til skulle limpmode vært langt mer limp enn det. Men jeg kan jo ta feil.
Litt nye observasjoner i kveld: Avlesningen kaldt MAP er et mål på "MAF sensor Flow Rate". Avlesningen Intake Pressure er "manifoil intake pressure".
Turbotrykk antar jeg at avleses ved turbotrykksensoren. Man skulle da tro at turbotrykk og intake pressure ville gi tilnærmet samme verdier. Jeg stusser derfor på at med tenning på og motor av gir de to verdiene 0 og 99. Etter oppstart av motor er verdiene -0,5 og 103. Turbotrykket går altså ned ved start mens intake pressure går opp. Hvordan kan det henge sammen? (Jeg leste aldri av intake pressure ved tomgang før problemet oppsto, men turbotrykket gikk definitivt opp, ikke ned ved oppstart.)
Jeg har også sjekket at det ikke er noe som sperrer for luft inn til luftfilterboksen.
Det at du leser av et lite negativt trykk ved tomgang er vel ikke unormalt, motoren suger jo luften inn og så lenge turbo ikke spinner/lader så er det nok et svakt negativt trykk der.
Jeg tror ikke du har så veldig mange sensorer på trykksiden etter turbo, så det overrasker meg stort om du har både turbotrykks-sensor og annen trykksensor på manifold/etterturbo. 8) (Lett å sjekke da, du ser jo lett ev sensorer)
Jeg heller akkurat nå til at du har lekkasje på en slange eller noe etter turbo. Det vil forklare at du ser at vakuumklokke setter turbo-vanes i ladeposisjon, men fortsatt ikke får noe trykk. (dette da forutsatt at turbo er iorden)
Har du noen større gummislanger fra luftfilter så kan du lage deg en plugg og trykkteste hele systemet med en kompressor. Du får typisk lekkasjer i selve motoren, men du merker fort om det er morkne vakuumslanger eller større lekkasjer noe sted.
Kan der være en mulighet å tette åpningen i turbo hvor slangen fra luftfilteret kommer, og sette kompressor ned i hullet til turbotrykksensoren? (Skru ut sensoren først.) Eller vil det skape problemer med at luft går feil vei igjennom bl.a. intercooler?
At turbotrykket nå synker ved oppstart, mens det før økte ved oppstart føler jeg er et hint om et eller annet.... Lekkasje på trykksiden synes jeg burde gitt tomgangstrykk et sted mellom 0 og hva det var før problemet oppsto, ikke negativt trykk.
Undres om intake pressure kan være en sensor etter egr. Hvis egr er åpen på tomgang skulle det kunne forklare hvorfor trykket der øker ved oppstart selv om turbotrykket går ned. Det burde vel kunne av/bekreftes ved å nappe av ledningen til egr og se om det er samme oppførsel da?
Spiller ingen rolle hvilken vei lufta går igjennom systemet/intercooler, høres ut som en greit test det der.
På tomgang så skal EGR være stengt. -Et typisk problem med defekt egr er at den er stuck-open, og slipper inn eksos alltid. Da får du knapt start på motoren og den går (om den klarer å gå) så går den veeeeeeldig dårlig. Kan jo være at egr er bittelitt åpen, så du lekker trykk ut der ja. -Fikk du av den egr-ventilen i del1 av denne saken?? (mener den satt køddent til)
Den linken satt meg på en ide om at det kan være bilen havner i limp mode. Men da burde vel ECU gi en feilmelding både på feilkodeleser og lampe på dashbordet?
Skal også sjekke om det er mulighet for utlesing av drivstofftrykk på den feilkodeleseren....
Og etter hva jeg har lest om limpmode har jeg langt mer motorkraft enn dem.
Jeg fant imidlertid noe som heter MAP på feilkodeleseren. Mass Air Pressure. Kan den brukes til å gi noe hint? Hva måler den egentlig og hva er forventede verdier?
Ved tomgang ligger den rundt 8, ved konstant 100km/t (2000rpm) ligger den rundt 30, og ved akselerasjon kommer den til ca 60 ved 3000rpm.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor er i de aller fleste sammenhenger det samme som turbotrykksensor. -Den måler trykket inn på manifolden, turboen har jo jaga opp dette trykket, ergo samme trykk.
Noe som er litt mystisk; Den feilkodeleseren sier at turboen lader med 4-6-8 bar på ulike turtall men dette må jo være feil.....Jeg vil vel tro at 0.4 - 0.8 bar er mere reelle verdier for en diesel-turbo i normal konfigurasjon. Sånn sett sikkert OK verdier når alt virker.
De pulsene inn på Boost Control solenoiden høres greie ut. Det er standard pulsbredde-modulasjon (PWM), hvor flere/lengre pulser gir (gjennomsnitt) mere spenning inn på solenoiden.
Det høres jo ut som om solenoiden setter vakuumklokka i rett posisjon for at turbo skal lade..
Har du foresten sjekka alle slanger og rør fra trykksiden på turbo og inn på manifolden? -En lekkasje her(sprekk i slange, hull, sprekk i rør/intercooler, etc) vil jo gjøre at du får null/lavt trykk inn på manifold.
En annen ting som kan være lurt å sjekke er at sensor for lufttrykk (omgivelse) er iorden. Bilens ECU bruker jo denne som referanse til turbotrykksmåler/MAP for å lage rett trykk. (ecu kompanserer jo for om bilen er høyt oppe på et fjell, etc, da vil jo turbotrykket måtte være høyere for samme effekt som ved havnivå).
Usikker på om det er denne som referes til som Mass Air Pressure, men selv om denne skulle være feil så står jo turbo i maks lade-posisjon og man skulle fått for høyt trykk/limp mode pga dette.....
Hadde turboen slutta helt å lade kunne jeg skyldt på selve turboen. Men her lader den med 50% av normalen, og den holder seg på ca 50% av normalen ved alle turtall. Problemet oppsto plutselig (bilen var ok ved parkering fredag, ikke ok ved oppstart søndag) og det har vært stabilt slik i over 500km. Det er altså ikke tegn til f.eks at turbo spinner saktere og saktere (type dårlig smøring) eller noen lekkasje som gradvis øker.
Hvordan kan man best sjekke om det lekker noe på trykksiden av turboen? Det er jo endel røroverflate der og mange steder virker utilgjengelig for å kjenne med hånda, og skal man avsløre noe med hånda bør man vel strengt tatt kjenne under belastning? Målingene viser jo negativt trykk ved tomgang og da kan det vel neppe være slik at lufta slipper ut noe sted? (Heller at den suger luft fra et annet sted enn turboen.)
Inntake pressure gir verdien 99kPa ved tenning på og motor av. Det høres rimelig ut, antatt at den kan gjøre nytten som barometer ved avslått motor. Turbotrykket viser 0bar i samme situasjon, noe jeg tolker som at trykk i turbosensor er likt trykket i lufta utenfor.
Det står at måleenheten på turbotrykk er bar, og skalaen går fra -20 til +20. Ved tomgang før det siste problemet dukket opp tror jeg den viste 0,4bar. Nå viser den -0,5 ved tomgang. Med vakuumslange frakoblet varierer trykket mellom -0,5 og -1 avhengig turtall. Det kan jo tenkes at den er skalert opp med f.eks 10x. Men så lenge det er samme måler i alle målinger spiller det neppe noen rolle.
Gir det mening at jeg ikke ser styrepulsene til boost control solenoiden på oscilloscoopet? Jeg ser kun glattet spenning ved måling der.
Mass Air Pressure tolket jeg som lufttrykk ved luftmassemåleren. Nå er jeg dyslektisk nok til å kunne ha tenkt det og dermed lest hva jeg tenkte fremfor hva det egentlig sto. Må ut å lese på nytt....
Hva kan "Intake pressure" tenkes å være for slags sensor? I.o.m at den øker trykket i takt med turbotrykket må den vel sitte på trykksiden av turboen?
Hvor "limp" er egentlig limpmode? Jeg kan fint kjøre 120 på motorveien - bare den er lang nok til at jeg rekker å komme så høyt opp i hastighet. Hvis jeg starter ved påkjøringsrampa på sørsiden av motorveibrua i Drammen, har jeg ca 100 når brua slutter på nordsiden av elva. Har jeg 100 ved shellstasjonen nord for brua og girer ned til 5. og gir full gass, har jeg 120 i bunnen av Lierbakkene (og 80 i 4.gir der tunnelen starter, hvilket den klarer å holde til toppen om jeg er alene i bilen.). Etter hva jeg har klart å lese meg til skulle limpmode vært langt mer limp enn det. Men jeg kan jo ta feil.
Avlesningen kaldt MAP er et mål på "MAF sensor Flow Rate".
Avlesningen Intake Pressure er "manifoil intake pressure".
Turbotrykk antar jeg at avleses ved turbotrykksensoren. Man skulle da tro at turbotrykk og intake pressure ville gi tilnærmet samme verdier. Jeg stusser derfor på at med tenning på og motor av gir de to verdiene 0 og 99. Etter oppstart av motor er verdiene -0,5 og 103. Turbotrykket går altså ned ved start mens intake pressure går opp. Hvordan kan det henge sammen? (Jeg leste aldri av intake pressure ved tomgang før problemet oppsto, men turbotrykket gikk definitivt opp, ikke ned ved oppstart.)
Jeg har også sjekket at det ikke er noe som sperrer for luft inn til luftfilterboksen.
Jeg tror ikke du har så veldig mange sensorer på trykksiden etter turbo, så det overrasker meg stort om du har både turbotrykks-sensor og annen trykksensor på manifold/etterturbo. 8)
(Lett å sjekke da, du ser jo lett ev sensorer)
Jeg heller akkurat nå til at du har lekkasje på en slange eller noe etter turbo. Det vil forklare at du ser at vakuumklokke setter turbo-vanes i ladeposisjon, men fortsatt ikke får noe trykk. (dette da forutsatt at turbo er iorden)
At turbotrykket nå synker ved oppstart, mens det før økte ved oppstart føler jeg er et hint om et eller annet.... Lekkasje på trykksiden synes jeg burde gitt tomgangstrykk et sted mellom 0 og hva det var før problemet oppsto, ikke negativt trykk.
Undres om intake pressure kan være en sensor etter egr. Hvis egr er åpen på tomgang skulle det kunne forklare hvorfor trykket der øker ved oppstart selv om turbotrykket går ned. Det burde vel kunne av/bekreftes ved å nappe av ledningen til egr og se om det er samme oppførsel da?
På tomgang så skal EGR være stengt. -Et typisk problem med defekt egr er at den er stuck-open, og slipper inn eksos alltid. Da får du knapt start på motoren og den går (om den klarer å gå) så går den veeeeeeldig dårlig.
Kan jo være at egr er bittelitt åpen, så du lekker trykk ut der ja. -Fikk du av den egr-ventilen i del1 av denne saken?? (mener den satt køddent til)