Jeg ga opp å få av egr. Altså, jeg fikk av ytterste delen som virker å være en kontrollenhet, men ikke den indre delen som ser ut til å være selve ventilen. Bestilte heller en elm327 slik at jeg kunne nappe av ledningen til egr og likevel holde et øye med eventuelle feilkoder (i tillegg til egr) som måtte oppstå.
Mitt første forsøk på å tette innsuget til turboen med teip funka dårlig. Teipen vil ikke feste på metallet. Må prøve å finne noe lufttett som kan festes med slangeklemme.
Gjør jeg noe galt om jeg tar ut turbotrykksensoren mens motoren går? Jeg tenker at hvis det ikke blåser ut av det hullet vil det heller ikke være mulig å utelukke lekkasjer på trykksiden av turboen ved å kjenne på rørene. Og hvis det er sug der (noe det burde være når avlesningen viser negativt trykk) så burde åpningen av det hullet gi utslag på avlesningen av intake pressure.
Kan det være en OK test å tette luftinntaket mens motor går på tomgang? (Kan det skade noe?)
Tanken er at da skal motoren stoppe, og gjør den ikke det må den få luft fra et sted den ikke skal. Og hvis den fortsetter å gå burde det gå så mye luft igjennom lekkasjestedet at det bør være mulig å kjenne. Hvis dette forvirrer ECU (f.eks pga verdiene fra MAF ikke gir mening) og stopper motoren av den grunn, har testen antagelig ingenting for seg.
Dagens observasjoner: Jeg fikk lånt et par mindre hender som klarte å kjenne litt bedre rundt rørene enn mine - ingen lekkasjer oppdaget. (Dog er det ikke utelukket at det ikke er noen lekkasje likevel.)
Ved å nappe av vakuumslangen fra vnt-styringen mens motor gikk på tomgang falt turbotrykket fra -0,4 til -0,6. Det tyder på at vnt faktisk beveger seg når staget beveger seg (men utelukker ikke at de stopper før max), og at turboen ikke har større friksjon enn at den spinner også på tomgang. Intake pressure falt samtidig fra 99 til 98. Burde ikke den at vist større utslag? Kan dette være et tegn på at egr ikke lukker helt? Ødelegger det noe å spraye forgasserrens inn i egr ventilen mens den står i bilen? Jeg får den jo ikke ut, og det blir helt sikkert endel dritt som kommer til å havne i røret som går fra eksos til egr. Av erfaring fra trykksensorrens gir bare en dråpe forgasserrens i hullet til trykksensoren skumle lyder fra motoren ved neste oppstart.
En oppdatering her. Bilen sto parkert i to uker mens jeg var på reise. Da jeg startet den opp hørtes den ikke bra ut. Det viste seg at eksosrøret hadde rustet av i skjøten til bakre potte. Den hadde helt sikkert ikke den lyden før den ble parkert, men det kan jo ha vært litt lekkasje på samme sted. Eksosen ble fikset, og turbotrykkavlesningen økte fra ca 50% av normalen til ca 75% av normalen. Men motoren føltes ikke mer kraftfull av den grunn, og inntakstrykk økte bare fra 128psi max til 132psi.
Så satt jeg igang med EGR. Tidligere har jeg bare sett på den ved kald motor, men nå åpnet jeg opp på varm motor. Det avslørte at ventilen var treg med å komme ut når jeg trykket den inn med fingeren. Etter noen gjentagelser ble den t.o.m sittende fast i innpresset stilling. Dermed måtte jeg vente på kald motor for at den skulle komme ut igjen. Jeg ga opp å få ut den indre halvdelen av EGR i sommer, så det var ikke noe alternativ å bytte den. Det ble noen runder med forgasserrens, varmkjøring og ny kontroll av dens bevegelighet som nå var blitt tilsynelatende akseptabel. Dette gjorde ikke noe nevneverdig utslag i motorkraften, ei heller i målingene, men det gjorde motorenkraften stabil (mens den tidligere har føltes som om den til tider har hatt litt mer kraft enn ellers.
Så slo en tanke meg at når trykkavlesningen ble forbedret av eksosrep, men dette ikke ga utslag i oppførsel kan det høres ut som en sensorfeil. Så jeg fikk lånt meg turbotrykksensor og maf sensor. Da kom plutselig motorkraften tilbake og med god margin. Så kraftig har ikke motoren vært på de 4 årene jeg har hatt den! Så, hvilken av sensorene var det? Jeg bytta først tilbake til min egen MAF, og hadde fortsatt kraft. Så bytta jeg tilbake turbotrykksensoren - og hadde fortsatt kraft! Da må det ha vært dårlig kontakt et sted. Jeg så ingen annen mulighet enn å bare bruke bilen normalt til feilen evt gjennoppsto. Det varte 3km. Ut å lirke på alle ledninger jeg potensielt kan ha berørt ved sensorbytte, sjekke kontakter, osv, men feilen besto. Nytt forsøk med lån av MAF - problem borte. Bytte tilbake til egen MAF - fortsatt fraværende problem - helt til jeg hadde kjørt 3km. Ved førstegangs tilbakebytting av MAF hadde den holdt to testturer a 2km + 3km. Nå holdt den 3km. Det kan altså virke som at testturer av defekt MAF må være på minst 3km for å avsløre problemet.
Nå er ny MAF bestilt fra ebay. Der kostet ny del halvparten av en brukt fra høgger i norge.
Krever ny MAF innkjøring eller kalibrering? (Den nye MAF sensoren gir langt lavere verdier på ecu utlesning enn både den gamle og lånesensoren, mens motorytelsen ligger noe imellom gammel og lånesensor.)
Mitt første forsøk på å tette innsuget til turboen med teip funka dårlig. Teipen vil ikke feste på metallet. Må prøve å finne noe lufttett som kan festes med slangeklemme.
Gjør jeg noe galt om jeg tar ut turbotrykksensoren mens motoren går? Jeg tenker at hvis det ikke blåser ut av det hullet vil det heller ikke være mulig å utelukke lekkasjer på trykksiden av turboen ved å kjenne på rørene. Og hvis det er sug der (noe det burde være når avlesningen viser negativt trykk) så burde åpningen av det hullet gi utslag på avlesningen av intake pressure.
Tanken er at da skal motoren stoppe, og gjør den ikke det må den få luft fra et sted den ikke skal. Og hvis den fortsetter å gå burde det gå så mye luft igjennom lekkasjestedet at det bør være mulig å kjenne.
Hvis dette forvirrer ECU (f.eks pga verdiene fra MAF ikke gir mening) og stopper motoren av den grunn, har testen antagelig ingenting for seg.
Jeg fikk lånt et par mindre hender som klarte å kjenne litt bedre rundt rørene enn mine - ingen lekkasjer oppdaget. (Dog er det ikke utelukket at det ikke er noen lekkasje likevel.)
Ved å nappe av vakuumslangen fra vnt-styringen mens motor gikk på tomgang falt turbotrykket fra -0,4 til -0,6. Det tyder på at vnt faktisk beveger seg når staget beveger seg (men utelukker ikke at de stopper før max), og at turboen ikke har større friksjon enn at den spinner også på tomgang.
Intake pressure falt samtidig fra 99 til 98. Burde ikke den at vist større utslag? Kan dette være et tegn på at egr ikke lukker helt? Ødelegger det noe å spraye forgasserrens inn i egr ventilen mens den står i bilen? Jeg får den jo ikke ut, og det blir helt sikkert endel dritt som kommer til å havne i røret som går fra eksos til egr. Av erfaring fra trykksensorrens gir bare en dråpe forgasserrens i hullet til trykksensoren skumle lyder fra motoren ved neste oppstart.
Bilen sto parkert i to uker mens jeg var på reise. Da jeg startet den opp hørtes den ikke bra ut. Det viste seg at eksosrøret hadde rustet av i skjøten til bakre potte. Den hadde helt sikkert ikke den lyden før den ble parkert, men det kan jo ha vært litt lekkasje på samme sted.
Eksosen ble fikset, og turbotrykkavlesningen økte fra ca 50% av normalen til ca 75% av normalen. Men motoren føltes ikke mer kraftfull av den grunn, og inntakstrykk økte bare fra 128psi max til 132psi.
Så satt jeg igang med EGR. Tidligere har jeg bare sett på den ved kald motor, men nå åpnet jeg opp på varm motor. Det avslørte at ventilen var treg med å komme ut når jeg trykket den inn med fingeren. Etter noen gjentagelser ble den t.o.m sittende fast i innpresset stilling. Dermed måtte jeg vente på kald motor for at den skulle komme ut igjen. Jeg ga opp å få ut den indre halvdelen av EGR i sommer, så det var ikke noe alternativ å bytte den. Det ble noen runder med forgasserrens, varmkjøring og ny kontroll av dens bevegelighet som nå var blitt tilsynelatende akseptabel.
Dette gjorde ikke noe nevneverdig utslag i motorkraften, ei heller i målingene, men det gjorde motorenkraften stabil (mens den tidligere har føltes som om den til tider har hatt litt mer kraft enn ellers.
Så slo en tanke meg at når trykkavlesningen ble forbedret av eksosrep, men dette ikke ga utslag i oppførsel kan det høres ut som en sensorfeil.
Så jeg fikk lånt meg turbotrykksensor og maf sensor. Da kom plutselig motorkraften tilbake og med god margin. Så kraftig har ikke motoren vært på de 4 årene jeg har hatt den!
Så, hvilken av sensorene var det? Jeg bytta først tilbake til min egen MAF, og hadde fortsatt kraft. Så bytta jeg tilbake turbotrykksensoren - og hadde fortsatt kraft!
Da må det ha vært dårlig kontakt et sted. Jeg så ingen annen mulighet enn å bare bruke bilen normalt til feilen evt gjennoppsto. Det varte 3km.
Ut å lirke på alle ledninger jeg potensielt kan ha berørt ved sensorbytte, sjekke kontakter, osv, men feilen besto. Nytt forsøk med lån av MAF - problem borte. Bytte tilbake til egen MAF - fortsatt fraværende problem - helt til jeg hadde kjørt 3km.
Ved førstegangs tilbakebytting av MAF hadde den holdt to testturer a 2km + 3km. Nå holdt den 3km. Det kan altså virke som at testturer av defekt MAF må være på minst 3km for å avsløre problemet.
Nå er ny MAF bestilt fra ebay. Der kostet ny del halvparten av en brukt fra høgger i norge.
(Den nye MAF sensoren gir langt lavere verdier på ecu utlesning enn både den gamle og lånesensoren, mens motorytelsen ligger noe imellom gammel og lånesensor.)