#21
 3,277     I huset mitt     0
Bør og bør.... Jeg skulle tro at det går fint å prøve forsiktig ja. 8)

Men, for å finne ut hvor staget skal være for max ladetrykk, så bør det kunne finnes ut ved at motor står på tomgang, gi full gass og observer fordi motorstyring vil da sette (forsøke å sette) turbo i ladeposisjon for å få opp turtall.

  (trådstarter)
   #22
 5,111     Sørnorge     0
Nja. Ikke lett å observere noe slikt når staget trekkes til maks ved start og returnerer til hvileposisjon ved stopp. Alt imellom er da maks.  Skulle gjerne visst om feilen er at den trekker staget opp ved start, eller at den ikke slipper ned ved turtallsendring.
  (trådstarter)
   #23
 5,111     Sørnorge     0
Da har jeg kjørt en tur med vakuumslangen frakoblet. Da fantes det ikke kraft i motoren. Det kjentes nøyaktig som episoden jeg fortalte om på mandag da jeg tok av fra motorveien og all kraft var borte i neste kryss.

Jeg koblet så på vakuumslangen mens motoren gikk, og da hadde jeg brått normal kraft igjen. Men fortsatt ingen turbolyd eller følelse av at turboen fungerer. Hadde den manglende kraften skyldtes limpmode, ville den vel neppe ha kommet tilbake mens motoren gikk?

Er det noen som kan fortelle hva den grå-gule slange på vedlagte bilder er for noe? Mens jeg fikla med å få på plass vakuumslangen oppdaget jeg noen bobler som passerte igjennom denne.
Turbo debug - 20140604_222142.jpg - petterg
Turbo debug - 20140604_222232.jpg - petterg
   #24
 3,277     I huset mitt     0
Akkurat, basert på erfaringen din nå så kan man jo anta at turbo faktisk fungerer siden det gikk fra null krefter (vakumslange av) til mere normale krefter ved vakumslange på.

Da ville jeg har sjekka turbotrykksføleren. Den sitter på innsuget og kan jo være at den har grodd igjen/defekt. Ta den av og rengjør den med bremserens, etc.
(sensoren sitter på alu-røret over motoren på høyre side på bildet ditt, rett etter der det svarte plastrørert går over til alu. Sitter midt oppi dagen)
Turbo debug - 20140604_222142.jpg - Hirobofly
  (trådstarter)
   #25
 5,111     Sørnorge     0
Renser man den med karbonrens og tannbørste, eller blir det for brutalt for den?
   #26
 3,277     I huset mitt     0
Ja, eller bremserens, forgasserrens, etc. Alt som klarer å løse opp sot og dritt.
Pirke pent vekk sot og ev klumper.
-Er den nedgrodd?
  (trådstarter)
   #27
 5,111     Sørnorge     0
Har ikke sett på den. Er på jobbreise frem til torsdag.

  (trådstarter)
   #28
 5,111     Sørnorge     0
Du hadde helt rett om turbotrykkføleren, Hirobofly. Fikk byttelånt med en som ganske sikkert virker. Resultatet var at min bil fikk turbolyd, mens den andre mistet turbolyden. Dermed var dette åpenbart en problemkilde.

Men motoren ble fortsatt ikke helt god. Kraften forsvinner nå ved ca 3300 rpm. Ved ca 2900 rpm forandres motorlyden. Over 2900 høres den ut som typisk tomgangs-dieselknatring, men mye kortere intervaller mellom knatringene enn på tomgang. Lydfrekvensen er likevel ikke så langt unna tomgangslyden. Hva kan det være nå? Kan det være en eller annen følgefeil av at turbotrykksensoren ikke har fungert på en stund?

Etter noen runder med forgasserrens på min egen sensor var motoroppførselen lik med min sensor som med lånesensoren. Sensoren min er dermed friskmeldt.

Jeg hadde også en tilnærming på EGR i kveld. Ytterste delen var relativt greit å få av (etter endel slit med å lirke inn en kombinasjon av pipeforlengere og ledd som gjorde det mulig å skru ut den siste skruen). Men hvordan får jeg ut den innerste delen? Jeg finner ingen måte å få tak i den for å trekke den ut, og kommer heller ikke til fra noen sider for å kunne banke den ut.
   #29
 3,277     I huset mitt     0
Ja, turbotrykksføler er kjent med at den gror ned, morro at du fikk din igang igjen og dermed kom videre.  8)

Hmmm, dør litt oppå turtall...... Kan det være feil/dårlig MAF-sensor tro? -Denne MassAirFlow eller Luftmengdemåler sitter oftest som en del av røret rett etter luftfilterboksen. Den gir melding til motorstyring på hvor mye luft som kommer inn, slik at dieselmengde og timing kan justeres.
Denne sensor er ofte slik at den ikke kan renses annet enn å spraye på noe stoff. Den er tynn og spinkel, og tåler ikke mekanisk rens....

Egr-ventilen, du har tatt den løs fra bilen?
Den består jo av en solenoide som kan tas løs, selve ventilen som montert sitter mellom innsug og rør inn fra eksos, og denne delen kan oftest ikke deles. Renses med tannbørste, forgasserrens, bremserens, diesel, etc.
  (trådstarter)
   #30
 5,111     Sørnorge     0
Kan man gjøre noen tester for å finne ut om det er MAF eller noe annet?

EGR problematikken er at jeg ikke får den (selve ventilen) ut av bilen. Jeg finner ingen måte å få godt nok tak i den til å trekke den ut, og heller ingen måte å komme til for å dunke den sideveis i håp om at den skal løsne. Planen er å rense den, for så å montere den opp-ned slik som her: http://hubpages.com/hub/How-to-remove-clean-or-bypass-an-egr-valve-from-a-trafic-vivaro-primastar-diesel-van#