#31
 1,323     Østlandet     0
Mulig det er vanskelig å komme til, men du har (i hvertfall) tre muligheter;
1. Sette en skrutrekker mot det ene hjørnet og slå med hammer for å vri den løs.
2 Bruke stor vannpumpetang for å vri den løs.
3. Sette en kniv eller skrutrekker mellom manifold og flensen på ventilen og slå den inn som en kile. Pass på å ikke skade anleggsflaten på manifolden for mye.

Start uansett med et penetrerende løse/smøremiddel i håp om at det løsner noe av soten.
F.eks CRC 5-56, WR40 e.l.

En sjekk med diagnose-utstyr bør vel se om MAF, MAP eller annet gir feilmelding, evnt avlese verdiene fra disse under drift. Jeg tror det er vel anvendte penger å la et Nissan verksted ta diagnosen slik at du VET hva som er feil. Elimineringsmetoden etter hele internettets synsing kan bli både mye jobb og dyrt etterhvert  Wink

  (trådstarter)
   #32
 5,111     Sørnorge     0
1: Skrutrekker av type liten kan komme til, men ikke hammer. Man kan jo alltids bruke skrutrekker med vinkel, men kommer forsatt ikke til med hammer for å slå i egnet retning.

2: Finnes det noen vannpumpetang som har et nogen lunde rett og kort skaft OG stort gap? Alternativt har 90 grader vinkel?
Det er i et smalt område mulig å komme til med 90 grader. For smalt til å slå eller skru, men bredt nok til å antagelig kunne klemme.

3: Ønsker meg en hammer som gir slagkraft 90 grader på slagretningen!


Er det ikke slik at feillampa lyse om det finnes en feilkode? Underforstått; ingen lys=ingen feil
  (trådstarter)
   #33
 5,111     Sørnorge     0
Å vri EGR ut er uansett ikke noe alternativ ettersom det jeg har skrudd av er to skruer og en mutter. Den er altså ikke skrubar.
  (trådstarter)
   #35
 5,111     Sørnorge     0
Den har fått ganske mange kakk, men alle rett på. Ikke mulig å komme til fra siden, bortsett fra det smale området innunder frontruta, hvor det ikke er plass til noen hammer. Det beste jeg har klart å komme til med er en malingskrape (skarpslipt for anledningen) med 90 graders vinkel, og et brekkjern i forsøk på å presse skrapa inn som en kile. Så langt uten resultat.
  (trådstarter)
   #36
 5,111     Sørnorge     0
Du hadde helt rett igjen, Hirobofly!
Byttelånte luftfilterbokslokk (hvor det sitter noen sensorer) med den andre bilen og den dieselknakkete lyden ved over 3000rpm forsvant. Det samme gjorde det korte oppholdet i kraft ved 2400rpm - tidligere omtalt tilsvarende at en bensinmotor hopper over en gnist.

Men fortsatt var det lite med kraft over 3400-3500. Den faller ikke like markant som i går, men den faller.

Kan MAF fikses (hvordan?) eller må det et bytte til?
   #37
 3,277     I huset mitt     0
Morro, du er på god vei nå. :)

Rense MAF? Nja, det finnes noen stoff som skal sprayes på MAF og iht reklamen rense denne, men jeg har dårlig erfaring med det.
Ville nok kjøpt en ny en fra ebay/nettsjappe, er ikke så dyre greiene fra utlandet i alle fall. ;)

Har god tro på at du kommer helt imål med en ny MAF. 8)

  (trådstarter)
   #38
 5,111     Sørnorge     0
Ser det finnes en egen maf-spray. Kan jo kjøpe en slik. Funker den ikke på denne sensoren kan den kanskje ha en preventiv virkning på dens arvtaker.

Det hadde vært spennende å få av EGR på et vis også....
   #39
 3,277     I huset mitt     0
Går jo an å prøve sånn rensespray for MAF ja, skader ikke i alle fall. 8)

EGR; Tipper du må skru av litt mere rundt for å komme bedre til den.
Den skal altså trekkes rett ut nå, og du får ikke tak på den? Kan du skru fast noe i den tro? Og så ev bruke en glidehammer til å banke den utover?
Kanskje ta et bilde av der den sitter på bilen din og legge ut her? (Enklere å foreslå noe når man ser hvordan det ser ut)
  (trådstarter)
   #40
 5,111     Sørnorge     0
Ikke lett å se på bilder...

Rød strek er der jeg kan komme til med 90 grader. Der er det nok plass til å kunne ta 2-3 hakk av gangen med skralla.
Grønn strek er der jeg kommer rett på. Her er det endel plass å skru på, men det krever minst 8cm forlenger for å bruke skralle.
Blå strek er der jeg kommer til med 45 grader (etter å ha tatt ut røret fra luftfilteret). Men 45 grader gir ikke tilgang på nærmeste kant av flensen til egr.

På bilde ser det ut som at man kan ta bort metallrøret over egr, men den skjøten man ser der er ikke langt nok inn til at man ville kommet bedre til på nærmeste flens. Det eneste jeg kan se for meg av demonterbart som bedrer tilgangen er innsugsmanifolden. Her er imidlertid skruene så rustne at den jeg prøvde meg på knakk hodet, og da fristet det ikke å prøve resten.

Den delen av egr som sitter fast ser ut som et rør med en fjær og fjærholder i midten. De sakene i midten er ikke festet i ytterrøret de ytterste centimeterene. Det burde altså være mulig å stikke inn en "omvendt tang" i røret som presser ut mot røret, og ha en eller annen kreativ måte å slå denne tanga utover. (Jeg mener å ha sett en slik type tang en gang, uten å komme på hverken hvor, i hvilken sammenheng, eller ane hva slikt heter.)
Turbo debug - 20140614_231310.jpg - petterg
Turbo debug - 20140614_231232.jpg - petterg