I dag har jeg prøvd meg på intercoolertest. Jeg tok den ikke ut, bare koblet meg på slangen fra turbo. Det ble ikke helt tett, så trykket er ukjent, men det var høyere enn at jeg klart å holde igjen med hånda i andre enden. Jeg fant ingen lekkasje, og heller ingen tegn på blokkering av luftstrømmen.
Det jeg imidlertid fant var en liten metallbit i slangen fra turbo. Antagelig er det en rest fra forrige eier byttet turbo fordi turbinakslingen knakk på den gamle. Kan det være at problemene jeg opplever nå kom av en annen tilsvarende metallbit som har ligget i luftrøret i minst 80.000km? Tatt i betraktning de symptomene jeg har, hvor er det mest sannsynlig at en slik metallbit har gjort skade?
Siden det ikke er noen synlig eksos, uansett hvordan jeg kjører, tenker jeg at dette må være drivstofftilførselsproblem. All tidligere erfaring med lufttilførselsproblemer har vist seg i endret farge på eksos. Og siden fuel rail pressure er bra, i følge ECU, er det vel bare injektorene igjen som kan skape problemer? Med mindre det er fuel rail pressure sensoren som gir feil verdier (for høye). Frakobling av en og en injektor ga helt likt utslag i motoroppførsel. Dette skulle tyde på at enten har alle injektorene samme problem, eller alle er OK. Denne testen sier vel det samme om ventiler og kompresjon; Enten har alle sylindere samme feil, eller alle er OK. Er det noen logisk brist i dette tankesettet?
Dette skulle da etterlate kun en feilkilde: fuel rail pressure sensor Finnes det noen måte å sjekke om den gir riktig avlesning? Finnes det f.eks et verktøy som kan monteres på et høytrykksrør, f.eks ofre røret til en injektor for testen, eller koble mellom pumpe og rail, som gir mulighet til å lese av trykk på verktøyet og sammenligne dette med trykket avlest fra ECU mens man kjører?
Drivstofftrykkmåler. Men jeg tror nok du skal holde et åpent sinn for andre feilkilder enda;)
For eksempel styring av injektorene. Styringa blir feil hvis ECU får feil parametre inn; altså sensorfeil. Kompressjon har du vel heller ikke målt? Pluss helt sikkert mange andre potensielle feilkilder.
Har ikke målt kompresjon, nei. Men er det ikke litt rart om det skulle være kompresjon når jeg ikke har noen av de typiske symptomene kompresjonsproblemer (fargeendring på eksos/olje/kjølevæske, tung start, ujevn tomgang, en sylinder bidrar mindre enn de andre til fremdrift)
Hvilke sensorer bidrar til styring av injektorene, og hvordan testes de? - Fuel rail pressure sensor - Cam shaft position sensor - kan muligens ha flyttet seg litt uten at gangen blir ujevn? - Turbo boost pressure sensor (samme som MAP?) - er byttelånt med annen bil og funnet OK - MAF - er byttelånt med annen bil og funnet OK Ledningsnett kan spille sensorene et puss hvis de er basert på motstand.
Neida, det er ikke sikkert kompressjon er relevant. Jeg bare sier at det er lurt å holde alle muligheter åpne.
Det er vel en temp-sensor på innlufta, kjølevæskekretsen, lambdasonder osv. Jeg vet ikke akkurat hvilke ECUen bruker, men det er ihvertfall mange å ta av.
Gravde meg inn til turbinen igjen i kveld for å sjekke at søndagens funn av metallbit ikke stammet fra den, og jammen hadde det blitt slark der siden sist. Olje på fingeren fikk jeg også, og jeg kjente noen turbinblader hadde fått hakk i seg. DA håper jeg problemkilden er funnet. Spørsmålet nå er hvor langt disse metallbitene har kommet. Holder det å blåse rent alle rør og intercooler? Må intercooler byttes? (vanskelig å få ren?) Må innsugsmanifolden av og renses? Noe annet som må sjekkes?
Jeg ville fått en kompresjonstest og gjerne inspeksjon med kamera for å utelukke innvendige skader også. Jeg husker ikke om du har gjort disse tingene?
Gravde meg inn til turbinen igjen i kveld for å sjekke at søndagens funn av metallbit ikke stammet fra den, og jammen hadde det blitt slark der siden sist. Olje på fingeren fikk jeg også, og jeg kjente noen turbinblader hadde fått hakk i seg. DA håper jeg problemkilden er funnet. Spørsmålet nå er hvor langt disse metallbitene har kommet. Holder det å blåse rent alle rør og intercooler? Må intercooler byttes? (vanskelig å få ren?) Må innsugsmanifolden av og renses? Noe annet som må sjekkes?
Dersom det kommer metall fra turbinen(kompressordelen) vil disse ikke komme igjennom intercooleren. Så det skal ikke være fare for at motoren har fått noe skade av den grunn. Du ser jo hvor mye som mangler når du tar av turboen, om det er nødvendig å sjekke intercooleren.
Det jeg imidlertid fant var en liten metallbit i slangen fra turbo. Antagelig er det en rest fra forrige eier byttet turbo fordi turbinakslingen knakk på den gamle. Kan det være at problemene jeg opplever nå kom av en annen tilsvarende metallbit som har ligget i luftrøret i minst 80.000km? Tatt i betraktning de symptomene jeg har, hvor er det mest sannsynlig at en slik metallbit har gjort skade?
Og siden fuel rail pressure er bra, i følge ECU, er det vel bare injektorene igjen som kan skape problemer?
Med mindre det er fuel rail pressure sensoren som gir feil verdier (for høye). Frakobling av en og en injektor ga helt likt utslag i motoroppførsel. Dette skulle tyde på at enten har alle injektorene samme problem, eller alle er OK. Denne testen sier vel det samme om ventiler og kompresjon; Enten har alle sylindere samme feil, eller alle er OK. Er det noen logisk brist i dette tankesettet?
Dette skulle da etterlate kun en feilkilde: fuel rail pressure sensor
Finnes det noen måte å sjekke om den gir riktig avlesning? Finnes det f.eks et verktøy som kan monteres på et høytrykksrør, f.eks ofre røret til en injektor for testen, eller koble mellom pumpe og rail, som gir mulighet til å lese av trykk på verktøyet og sammenligne dette med trykket avlest fra ECU mens man kjører?
Drivstofftrykkmåler. Men jeg tror nok du skal holde et åpent sinn for andre feilkilder enda;)
For eksempel styring av injektorene. Styringa blir feil hvis ECU får feil parametre inn; altså sensorfeil. Kompressjon har du vel heller ikke målt? Pluss helt sikkert mange andre potensielle feilkilder.
Hvilke sensorer bidrar til styring av injektorene, og hvordan testes de?
- Fuel rail pressure sensor
- Cam shaft position sensor - kan muligens ha flyttet seg litt uten at gangen blir ujevn?
- Turbo boost pressure sensor (samme som MAP?) - er byttelånt med annen bil og funnet OK
- MAF - er byttelånt med annen bil og funnet OK
Ledningsnett kan spille sensorene et puss hvis de er basert på motstand.
Det er vel en temp-sensor på innlufta, kjølevæskekretsen, lambdasonder osv. Jeg vet ikke akkurat hvilke ECUen bruker, men det er ihvertfall mange å ta av.
Spørsmålet nå er hvor langt disse metallbitene har kommet. Holder det å blåse rent alle rør og intercooler? Må intercooler byttes? (vanskelig å få ren?) Må innsugsmanifolden av og renses? Noe annet som må sjekkes?
Dersom det kommer metall fra turbinen(kompressordelen) vil disse ikke komme igjennom intercooleren. Så det skal ikke være fare for at motoren har fått noe skade av den grunn.
Du ser jo hvor mye som mangler når du tar av turboen, om det er nødvendig å sjekke intercooleren.