290    6    1  

Ujevn tomgang etter at motoren er kvelt

 3,210     Vestlandet     0
En 1,1 så den er lett å kvele i utgangspunktet, men hvis man først har kvelt den, blir tomgangen helt håpløs. Så må man ha foten på gasspedalen ganske lenge for holde den igang, til den tar seg inn igjen og regulerer tomgangen fint selv på tilnærmet vanlig tomgangsturtall. Noen som vet hvorfor kvelingsepisoden påvirker reguleringen slik?

   #1
 1,060     Jevnaker     0
Årsmodell? Forgasser eller innsprut? Bensin eller diesel? Common-rail eller "gammal diesel"? Merke?


Er ikke alltid motorvolum har så mye med hvor lett den er å kvele. Fattern hadde en 1.0 Yaris og den var faktisk veldig sterk helt på bunn og kunne kjøres på 8-900 omdreininger i 5.gir uten problemer(på flatmark Angel )

Men tilbake til topic:
Når du kveler motoren kan det komme bensin/diesel inn i sylinderen som ikke blir forbrent og da blir motoren litt "rå". Da kan det hende at motoren må snurre en par 10-talls ganger for å få ut alt. Hvis de er bensin-innsprut kan lambda-sensoren(som måler uforbrent bensin i eksosen) få litt hetta og strupe igjen litt på bensina som igjen kan forlenge fuskinga.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 3,210     Vestlandet     0
Tja, 2004 kanskje, bensin, innsprøyting. Kan ta flere minutter før den henter seg inn igjen.
   #3
 5,111     Sørnorge     0
Min gjetting er at motoren går med litt for rik bensinblanding på lave turtall. Det kan du antagelig teste ved å en lang (10+ mil) prøvetur hvor du kjører ekstremt økonomisk (helst jevnt 80km/t på høyeste gir) og måler bensinforbruket på gamlemåten. (Hvis du har sensorfeil i motoren kan kjørecomputeren gi akkurat like feil forbruksavlesning som motorens blandelogikk.)

Hvis du har nevneverdig høyere forbruk på en slik tur enn oppgitt i reklamen for bilen, er det noe feil med den.

Fadern hadde en gang en 1,1l fra Citroen, og den var ikke vanskelig å kjøre med lavere forbruk enn oppgitt i reklamen.
   #4
 4,110     Akershus (Follo)     1
Rens tomgangsregulatoren!
Den opererer sjelden i fullt åpen tilstand. Men når du kveler den prøver den å kompensere ved å åpne fullt.
Da kommer den i et område hvor skiten ikke er slitt vekk ved normal bruk og setter seg fast.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 3,210     Vestlandet     0
Den var ikke så dum, Einar. Kan rense spjeldhuset i samme slengen da. Det skader vel ikke det heller.
   #6
 4,110     Akershus (Follo)     0
Neida, selvfølgelig ikke.
På min Volvo er tomgangsventilen noe liknende med en kulekran. Jeg pøste rensemiddel i den og kjørte den i full butt begge veier ved å sette 12V på spolen. Etter å ha tatt den ut selvfølgelig.
Signatur