pwb
   #11
 2,256     Ski     0
BRA. Man må stå på og vise disse krypa (perkeringsfirmaer/vakter) hvor landet ligger.

Har hatt noen diskusjoner selv (ikke med A1), den artigste endte med dette svarer

"Jeg er litt usikker på hva du klager på her. Har ikke du fått klagen din innfridd? Og har ikke vi forklart hvorfor kontrollavgiften ble ilagt og hvorfor det var en korrekt ileggelse?
Jeg forstår ikke helt hvor denne diskusjonen bærer hen da…?
"

Prøvde å få frem en unskyldning for at de lyver. Min fru hadde gyldig billett i frontruten, den lå bare feil vei og det er faktisk helt ok hvis de er med i PKN. De begynte med at det ikke lå noen billett der men endret mening til at den ikke var lesebar. Det ble tatt bilde på 2 meters avstand med overeksponert kamere, selv om jeg tror de endrer bildene i etterkant siden det med bilde jeg fikk tilsendt ikke fulge med noe metadata. De sa bare at det er det kamera alle parkeringsvakter bruker og at de ikke driver med åstedsgranskning så det trengte ikke være bedre.

Det som egentlig bekymrer meg er oppførselen dems, de er i sitt eget lille forkvakla syn mye mer troverdige enn alle andre mennesker. Mens det viser seg gang på gang at de kun driver med svindel og bedrag og ikke følger noen som helst normer eller regler.

   #12
 4,148     Oslo Vest     0
Parkeringsbøter, tror jeg, er noe som får frem det verste i oss, i allefall i meg.

Jeg klager av prinsipp på de bøtene som jeg mener er uriktig ilagt. Dersom jeg får en bot om jeg har stått for lenge eller ulovlig parkert klager jeg ikke på.

Men det jeg opplever som det vanskeligste å svelge er når det er forvirrende og evt mørkt slik at det er lett å gjøre feil.

En del av de private parkeringsselskapene spekulerer nok i dette og jeg har fått min del av bøter av disse, som jeg etter prinsippfast krangling har sluppet å betale.

Men også Oslo kommune har sine svin på skogen. Jeg hadde på slutten av 90-tallet en sak for en bekjent som hadde stått på en privat parkeringsplass, på et fortau. De parkomane gav bot og vi mente det var feil. Parallelt med rettslig behandling tok vi saken til TV2 hjelper deg.

Sjefen for de parkomane ble intervjuet av TV2 hjelper deg og sa absolutt at parkering på fortau ikke var lovlig UNDER NOEN OMSTENDIGHET. Han blir da bedt om å se et klipp fra utenfor huset hvor "synderen" bodde på St.Hanshaugen i Oslo. Der har Oslo kommune etablert avgiftsparkering oppe på fortauet, og dette ble dokumentert for parkomansjefen, som begynte å svette.

Lang historie kort, vi fikk tilbake pengene for boten og ble tilkjent saksomkostningene. Det var en bagatell i forhold til å se sjefen for de parkomane svette, stamme og forsøke å forklare hvorfor kommunen kan tillate avgiftsparkering selv på fortau, men ikke godta dette privat.

Juridisk sett så vant vi saken fordi plassen på et tidlig tidspunkt var frikjøpt i fra Oslo kommune.

Men det er ingen tvil om at vi trenger parkeringsregulering, spesielt i byer.
Signatur
   #13
 870     Østfold     0

Hvor skulle vi ha parkert hvis det ikke var for disse og hvilke vill vest tilstander hadde det ikke vært rundt omkring i boretslagene om det ikke var fordi disse selskapene holdt oss i ørene.


Det er ikke noe i veien for parkeringsvakter og betalingsparkering som sådan. Det som jeg tror er årsaken til at folk stort sett er veldig negative til den bransjen er fordi det finnes en del useriøse aktører, prisen for parkering er i mange tilfeller usedvanlig høy og terskelen for å illegge kontrollavgift er lav samtidig som kontrollavgiften er urimelig høy.

Å illegge kontrollavgift på 750 kroner for forhold som oppleves bagateller blir for dumt. Hadde parkeringsselskapene spilt mer på lag med de som parkerer hadde de vært mer fleksible og hatt fokus på veiledning fremfor kontrollavgift. Hvis de hadde ilagt kontrollavgift burde de også hatt et system med gradert avgift ut fra hvor "alvorlig" bruddet på parkeringsbestemmelsene var.
   #14
 1,768     Østlandet     0
Du kunne også henvist til 10.2.C, mangelfull skilting?
Jeg fikk for mange år siden medhold fra PKN på dette punktet, og det eneste som var feil med skiltingen var at gebyret stod oppgitt til å være 600,- mens boten var pålydende 700,-. Boten var forøvrig riktig ilagt, tiden hadde gått ut.

Dette var mot Qpark, som jeg først diskuterte med i 2-3 måneder før jeg sendte klagen til PKN.
  (trådstarter)
   #15
 10,486     Akershus     0
Jeg er usikker på hvor grensa for mangelfull skilting går. Det står et skilt ved innkjøringen med "parkering kun på oppmerkede plasser". Dette skal man jo strengt tatt få med seg. Som jeg skrev i klagen, så hadde det ikke kostet dem mye å sette opp et skilt på det aktuelle stedet HVIS de ønsket at det ikke skulle parkeres der.

Forøvrig er jeg enig med de som sier at det trengs parkeringsselskaper, for å hindre at det blir parkeringsanarki. Det vi IKKE trenger, er selskaper som skriver ut avgifter i hytt og pine. Målet burde være å hindrer feilparkering, ikke å dra inn mest mulig bøter.
Signatur
   #16
 5,432     Akershus     0
Jeg har i løpet av ca 40 år med parkering i Oslo/østladsområdet blitt ilagt 3 kanskje 4 sure tillegsavgifter.

Den siste ble mottatt sist sommer. Jeg var i arbeid på et nærsenter i Oslos ytterkant og trodde det var fri parkering. Der tok jeg feil, det sto et skilt ved innkjøringen til plassen og det fortalte at det var fri parkering i 3 timer mot at man hentet billett...gratis.

Slike plasser, denne er rett ved en T banestasjon, ville vært spik fulle av bilene til folk som tok bilen fra heimen og til T banestasjonen for deretter å ta denne til jobben, hele dagen. Med det resultat at kunder og andre besøkene til dette nærsenteret ville vært henvist til evig søken etter ledig plass andre steder.

For å regulere dette får man et parkeringselskap til å kontrolere om folk har denne 3 timers biletten i vinduet, jeg antar at de gebyrene som ilegges er den eneste inntekten p.selskapet har for denne tjenesten. Ikke rart de er kreative.

Moralen er, i Oslo og andre tettsteder/byer er det ingenting som heter gratis parkering. Det er helt påkrevet at man leser informasjonen ved innkjøringen veeeeldig nøye hvis man ikke er lokalkjent. Får man et kontrollgebyr, betaler man den fortest mulig slik at man slipper å ergre seg i dagesvis.

Selvsagt under forutsetning av at det ikke er ilagt på feil grunnlag. Men... hadde p.selskapene, de kommunale inkludert, gitt seg lett (folk er utrolig oppfinsomme mht forklaringer/bortforklaringer) hadde det vært mye vanskeligere å finne en ledig p.plass. Da er nemlig anarki alternativet.
  (trådstarter)
   #17
 10,486     Akershus     0
Jaggu dumpet det ned et brev i posten i dag.

[quote=Oslo Creditservice AS]
NOTIFIKASJON / INKASSOVARSEL

Vi meddele med dette at A1 Security AS har overdratt sitt krav mot Dem til Perako AS.

Beløpet er ubetalt så vennlisgt betal beløpet innen 14 dager fra dagens dato

skjer ikke betaling innen denne fristen, vil saken bli oversendt til inkasso og omkostninger vil påløpe i henhold til gjeldende forskrifter.

For nærmere gjeldsspesifikasjon - vennligst se baksiden


Herlig!

Jeg har komponert en kort tekst som sendes til Oslo creditservice og A1, om at saken er trukket, og at vi kommer til å fakturere dem for alt mer vi må foreta oss i saken. Sier også at vi kommer til å kontakte advokat om nødvendig.

A1 Security har altså verken kontroll på kontrollørene sine (eller er det akkurat det de har?), som løper rundt og ilegger urettmessige bøter, eller egne interne rutiner (eller er det kanskje akkurat det de her?), der de sender trukkede krav til inkasso.

Man kan jo lure. Åpenbart at de prøver seg, men de prøver seg med feil "kunde"  >Sad
Signatur

   #18
 725     Lier     0
denne har jeg brukt flere ganger med hell:

Kravet vil ikke bli betalt.

Etter inkassolovens § 17, annet ledd, er kravet med andre ord omstridt. Dette betyr at jeg ikke kan belastes for eventuelle inkassoomkostninger, og at det vil stride mot god inkassoskikk å forsøke å drive inn kravet gjennom inkasso, jf. inkassoloven § 8.

Jeg krever derfor om at videre inkassopågang stoppes. Jeg ber videre om å få en skriftlig tilbakemelding innen 7 dager fra dags dato. Dersom saken ikke avsluttes, vil den bli vurdert oversendt til Forbrukerrådet eller Forliksrådet for videre behandling.

Mvh
Signatur
   #19
 3,233     Vestfold     0

Jaggu dumpet det ned et brev i posten i dag.

[quote=Oslo Creditservice AS]
NOTIFIKASJON / INKASSOVARSEL

Vi meddele med dette at A1 Security AS har overdratt sitt krav mot Dem til Perako AS.

Beløpet er ubetalt så vennlisgt betal beløpet innen 14 dager fra dagens dato

skjer ikke betaling innen denne fristen, vil saken bli oversendt til inkasso og omkostninger vil påløpe i henhold til gjeldende forskrifter.

For nærmere gjeldsspesifikasjon - vennligst se baksiden


Herlig!

Jeg har komponert en kort tekst som sendes til Oslo creditservice og A1, om at saken er trukket, og at vi kommer til å fakturere dem for alt mer vi må foreta oss i saken. Sier også at vi kommer til å kontakte advokat om nødvendig.

A1 Security har altså verken kontroll på kontrollørene sine (eller er det akkurat det de har?), som løper rundt og ilegger urettmessige bøter, eller egne interne rutiner (eller er det kanskje akkurat det de her?), der de sender trukkede krav til inkasso.

Man kan jo lure. Åpenbart at de prøver seg, men de prøver seg med feil "kunde"  >:(



Slike saker bør få konsekvenser. Ikke bare det at de ikke får sitt urettmessige krav. De burde råtne i et eller annet underjordisk rottehøl.