#33
 3,010     Akershus     0
Jeg trodde p-vakten var pliktig til å ta bilde av frontruten i slike tilfeller. De vakter jeg har sett i aksjon har i alle fall hatt med seg kamera og knipset beviser. På boten skal det jo stå hva man bøtlegges for (korrigert: avgiftbelegges for)
  (trådstarter)
   #34
 10,486     Akershus     0
Han som bøtela kona var i hvert fall ivrig med kameraet sitt
Signatur
   #35
 4,148     Oslo Vest     0
Nå vet vi jo ikke hva som er årsaken til denne boten så vi må ha litt mer faktum før vi parterer parkeringsselskapet.

Av selve boten fremgår det som flere har skrevet at han har parkert i strid med noe. Ut i fra det er det mye som tyder på at han har fått bot for nettopp det, og det har ikke noe med tiden å gjøre.

Dersom det som står på boten er korrekt har han ingen sak, og må betale. Dersom han har betalt, og står korrekt, har ikke parkeringsselskapet noen sak.

Jeg har dog vanskelig for å tro at parkeringsselskapet bøtelegger en bil som står lovlig parkert i akkurat denne situasjonen, selv om det selvsagt kan forekomme innimellom.

Men som andre har uttalt før meg, man skal ikke ødelegge en god story med fakta. ;D
Signatur
   #36
 5,111     Sørnorge     0

Et spørsmål som dukker opp da er om Oslo kommune, som eier avgiftsbelagte plasser er forpliktet til å la disse være av en slik karakter at det lar seg gjøre å kjøre inn og ut av de, når man betaler for å stå der.

Hva tror dere andre om det?


Jeg tror ikke plassene trenger å være tilgjengelig for innkjøring. Altså, kommer du ikke inn på plassen, kommer du heller ikke til å betale for å stå der (siden du ikke får stått der). At man ikke slipper ut fra plassen er verre. Det må jo være perfekt for parkeringsselskaper å lage plassene slik at folk ikke kommer ut, og ta betalt for tiden de står fast der.


Tilbake til gangfelt; Ja, gangfelt er normalt ved kryss. Men gangfelt er også sjelden i småveier i boligfelt. Hvordan skal en fører kunne avgjøre om veien er av en slik standard at den med overveiende sansynlighet har gangfelt?

Tenk på Frodes tilfelle med oppmerkede felt da. Etter å ha flyttet bilen sto han parkert et sted med oppmerket felt. Men han ante vel ikke om han sto mellom to streker? Sett at snøen hadde smeltet mens han sto der, og det kom til syne at han sto en halvmeter over streken til feltet ved siden av - og alle andre biler også sto en halvmeter forskjøvet. Skulle alle da hatt bot?
   #37
 5,111     Sørnorge     0

Når det gjelder fotgjengerfeltet, så tilsier min logikk at man ikke skal ha bot for å parkere ved en fotgjengerovergang når man ikke har noen mulighet for å vite at den var der. Jeg syns ikke det virker riktig at man skal være pålagt å ha med vegskrape for å sjekke. Jeg syns det blir feil å sammenlikne dette med nedsnødde skilt. Skiltene ser man tross alt at står der, og man er da pliktig å finne ut hva det betyr. Det ville vært noe helt annet om noen har fjernet skiltet.

Tok du bilder på stedet da du fikk bot?


Jeg tok ikke bilde før jeg fikk bot. Og etterpå hadde jo gangfeltet smeltet frem, så det var lite poeng da.
Dvs, det er jo ikke helt sant - jeg kjører jo med videokamera i frontruta, så jeg hadde jo opptak av da jeg parkerte der... men videoene er satt til å automatisk slettes etter 2 timer, og jeg hadde stått der i mer enn 2 timer.

   #38
 4,148     Oslo Vest     0


Jeg tror ikke plassene trenger å være tilgjengelig for innkjøring. Altså, kommer du ikke inn på plassen, kommer du heller ikke til å betale for å stå der (siden du ikke får stått der). At man ikke slipper ut fra plassen er verre. Det må jo være perfekt for parkeringsselskaper å lage plassene slik at folk ikke kommer ut, og ta betalt for tiden de står fast der.



Jeg skjønner ikke hva du mener her, for dette er fullstendig feil faktum i forhold til den saken jeg skrev om. De parkeringsplassene jeg snakket om er slike plasser som er i kjørerettningen. I og med stort snøfall og manglende brøyting er disse plassene ofte vanskelig både å komme inn i (lukeparkering) og ikke minst vanskelig å komme ut av (mitt tilfelle).

Hadde jeg ikke kommet inn i plassen hadde jeg heller ikke betalt. Men jeg kom inn uten problemer, og betalte på vanlig måte. Men etter 3 timer så hadde det smeltet og det var så glatt at jeg spant på alle hjul.

Nå tror jeg faktisk ikke at Oslo kommune lager plassene slik for å tjene penger på at vi skal stå fast, de tjener mer penger på at det parkeres hyppig der.

Poenget mitt var om Oslo kommune var ansvarlig for at man skal kunne klare å kjøre ut av en slik plass, men det er selvsagt riktig at man må være skodd etter forholdene og selv klare å komme seg ut.

Og jeg har ikke kjettinger i bilen. Jeg bor tross alt midt i Oslo.
Signatur
   #40
 5,111     Sørnorge     0



Jeg tror ikke plassene trenger å være tilgjengelig for innkjøring. Altså, kommer du ikke inn på plassen, kommer du heller ikke til å betale for å stå der (siden du ikke får stått der). At man ikke slipper ut fra plassen er verre. Det må jo være perfekt for parkeringsselskaper å lage plassene slik at folk ikke kommer ut, og ta betalt for tiden de står fast der.



Jeg skjønner ikke hva du mener her, for dette er fullstendig feil faktum i forhold til den saken jeg skrev om. De parkeringsplassene jeg snakket om er slike plasser som er i kjørerettningen. I og med stort snøfall og manglende brøyting er disse plassene ofte vanskelig både å komme inn i (lukeparkering) og ikke minst vanskelig å komme ut av (mitt tilfelle).


Du skrev "...la disse være av en slik karakter at det lar seg gjøre å kjøre inn og ut av de."

Da kommenterte jeg at det med innkjøring løser seg selv ved at du ikke betaler om du ikke kommer inn.
Og å islegge plassene slik at folk ikke kommer ut ser jeg som en forretningside til et passe seriøst parkeringsselskap, helt uten å antyde at Oslo kommune er slik.


Og jeg har ikke kjettinger i bilen. Jeg bor tross alt midt i Oslo.


Til slike tilfeller bruker man jekkestropper. Hvis man ikke har noen andre biler/trær i nærheten fester man en stropp rundt hjulet slik at kroken kommer midt på dekket. En eller to på hvert framhjul. Brått har man dekk med en eller to kraftige pigger. Så er det bare å la hjulet spinne rolig til piggen kommer nedi bakken på begge hjula samtidig - så gir man masse gass for å få mest mulig fart de få cm piggen er mellom dekk og is. Det er ofte nok for å komme over kanten.
Har man et tre eller en annen bil på andre siden av gata, fester man jekke-delen av stroppen rundt nederst på dekket på den andre bilen (evt rundt treet). Den delen uten jekk trer man mellom to eiker på eget framhjul, og igjennom kroken. Det blir som en strammeløkke rundt eget hjulbane, og kroken skal sitte midt på dekkets rullebane, på den siden som vender mot den andre bilen/treet. Så er det bare å kjøre og passe på å styre dit stroppen ligger. Da ruller stroppen seg opp rundt hjulet etterhvert som man kjører. Slik får man en bil til å klatre i tau!
Man kommer sjelden mer enn et par meter med disse metodene, men det kan jo være nok for å komme seg løs.
(Jeg har kjørt altfor mye med 2wd Caravell med henger i Troms.)