Og jeg har ikke kjettinger i bilen. Jeg bor tross alt midt i Oslo.
Kjøring og parkering i Oslo er noe dritt. En stund arbeidet jeg i der. Måtte ha "overlevelsesutstyr" for kunne parkere og komme ut. Jeg måtte spa for å komme inn på parkeringsplassen, og så spa for å komme ut igjen. Det er takken for å kjøre en litt lav bil. Heldigvis fjernet de brøytekantene når det begynte å bli varmt og glatt.
Til slike tilfeller bruker man jekkestropper. Hvis man ikke har noen andre biler/trær i nærheten fester man en stropp rundt hjulet slik at kroken kommer midt på dekket. En eller to på hvert framhjul. Brått har man dekk med en eller to kraftige pigger. Så er det bare å la hjulet spinne rolig til piggen kommer nedi bakken på begge hjula samtidig - så gir man masse gass for å få mest mulig fart de få cm piggen er mellom dekk og is. Det er ofte nok for å komme over kanten. Har man et tre eller en annen bil på andre siden av gata, fester man jekke-delen av stroppen rundt nederst på dekket på den andre bilen (evt rundt treet). Den delen uten jekk trer man mellom to eiker på eget framhjul, og igjennom kroken. Det blir som en strammeløkke rundt eget hjulbane, og kroken skal sitte midt på dekkets rullebane, på den siden som vender mot den andre bilen/treet. Så er det bare å kjøre og passe på å styre dit stroppen ligger. Da ruller stroppen seg opp rundt hjulet etterhvert som man kjører. Slik får man en bil til å klatre i tau! Man kommer sjelden mer enn et par meter med disse metodene, men det kan jo være nok for å komme seg løs. (Jeg har kjørt altfor mye med 2wd Caravell med henger i Troms.)
Jeg har ikke jekkestropper i bilen, og ikke har jeg tenkt å anskaffe det heller. Normalt sett parkerer jeg i parkeringshus og det er bare i helt spesielle tilfeller jeg har opplevd å bli stående.
Det er ikke mye trær i de gatene jeg parkerer i og bilen er så lav at jeg tror jeg lar være å bruke denne type remedier. ;D
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Og jeg har ikke kjettinger i bilen. Jeg bor tross alt midt i Oslo.
Har selv hatt bil i Oslo i to år med gateparkering, og man er nødt til å ha standard vinterutstyr om man skal bruke de samme plassene på vinteren som på sommeren. Spade, kjettinger og slepetau. Må bruke flere hender om jeg skal telle de gangene jeg har dratt andre ut av brøytekanter. Spaden ble brukt ukentlig i vintersesongene. Kjetting har jeg måtte bruke to-tre ganger på egen bil.
Men MÅ selvfølgelig ikke ha dette, men da kan man heller ikke bruke mange av gateparkeringene. Fordelen med å ha det er at man lett finner seg parkeringsplasser, da ingen andre tør/klarer i bruke dem
Normalt sett parkerer jeg i parkringshus, bare unntaksvis parkerer jeg på gaten.
I parkeringshuset står jeg lengst unna de andre bilene for i mest mulig grad unnå småbulker og småskader. Jeg må derfor parkere nederst, og det er helt OK.
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Kan se ut til at noen har skjønt de har 'driti på draget' angående den saken i Bergensavisen linket til lenger her oppe, siden hele saken nå er fjernet fra nettet:p
De av dere som plages med is og parkering under vinterhalvåret burde ha en liten pose grus i bagasjerommet. Fin-fin reserveløsning hvis man skulle havne på speilholka.
Synes P-hus generelt er greit, men jeg bruker å parkere ganske langt unna inngang for å minske trafikk og handlevogner. Moderne P-hus med kortterminaler inn og ut er en forbedring og parkeringsautomater som lar deg avslutte en betalt periode er også fine forbedringer. Jeg tror ikke alle parkeringsselskaper nødvendigvis gjør hva de kan for å gi avgifter.
Kjøring og parkering i Oslo er noe dritt. En stund arbeidet jeg i der. Måtte ha "overlevelsesutstyr" for kunne parkere og komme ut. Jeg måtte spa for å komme inn på parkeringsplassen, og så spa for å komme ut igjen. Det er takken for å kjøre en litt lav bil. Heldigvis fjernet de brøytekantene når det begynte å bli varmt og glatt.
Jeg har ikke jekkestropper i bilen, og ikke har jeg tenkt å anskaffe det heller. Normalt sett parkerer jeg i parkeringshus og det er bare i helt spesielle tilfeller jeg har opplevd å bli stående.
Det er ikke mye trær i de gatene jeg parkerer i og bilen er så lav at jeg tror jeg lar være å bruke denne type remedier. ;D
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
?
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Har selv hatt bil i Oslo i to år med gateparkering, og man er nødt til å ha standard vinterutstyr om man skal bruke de samme plassene på vinteren som på sommeren. Spade, kjettinger og slepetau. Må bruke flere hender om jeg skal telle de gangene jeg har dratt andre ut av brøytekanter. Spaden ble brukt ukentlig i vintersesongene. Kjetting har jeg måtte bruke to-tre ganger på egen bil.
Men MÅ selvfølgelig ikke ha dette, men da kan man heller ikke bruke mange av gateparkeringene. Fordelen med å ha det er at man lett finner seg parkeringsplasser, da ingen andre tør/klarer i bruke dem
I parkeringshuset står jeg lengst unna de andre bilene for i mest mulig grad unnå småbulker og småskader. Jeg må derfor parkere nederst, og det er helt OK.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Phus i kjøpesentre er noe skikkelig dritt. Hvorfor skal noen absolutt dra en handlevogn langs siden på min bil...
Synes P-hus generelt er greit, men jeg bruker å parkere ganske langt unna inngang for å minske trafikk og handlevogner. Moderne P-hus med kortterminaler inn og ut er en forbedring og parkeringsautomater som lar deg avslutte en betalt periode er også fine forbedringer. Jeg tror ikke alle parkeringsselskaper nødvendigvis gjør hva de kan for å gi avgifter.