3,424    30    2  

Valg av hydraulikkmotor til snøfreser

 10,486     Akershus     0
Hepp.
Jeg har handlet meg en snøfreser, som jeg vil bygge om til hydraulisk drift. Fresen har PTO-aksling, altså standard 540 rpm traktorkobling. Maskinen den skal på har maks 200 bar og 30 liter/min på hydraulikken. Jeg håper å kunne sette en hydraulikkmotor rett på PTO-koblingen, og at jeg skal få de 540 rpm ved ca. 22-25 liter/min, og at motoren da tåler minst 750'ish RPM ved fullt turtall.
Det ser ut som 40ccm / rpm bør være omtrentlig passe.

Fresen er en 1-trinn, 120 cm bred. Den brukes normalt på små traktorer med 12-20 hk.

Jeg har sett på motorene hos Økonomi-deler, men de har ingen ting med rett turtall, som også takler litt trykk og power. De har en 50ccm/rpm , som muligens kan brukes, men da må jeg fjerne girkassa til PTO, og få på et større tannhjul.

Noen som kan litt hydraulikk, og kan hjelpe meg?
Valg av hydraulikkmotor til snøfreser - 55_271776037_xl.jpg - frodes
Valg av hydraulikkmotor til snøfreser - 55_917657314_xl.jpg - frodes
Valg av hydraulikkmotor til snøfreser - 55_1293199085_xl.jpg - frodes
Valg av hydraulikkmotor til snøfreser - 55_1683029391_xl.jpg - frodes
Signatur

   #1
 797     Nes, Akershus     0
Jeg ser du har funnet veien til Maskinisten, og at du har fått mer input der enn her (og det skulle forsåvidt bare mangle).

Skal overlate det til de som kan, jeg bare tenkte at iogmed at spådommene er litt dystre ift hydraulikk-kraft, kunne du kanskje gjort som Bidda? Og hekte på en egen motor på den, mener jeg?
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 10,486     Akershus     0
Vel, det skorter litt på fornuftige svar på maskinisten. Formelen for utregning var grei, men så stoppet det opp.
Snøfreser kan leveres som originalt tilbehør, og selv mindre maskiner driver snøfreser helt fint. Egen motor er vurdert, og langt fra forkastet, men jeg tror jeg vil teste med hydraulikk først.

Det jeg ser, er at det er vanskelig å finne motorer med høyt nok turtall, som passer rett på PTO uten å dreve om. 40 eller 50 ccm/rpm ville nok vært mest hensiktsmessig, men de er ikke kraftige nok. 80ccm ser ut til å finnes, som tåler såpass høyt trykk. Jeg har ikke hentet hjem fresen ennå, så det gjenstår å se hvor mye styr det vil bli om jeg må dreve om.

Og så spørs det, hvis det fungerer greit, om kanskje jeg må vurdere en oljekjøler. Det var tilgjengelig som ekstrautstyr, men min har det ikke.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 10,486     Akershus     0
Mye man kan kjøpe. Artigere å mekke til selv, vel?

Jeg har sett den der, og den blir for stor. Det er litt i grenseland med snøfreser på såpass liten maskin, uten å mekke til egen motor på den. Maskinen er 100 cm, så 110-120 cm er perfekt bredde. Noe mer, så tror jeg bare det vil gå saktere. Den jeg har handlet er 120 cm.

Litt artig å prøve seg på å skjønne noe av hydraulikk også. Små bensinmotorer er man jo vokst opp med.
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 10,486     Akershus     0
Da må du lete gjennom den andre halvdelen også Smile
Nå er fresen hjemme, og inspisert mer. Jeg tror ombygging skal bli ganske lett.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 10,486     Akershus     0
Bilder:












Jeg tror det skal være ganske enkelt å fjerne akslingen, sette på en oljemotor, og et større tannhjul. Jeg er veldig usikker på hvilket turtall denne bør jobbe ved. Bidda sier hans ATV-fres er oppgitt til 1200 rpm, mens 540 PTO på min vil ikke gi fresen mer enn ca. 750 rpm. En motor på 80ccm/rpm er nok mest nærliggende, da de tåler trykket. Da må det største tannhjulet endres fra 16 til ca. 30 tenner, og det er da kun for å få ca. 750 rpm. Kanskje er det alt for lite? Det minste er på 14 tenner, og jeg er litt usikker på om det er hensiktsmessig å gjøre det noe mindre. Et større tannhjul på motoren vil gi kjedet mer fart, mens et mindre tannhjul på aksilngen vil gi kjedet mer moment. Mer moment vil igjen føre til mer strekk på kjedet, og høyere belastning på lageret i fresen.
Største tannhjul er nå ca. 85mm i diameter, og jeg kan øke til ca. 110mm før dekselet blir for smått.
Signatur
   #10
 262     Ved siden av naboen     0
Motorene på økonomideler er vel tannhjuls-/vingemotorer, men hva om du bruker aksialstempelmotor på 40ccm med fast vinkling.
De har gjerne maks arbeidstrykk på 250-300 bar og maks turtall på 2-3000 rpm.