#11
 3,704     Ringerike     0
Hmm...ser nå at du har en Avant. Får vi tildelt en båtplass i en annen havn i sommer så har jeg ikke behov for ATV'n. Så jeg tenkte på en slik minilaster er kjekt å ha. Fornøyd med din?
Siste redigering: Wednesday, January 21, 2015 6:06:10 PM av Bidda
Signatur

  (trådstarter)
   #12
 10,486     Akershus     0
Jeg kan ikkno om type hydraulikkmotorer, så lar meg gjerne belære. Jeg har sett at av de hos økonimideler, er 25mm, 80ccm den med lavest ccm, som tåler trykket.
En 40ccm som tåler nok trykk og gir grei effekt hadde vært stas, men hvor finner jeg sånt uten å bli ruinert?


Avant er en kjempemaskin. Fantastisk liten sak. Jeg har brukt Espen sin en del tidligere, og da jeg fant en pent brukt til hyggelig pris, var det bare å slå til. Det er veldig få å finne av dem brukt.
Signatur
  (trådstarter)
   #13
 10,486     Akershus     0
Motorene på økonomideler er vel tannhjuls-/vingemotorer, men hva om du bruker aksialstempelmotor på 40ccm med fast vinkling.
De har gjerne maks arbeidstrykk på 250-300 bar og maks turtall på 2-3000 rpm.



Jeg prøver såvidt å søke litt etter stempelpumper, men de ser ut til å begynne på en vesentlig høyere pris? Finner man noe til saklig pris?

Er stempelpumper mer effektive enn de på økonomideler?
Signatur
   #14
 262     Ved siden av naboen     0
Aksialstempelmotorer er vel noe mer effektive og driftssikre, men de er nok adskillig dyrere.

Det er faktisk ikke sikkert at du vil oppnå 200 bar, dette vil komme an på belastningen. Det vil også være mulig å montere en trykkbegrensningsventil slik at du ikke har mulighet til å oppnå mer enn motoren tåler.

Fant en engelsk nettside som har noen mindre tannhjulsmotorer som tåler trykket og nogenlunde hyggelige priser.
http://www.flowfitonline.com/acatalog/pdfs/Gear%20Motors.pdf.pdf

En annen mulighet er å bruke ei girkasse og en mindre motor.
Hvis du f.eks velger girkasse 33 - 60003-6 denne har PTO splines og det er mulig å montere tannhjulsmotorene direkte på girkassa. Mulig du må ha en overgang til akslingen, men det ser ut til at de har det også.

Girkassa jeg linker til har utvekslink på 3,8, da vil nødvendig turtall på motoren bli 750x3,8= 2850rpm, og med 30 l/min vil du oppnå dette med en motor med 30*1000/2850=10,5 ccm/omdr.
Det vil si at du kan gå ned til en 11 ccm motor, da får du et turtall på ca. 715 rpm  inn på fresen. (Mindre ccm vil gi for høyt turtall på girboksen og fresen vil bli svakere.)
Maks trykk og turtall på motorene var ikke så godt å se, men på denne siden ser det ut til at det er 230 bar og 3500 rpm.

Jeg kan på ingen måte garantere at det vil virke som tenkt, og jeg vil anbefale deg å kontakte de på nettbutikken og forklare hva du skal bruke det til og om de kan hjelpe deg å få de riktige delene.

 
  (trådstarter)
   #15
 10,486     Akershus     0
Det var mye å finne på siden der, men motorene under hydraulic motors er vel stort sett de samme som hos økonomideler? Hvor fant du stempelpumpene?
Signatur
   #16
 262     Ved siden av naboen     0
De hadde ingen aksialstempelmotorer, men de små tannhjulsmotorene i kombinasjon med en girkasse skal tåle trykket og ha nok turtall.
  (trådstarter)
   #17
 10,486     Akershus     0
Blir mye styr, da. Med girkasse går det vel bort litt krefter, og girkassa som sitter på tar sikkert litt til? Da er det kanskje like greit å bare sette en motor på siden, og tannhjul rett ned på fresen?
Signatur

  (trådstarter)
   #18
 10,486     Akershus     0
Jaja, da er det bare å vente. Jeg bestilte alt av motor, tannhjul, kjede, kjedelås, hydraulikkrør, iso-koblinger, pakninger og styr hos økonomideler i går. Det ble 38-tann tannhjul, så da skal max turtall være ca. 1000 rpm på full guff.

Redskapsfeste for avant ligger også og venter, så dette blir spennende. Fresen kostet 5000,- , ombygging like mye, så om noen trenger å få frest noe snø, er det bare å si i fra! Jeg stiller opp. Til blodpris, selvsagt Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #19
 10,486     Akershus     0
Deler kom forrige uke, så nå er jeg såvidt i gang med ombygging. En ting jeg ikke har tenkt på, er om motoren har eget lager på akslingen, eller om jeg må sørge for et eksternt lager på den? Det sitter lager på snøfresen i dag, der den originale akslingen går gjennom. Må jeg la dette sitte og bruke det til motoren, eller kan jeg fjerne alt det gamle, montere motoren, og sette tannhjulet rett på?
Signatur
  (trådstarter)
   #20
 10,486     Akershus     0
Det går ikke så fort, men det skjer da bittelitt. Det er en del "plukk" å gjøre med denne fresen. Jeg fikk tatt av tuten, gjort ren glidelagrene, smurt opp og satt den tilbake. Nå snurrer den greit rundt når jeg setter strøm på motoren, men det er en holder som er knekt, og litt sånt som må sees litt på. Slitestålet under er utskiftbart med skruer, men det har en stygg knekk midt under, og en del skruer mangler. Dette skal jeg få tatt av, rettet, og skrudd på igjen.

Når det kommer til hydraulikken, så har jeg slitt en del med å få fjernet det gamle giret uten å ødelegge for mye. Jeg vil helst at fresen skal kunne bygges tilbake til originalstand i tilfelle den skal selges igjen. Selve girkassa fikk jeg enkelt skrudd løs, men akslingen satt godt fast. Tannhjulet fikk jeg tatt av, men akslingen fikk jeg ikke ut.

Når det trengs overtaling, får man finne en overtaler. Evt. en utpresser. Problemet er at min utpresser har 3 bein, og det var bare plass til to av dem.

Da må der bores (rekkefølgen er litt halvfeil, men det er nå boret hull et stykke nede):




Utpresseren justeres litt:




Og da lot akslingen seg ganske lett overtale.




For å få ut lageret måtte det også utpressing til. En 1-3/16" pipe har jeg neppe hatt bruk for noen gang tidligere, men nå passet den perfekt. Utpresseren var for liten til å legge noe utenpå, så da slipte jeg ned en "dings", og satt den på plass inni. Funket perfekt.






Prøvemontering, for å finne noenlunde riktig plassering. Her har jeg slipt bort svisen, og banket ut den siste ringen/foringen. Jeg kunne utvidet hullet mer for å få motoren inni, men jeg tror ikke det er nødvendig.




På montér fant jeg grisedyrt bor, og hos naboen fant jeg dritbillig gjengesett. Begge deler funket veldig bra, så da ble det M12-gjenger i godset, og motoren kunne skrus fast.






Prøvemontering med tannhjul. Jeg kjøpte 1 meter kjede sammen med motor og greier fra økonomi-deler. Det ser ut som verken var for mye eller for lite. Innfestingen til strammeren må justeres bittelitt, da kjedet såvidt kommer i konflikt med et boltehode.




Jeg har ikke fått jobbet noe ordentlig med denne fresen. Det har bare blitt noen kvarter / halvtimer sånn innimellom middag og legging og sånt, men den står nå rett utenfor, og det er ganske kurant å gå ut og klø seg litt i hue, gjøre bittelitt, og så fortsette en annen gang. Det er fortsatt en del snø igjen her, selv om det minker fort nå. Jeg har et håp om prøvekjøring før all snøen er borte, for å se om den fungerer, eller om jeg må endre noe. Jeg fant f.eks. ut at utvekslingen i girkassa er en ganske annen enn jeg først trodde, så jeg har bommet ganske kraftig på turtallet i forhold til originalt. Heldigvis er det ganske enkelt å bytte tannhjul, så det er ingen stor sak å endre utvekslingen.
Signatur