Jeg er enig i alle tallene du oppgir, og bestrider ikke disse, men så lenge det er snakk om førerkortklasse B er det fortsatt kun 3500kg tillatt totalvekt som er grensen (om man ser bort fra 750kg-regelen). Alt det andre handler om bil og henger og begrensningene i vognkortet på disse, og vil være det samme uansett om man har B, B96 eller C1E for den saks skyld.
For din del kommer 1670kg av 3500kg (tillatt totalvekt klasse B ) - 1830kg (bilens tillate totalvekt ), og her kommer altså førerkortbegrensningen på 3500kg inn. 1500kg aktuell totalvekt bestemmes av bilens vognkort, altså hva bilen lovlig kan trekke.
Hadde du hatt førerkort klasse B96 hadde den første vært 2420kg, da maksimal tillatt totalvekt er 4250kg der (4250 - 1870 = 2420). Aktuell totalvekt vil derimot fortsatt være på 1500kg, da bilens tillatte hengervekt er begrensningen her, og kan ikke overstiges uansett.
Alle grenser må naturligvis følges, uansett om det er førerkort eller vognkort som begrenser en, men det er jo en selvfølge.
Uansett, grunnen til at jeg startet denne "diskusjonen" var påstanden tidligere her om at bilens tillatte hengervekt begrenser hengerens tillatte totalvekt, noe som da altså ikke stemmer.
Hvor tung henger skal du dra? Hadde 150HK bensin i svenskestålet, riktignok med turbo, men dro "vanlig" henger lastet med alt fra grus til annet lett som en plett.
Hvis det menes at 150HK er for svakt så vil ikke jeg tro det er tilfelle. Låner selv av og til en Subaru Outback og den er helt grei å kjøre henger med. Det eneste er at automat + henger = sultent bensinforbruk. Så min diesel bil går veldig mye billigere med samme henger (men min bil har bare 2WD).
Ja, jeg skal ikke påstå at 9-5'en med bensin+turbo og automat gikk billig, og med henger bak så du nåla dale ut fra lyskryss. Men kraftmessig var det ingen problemer.
Har selv kjørt mye henger med Audi 100 2,3 5 syl. Fungerte fint det. Men nå som jeg skal igang med 2 tonn boggiehenger er nok bunndraget fra dieselmotor å foretrekke.
Har kjøpt bil; norsksolgt BMW X3 20da 184 hk, 2.4t hengervekt. Riktig utstyrt og greit priset
jkirkebo; nå er jeg ferdig med kjøretimer hos Wright. Meget bra opplegg og flere tips å ta med seg, selv etter mange år på veien med henger :) Takk for tips.
For meg (se svaret over)
Maks tillatt totalvekt: 1670 kg
Maks aktuell totalvekt: 1500 kg
Er for meg tilhenger grensene og avhenger ikke lenger av bilens data.
For din del kommer 1670kg av 3500kg (tillatt totalvekt klasse B ) - 1830kg (bilens tillate totalvekt ), og her kommer altså førerkortbegrensningen på 3500kg inn. 1500kg aktuell totalvekt bestemmes av bilens vognkort, altså hva bilen lovlig kan trekke.
Hadde du hatt førerkort klasse B96 hadde den første vært 2420kg, da maksimal tillatt totalvekt er 4250kg der (4250 - 1870 = 2420). Aktuell totalvekt vil derimot fortsatt være på 1500kg, da bilens tillatte hengervekt er begrensningen her, og kan ikke overstiges uansett.
Alle grenser må naturligvis følges, uansett om det er førerkort eller vognkort som begrenser en, men det er jo en selvfølge.
Uansett, grunnen til at jeg startet denne "diskusjonen" var påstanden tidligere her om at bilens tillatte hengervekt begrenser hengerens tillatte totalvekt, noe som da altså ikke stemmer.
150 hk bensin og tilhenger rimer ikke i mine ører. For øvrig en ålreit bil
Siving
Leilighet (2009-2011)
Husprosjekt (2011-2020)
Hytteprosjekt (2016- )
Husprosjekt (2021- )
Hadde 150HK bensin i svenskestålet, riktignok med turbo, men dro "vanlig" henger lastet med alt fra grus til annet lett som en plett.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Har kjøpt bil; norsksolgt BMW X3 20da 184 hk, 2.4t hengervekt. Riktig utstyrt og greit priset
jkirkebo; nå er jeg ferdig med kjøretimer hos Wright. Meget bra opplegg og flere tips å ta med seg, selv etter mange år på veien med henger :) Takk for tips.
Siving
Leilighet (2009-2011)
Husprosjekt (2011-2020)
Hytteprosjekt (2016- )
Husprosjekt (2021- )