#11
 257     Sunnmøre     0
jeg tok året jeg registrerte bilen, siden omtrent alle kombinasjoner relatert til både biltype, motor type, årsmodell og annet omtrent er allerede i bruk.

men det er nå bare å søke i Eu kontroll registeret, får du treff, så vet du at det er opptatt. hvis ikke, så er det bare å forsøke med biltilsynet.

vil tippe at M-1959 burde gå greit hvis det ikke er opptatt.

Jeg valgte fylkes bokstav fordi jeg hadde lyst, ikke fordi jeg måtte, slik at jeg fikk Fylket, og året bilen ble registrert for første gang.
Signatur

Fox
  (trådstarter)
   #12
 519     Østfold     0
Kan man få M når M aldri har vært i bruk?
   #13
 5,336     Tromsø     1
Det er vel bare myndighetene som kan svare sikkert på om du kan få M, men både i nåværende og gammel serie er/var det noen bokstaver man ikke bruker/brukte for at man skal sikre lesbarhet og unngå forvekslinger. Allikevel er de ikke helt konsekvente. "G" er f.eks. en av bokstavene som ikke brukes. Bortsett på biler med gassdrift og bokstavene GA.
Signatur
   #14
 257     Sunnmøre     0
Wikipedia:

"The letters G, I, O and Q are not used due to their similarity with other letters or numbers; an exception is that CNG vehicles such as gas buses use "GA".

M and W were originally not used as they are much wider than other letters,[9] but some codes including W are now assigned."


Siden W er nå tatt i bruk, så er det en sjanse for M også, men som KjellTS sier, du kan spørre, men det er biltilsynet som må tillate om du kan få det eller ikke.

men jeg ville vurdert å ha en plan B  for sikkerhetskyld:)
Signatur
Fox
  (trådstarter)
   #15
 519     Østfold     0
M funka dårlig. Bilen ble vist i dag og nå må jeg til tollvesenet for å betale vrakpant etc. Alt gikk bra hos biltilsynet, ett blinklys som ikke fungerte ellers ikke noe annet.

Hele opplegget fra man kjører over grensa til bilen har skilt er tungt.

Først stoppe på grensa for å få den inn i landet. Her betalte jeg momsen med en gang for å spare meg for en ekstra tur.

Vise bil på biltilsynet.

Dra ned til tollstasjonen igjen og betale div annet som vrakpant etc.

Så til biltilsynet for å få den registrert.

Hvorfor kunne ikke bare biltilsynet tatt betalt for vrakpant etc og fått registrert bilen i samme slengen, rett etter visning?

Ringte tollvesenet for å sjekke om jeg kunne dra ned å betale. Først ringte jeg svinesund siden de er døgnåpne. Der måtte jeg bestille time på dagtid. Da droppa jeg de siden Fredrikstad er nærmere, men kun oppe til 15.30. Ringte de for å bestille time. Der behøvde jeg ikke å bestille time, var bare å komme innom... Så da får jeg ta meg noen timer fri fra jobben for å gjøre dette.

Bilde kommer når alt er klart Wink
Fox
  (trådstarter)
   #16
 519     Østfold     0
Ang paragraf 1.7 og 1.9. Han som kontrollerte den sa at han ikke satte noen begrensninger på bilen, men når jeg leser i papirene nå er den godkjent under 1.9. Er det så viktig at det er nødvendig å prøve å få gjort det om?

Edit:

Skal ringe ned å høre i morgen, leser litt ang paragraf 1.9 og der er det noen ting jeg ikke setter så pris på. Feks. kan man ikke sette inn sikkerhetsseler bak. Reger med at jeg heller ikke kan sette på speil, det skal jeg...
   #17
 257     Sunnmøre     0
Paragraf 1.9:

kjøretøy kan bare benyttes til spesielle anledninger som motorhistoriske samlinger, løp eller en sjelden gang når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk.

Så den setter store begrensinger på dalig bruk, bare det å bruke bilen til og fra jobb er i praksis ikke lov når denne paragrafen er på sin plass.

Samt den gir begrensinger i hva du kan gjøre med bilen fremover utover dens originale status.

Blir bare krøll om den står som bevaringsverdig, og når du først har fått stempelet, så er en sånn i saten papirmølle for å få biltilsynes til å gjøre det om.

Jeg sa til min kontrollør at hvis han godkjenner bilen etter 1.9 isteden for 1.7 så vil han umiddelbart få en klage, og Amcar på nakken:)

Så gjør det NÅ mens du kan.



Signatur

   #18
 549     Skien     0
Vi (meg og faren min), har restaurert et par veteranbiler, og vi har velge skiltnummer helt på egenhånd.
De fleste bilene har fått H-xxxxx (H er vår fylkeskode), og har fått tall etter hva som vi har syntes passet til bil. (som oftest har vi gitt siste tallet 8 eller 9, slik at EU-kontroll blir på slutten av sesongen Grin )

Dette var kravene for skilt iforhold til ny lov om veitrafikk gjeldene fra 1913 til 1971:
"Biler skulle ha to skiltplater; én foran og én bak. Skiltene hadde sorte tegn på hvit bunn. Skiltet foran skulle være 11,5 cm høyt med 7,5 cm høye tegn, og skiltet bak skulle ha en minstehøyde på 30 cm med 12 cm høye tegn. På frontskiltet skulle tegnene stå på en linje med bindestrek mellom amtsbokstav og sifre. På bakskiltet skulle amtsbokstaven stå over sifrene. Bileier måtte selv få laget skiltplater. Utover bestemmelsene om dimensjoner var det fritt frem for bileiere, bilselgere og skiltmakere å lage det til best mulig. For å verifisere alle de forskjellige skiltene ble blyplomber påsatt av politimyndigheten."

Kom underveis i den perioden noen endringer, kan lese om alt litt nedover her, sammen med bokstavkodene:
http://no.wikipedia.org/wiki/Kjennemerke_for_motorkj%C3%B8ret%C3%B8y_i_Norge
Fox
  (trådstarter)
   #19
 519     Østfold     0
Da var bilen godkjent under 1.7. Snakket med kontrolløren i dag. Virka som om han pleide å bruke 1.9 for han visste knapt/ikke forskjellen på 1.7 og 1.9. Sa at det var fint om jeg satte i seler bak (som var ett av argumentene mine for 1.7) selv om den var godkjent under 1.9. Etter å ha fortalt at jeg hadde lest litt på lovdata og at det trolig ikke var lov under 1.9 så ble vi enige om å gjøre om til 1.7. Så nå er det bare å få registrert bilen Smile