1,757    26    0  

Vinterlagring av bil.

Fox
 519     Østfold     0
Skal sette bort en Audi Cab for vinteren. Innendørs men med tilnærmet lik temp som på utsiden. Hva er det mest idéele måten å lagre en bil på? Stå på hjula eller på bukker? Ta ut batteriet eller la det stå i med en vedlikeholdslader i? La vinduene stå litt åpne eller ikke? ETC...

   #1
 5,410     Langhus     0
Koble av batteriet også for å redusere risiko for brann.
Har lagret bil i mange år men aldri vurdert å ta av hjulene.
Vinduer kan med fordel være litt åpne, med tanke på fukt. Er det fare for mus ville jeg holdt de lukket.
Nøkkel tilgjengelig der bilen lagres. f.eks med tanke på at bilen enklere kan flyttes hvis det skulle bli en brann.
håndbrekk av (slik at det hvertfall ikke ruster fast "på").
Motor kan med fordel startes en gang eller to i løpet av vinteren.

Men som med drenering (og mye annet) finnes det nok flere "fasit'er" Grin
Signatur
Fox
  (trådstarter)
   #2
 519     Østfold     0
Takk for tips.
Tenkte å sette vinduet litt åpent og bruke sånn fluenetting av metall i mellom vinduet og taket ettersom bygget er høys luftig og ikke helt umulig er bebodd av både Tom og Jerry.
   #3
 1,382     Oppland     0
fyll opp tanken, parker bilen, slå av lysene og lås bilen og vent så på våren igjen :)

husk og sjekke frostvæska Smile
   #5
 5,410     Langhus     0
mpater, du har med andre ord ikke hatt en eldre bil vinterlagret noen gang ;)

Har hatt min '72 MB Coupe stående i garasjen her nå i sommer, alt av lys var selvsagt av, men når jeg skulle starte den for å flytte den nå for noen uker siden var det splitter nye Varta batteriet dønn flatt... Så flatt at den "intelligente" laderen min ikke skjønte at det var batteri der engang.
Hadde heldigvis en gammel lader og etter en ukes tid med den tilkoblet våknet jaggu batteriet til liv igjen... (bare 8 liv igjen nå) Hadde da glemt å koble fra batteriet. F.eks er det et krav for de fleste veteranforsikringer at man har hovedbryter som benyttes når bilen lagres.
En sulten mus kan godt finne på å gnage over en ledning eller to, med heller dårlig resultat...
Signatur
   #6
 543     Asker     0
Sett bilen på bukker! Da slipper du å få "åttekantet" dekk til våren....

Avhengig av bilens stand på det elektriske... Funker det godt hadde jeg satt på en vedlikeholdslader og startet bilen et par ganger iløpet av vinterene. Er det elektriske litt eldre og du sliter med tomt batteri, så koble det fra ( ene polen ), sett på vedlikeholdslader. Da kan du enkelt starte den noen ganger iløpet av vinteren.

Sett vindu på gløtt, 1mm holder. Luft ut en gang i ny og ne, spesielt høsten når det slår om mellom kaldt og varmt og når det er på det råeste ( høy luftfuktighet ).

Sjekk all olje og frostvæske. Bytt / etterfyll hvis nødvendig. Full bensin tank.

Ikke sett på noen form for bremser!

Gjør du dette så burde oppstarten til våren gå knirkefritt!
Signatur
   #7
 4,110     Akershus (Follo)     0
Taket skal være lukket for å holde seg tørt og holde fasongen, men det hadde du vel planlagt iom. vinduene. Dette er også et bra tidspunkt å impregnere kalosjen.

Koble av minuspolen på batteriet. Ta det gjerne ut av bilen og inn i varmen. Om det ikke er skikkelig ladet kan det fryse i stykker og slippe syren i batteritrauet.
Bytt olje før høstens siste kjøretur.
Tøm etpar desiliter isopropanol på tanken. Full tank gir mindre kondens, så det kan være lurt.
Sjekk frostvesken.
Vask bilen før du setter den vekk, også under.
Vask felgene med felgrens så ikke skiten får grodd inn ila. vinteren.
Sett musefeller i garasjen, og sjekk luftfilteret før du tar den ut igjen. Mitt var musereir en vinter.  :P
Sørg for ventilasjon i garasjen. Sjekk gjerne fuktnivået utover høst og tidlig vinter. Evt. luftavfukter.
Etter en sjau med overhaling av calipere på 3 av mine biler sjekker jeg gjerne støvmansjettene før jeg setter bilen om den ikke står skikkelig tørt.

Hvis du starter bilen i løpet av vinteren så kjør den skikkelig varm. Ellers etterlater du bare kondens i motor og eksosanlegg.
Sjekk bremseskivene for rust før du tar ut bilen igjen.

Hvis bilen skal på PKK ila. vinteren så søk om å flytte visningstidspunktet.

Ja. Jeg gjorde noe annet i mellomtiden, så det ble noe dobbelt opp ift. forrige. Men det går vel.
Signatur

   #8
 5,410     Langhus     0

Sett bilen på bukker! Da slipper du å få "åttekantet" dekk til våren....
...

Jeg må inrømme at jeg i løpet av 30 år med gamle biler "på låven" ikke kan si å ha opplevd dette som noe problem i praksis..

Et tips til for oppstart av biler med elektrisk bensinpumpe. Ved "tenning på" starter (vanligvis) pumpa og går i noen sekunder. Skru tenninga av/på til pumpa har fått bensin helt fram før du forsøker å starte.. kan spare en del hassel hvis batteriet ikke er helt topp.Smile
Signatur
   #9
 543     Asker     0
Jeg må inrømme at jeg i løpet av 30 år med gamle biler "på låven" ikke kan si å ha opplevd dette som noe problem i praksis..


Jeg sliter med dette etter bare 1 måneds tid på Jeepen og Forden, men begge disse ruller på store hjul, henholdsvis 36" og 35". Krigeren som har stått siden 2006 har fortsatt luft i dekka, men de har sprukket rundt "pølsa" den står på. Disse dekkene var modne, så de har jeg gitt blaffen i....

Men jeg starter og kjører bilene mine varme hver måned. Tar alltid godt vare på bilene uansett! Spyles hver uke og vaskes hver måned ( i de periodene de brukes ).
Signatur
   #10
 1,062     Lindesnes     0
Vask bilen godt, med underspyling og hele pakka før du setter den inn, om du likevell har tenkt å polere bilen din til våren, så kan du like gjerne gjøre det nå før du setter den bort.
Behandl i hvertfall kaleskjen nå, med kald og tørr luft i vinter vil tære godt på kalskjen, viktig at den er inpregnert, så den slipper å tørke ut og sprekke.
Sett den på bukker, noen dekk klarer å stå vinteren over ved å stå slik, mens andre blir som nevnt åtte kantet, er ingen vits i å ta noe sjangser og ende opp med små kast i dekkene til våren.
sett ut musegift og feller under bilen, ei mus kan ødelegge noe helt sykt på en bil i løpet av en vinter, har sett biler som er totalt oppspist av mus, der rattet ser ut som en ståltråd og setene består av bare met metall, det første de går etter er ledninger, de elsker ledninger og når jag jobbet som mekanikker, så var det mange som hadde vinterlagret biler var innom for å få fikset ledningsnett på grunn av mus
Kjøp deg ett sånn biltrekk til å tre over bilen, sett vinduer litt på gløtt.
lad opp batteriet, ta av jordledning på batteriet, sjekk kjøleveske dersom du er i tvil om hvor mange grader den har.
Bytt olje og fyll opp tanken, gjør den klar til våren rett og slett, kan med fordell startes opp og kjøres varm ett par ganger i løpet av vinteren.
Da vil du ha en bil som er klar til å tas i bruk, så fort været tillater det, syns det er digg å vite at jeg vet at ting er i orden og klar til bruk, hater å måtte ha dårlig samvittighet over alt burde ha vært gjor som jeg vet at jeg må ta før eller siden uansett.
Signatur