XC70 er en flott familiebil, med topp sikkerhet, plass og komfort. De viktigste kriteriene ift. familiebil hvis du spør meg. Det er virkelig sikkerhet og er det NCAP tester, Volvo er bra på begge og kommer best ut når man seer på utfall av virkelige ulykker (riktignok en svensk undersøkelse), http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10143062 . Dette er et viktig argument ovenfor kona. «Tenk hvis det skulle skje noe en gang!, det er vårt ansvar å gjøre det vi vi kan ift. sikkerhet ovenfor barna våre». «Da betyr vel ikke 150’ noe?»
Så til bilen, av negative ting, er vel at bilen begynner å bli «litt gammel», kom første gang som 2008 modell, men har fått en skikkelig facelift de siste 2 årene både inni og utenpå da. Ellers er jo ikke drivlinjen den mest moderne, og nå kommer også Volvo med nye motorer og automatkasse, som har fått en del skryt etter hva jeg har lest. Dessverre ser det ut til at det tar en stund før disse leveres til 4wd modellene, hvis de i det hele tatt kommer i dagens V70/XC70. Volvo kunne/ville ikke fortelle meg noe mer når jeg spurte for et par uker siden. Ellers er det en del diskusjon om haldex gen. 5 som bilene nå har blant våre naboer på www.jagrullar.se Flere mener gen. 4 var et raskere og bedre 4wd system. Gen. 5 er gjort lettere og billigere?, men om det er noe i dette vet jeg ikke, har ikke testet noen av de.
Mondeo kjører bedre vil jeg tro, XC70 er høyere og mykere, vil gi litt mer duvende følelse. Du kan velge justerbart understell, Four-c, da kan du stramme opp dempere. Koster vel 15’ og om det er verdt det vet jeg ikke, uansett kjøper du ikke XC70 for å ligge på 2 hjul i svingene.
Jeg har hatt en 2010 V70 i 4 år nå (hadde ikke råd til XC70, husbygging vet’u), og er meget fornøyd med bilen, ikke hatt noe trøbbel bortsett fra fremre støtdempere som måtte byttes i starten (feil viskositet på noen gummiforinger som gjorde at de ble stein harde i kulde). Mye bruk av dieselvarmer tømte også batteriet, men dette ble fikset med en softwareoppgradering. Generelt tror jeg dagens V70/XC70 har ok kvalitet, ift. bilene til Volvo fra tidlig 2000-tallet; XC90, automatkasser etc.
Min bil har egentlig bare en «feil», den trekker bare på 2 hjul , og så er det den håpløst plasserte korsryggstøtte justeringen da... Uansett XC70 er topp familiebiler hvis du vil ha sikkerhet, plass og komfort sammen med bakkeklaring og 4WD. Subaru Outback er et alternativ som også har veldig bra plass, men ikke helt det samme ift. komfort/premiumfølelse. Passat Alltrack synes jeg er et nummer mindre en XC70, bedre drivlinje(r), men egentlig også litt gammel plattform. Audi Allroad er alt for dyr.
Gå for XC70 du, men prøvekjør for å velge riktig motor/girkasse for deg. D4 kommer nå med 181hk i tillegg til den vanlige på 163hk. Lykke til!
Hadde forøvrig akkurat samme situasjon med dieselvarmer på min Mondeo. Etter et verkstedbesøk m/softwareoppdatering brukte ikke dieselvarmeren varmetrådene i frontruten lengre. Dette var pga batteritapping, visst nok.
Dette med alderen på designet er noe jeg også tenker litt på, det er et gyldig poeng det. Samtidig holder den seg bra, etter min mening. Ang kjørekomfort er jeg litt spent på det. Jeg har vært passasjer i XC70 et par ganger, og den virket ikke så duvende da - men det er nok en annen opplevelse når man kjører selv.
Jeg er veldig fornøyd med Mondeo ift kjøreopplevelsen, men noen ganger kunne jeg tenke meg litt mer bakkeklaring...
Er litt Ford-biased selv, med meget god erfaring fra to nye Mondeo MK4 etter hverandre.
Synes V70/XC70 virker trangere både i kupe og bagasjerom, og det slår klart negativt ut for min del, som må ha plass til lange mennesker og stor hund. Fine biler, helt klart, men absolutt ikke verd prisforskjellen etter min mening.
MÅ man ha 4WD faller jo Mondeoen på det, hvis man ikke kan vente noen måneder på neste generasjon, som har en hybridvariant med 4WD.
Neste versjon Mondeo er nok ikke i salg før 2015 dessverre. Enig i at Mondeo muligens virker større, men iflg øyemål er bagasjerommene omtrent like store på de to. Vi er korte i beina alle mann, men plass i kupeen er aldri feil. To svære barneseter så er det fullt. I Mondeoen får vi plass til overraskende mye bagasje på gulvet i baksetet. Det redder oss på langturer. Ikke sikker på om vi får stappet like mye inn i en Volvo.
Tok en snartur innom en kombinert Ford- og Volvoforhandler i dag og prøvesatt begge to. Volvoen kjennes definitivt 200.000 dyrere ut.
Tja, tror du får ca. like mye inn i en V70 som i Mondeo, litt måleresultater fra Teknikens Värld vedlagt.
Mondeo er noen cm større her og der, men Volvo har lavere "hjulhus" og rettere bakluke, så totalt er ting ganske likt vil jeg tro. Bakseteplassen er vel litt bedre i Forden også, men ikke mye. Uansett, får du ikke plass i en V70 eller Mondeo, må du revurdere pakkerutinene , alternativt se på S-max e.l i stedet.
Jeg har litt følelsen av at kupeplassen virker litt mindre i Volvo da de har tradisjon for å plassere setene langt inn mot midten av kupen, med tykke dørstolper. Uten at jeg vet dette, så innbiller jeg at dette er en sikkerhetsfeature, da du får større deformasjonssone fra siden før du selv blir en del av deformasjonssonen. S40'en min har smal midtkonsoll og like tykke dørstolper (i dybden) som V70, så setene sitter ganske tett foran her.
Får noia når jeg sitter i biler med uten skikkelig b-stolpe, og med dører like tykke som en grandiosa-eske.
V70 og Mondeo er vel samme bilen, er det ikke? Med noen små justeringer her og der. Samme chassis, mener jeg. Focus = V50.
Enig i at det er en stor fordel at bagasjerommet er rett. I Mondeoen er det ingen problem med hundebur som tar nøyaktig halve bagasjerommet, og barnevogn (tvillingvogn!) ved siden av. Får til og med plass til noen bagger i tillegg til tvillingvognen. Det imponerer meg stadig hvor mye crap vi pakker inn i den bilen, samtidig som sikkerheten er ivaretatt (enten sitter bagasjen fast i bagasjerommet, eller så ligger det trygt bak forsetene).
V70 og Mondeo er vel samme bilen, er det ikke? Med noen små justeringer her og der. Samme chassis, mener jeg. Focus = V50.
Enig i at det er en stor fordel at bagasjerommet er rett. I Mondeoen er det ingen problem med hundebur som tar nøyaktig halve bagasjerommet, og barnevogn (tvillingvogn!) ved siden av. Får til og med plass til noen bagger i tillegg til tvillingvognen. Det imponerer meg stadig hvor mye crap vi pakker inn i den bilen, samtidig som sikkerheten er ivaretatt (enten sitter bagasjen fast i bagasjerommet, eller så ligger det trygt bak forsetene).
Tror nok at XC70 skulle klart å innfri her også.
Det er nok litt feil.. De bruker samme motor, PSA 1,6 l diesel, samt at de hadde en 2.0 diesel på 136 hk, og volvo hadde noen Ford getrag automatkasser, men alt som har med Ford å gjøre er visket bort. Stor forskjell på v50 og focus og Mondeo og v70
I et ti års perspektiv vil mye forandres med Volvo produksjonen. Hvis det er noe igjen i Europa så er det bare sluttmontasje.
da gjelder det samtlige bilprodusenter, og det er absolutt ikke noe minus at kinesere står bak, da de vil bli den nye økonomiske supermakten om få år.
Så til bilen, av negative ting, er vel at bilen begynner å bli «litt gammel», kom første gang som 2008 modell, men har fått en skikkelig facelift de siste 2 årene både inni og utenpå da. Ellers er jo ikke drivlinjen den mest moderne, og nå kommer også Volvo med nye motorer og automatkasse, som har fått en del skryt etter hva jeg har lest. Dessverre ser det ut til at det tar en stund før disse leveres til 4wd modellene, hvis de i det hele tatt kommer i dagens V70/XC70. Volvo kunne/ville ikke fortelle meg noe mer når jeg spurte for et par uker siden. Ellers er det en del diskusjon om haldex gen. 5 som bilene nå har blant våre naboer på www.jagrullar.se Flere mener gen. 4 var et raskere og bedre 4wd system. Gen. 5 er gjort lettere og billigere?, men om det er noe i dette vet jeg ikke, har ikke testet noen av de.
Mondeo kjører bedre vil jeg tro, XC70 er høyere og mykere, vil gi litt mer duvende følelse. Du kan velge justerbart understell, Four-c, da kan du stramme opp dempere. Koster vel 15’ og om det er verdt det vet jeg ikke, uansett kjøper du ikke XC70 for å ligge på 2 hjul i svingene.
Jeg har hatt en 2010 V70 i 4 år nå (hadde ikke råd til XC70, husbygging vet’u), og er meget fornøyd med bilen, ikke hatt noe trøbbel bortsett fra fremre støtdempere som måtte byttes i starten (feil viskositet på noen gummiforinger som gjorde at de ble stein harde i kulde). Mye bruk av dieselvarmer tømte også batteriet, men dette ble fikset med en softwareoppgradering. Generelt tror jeg dagens V70/XC70 har ok kvalitet, ift. bilene til Volvo fra tidlig 2000-tallet; XC90, automatkasser etc.
Min bil har egentlig bare en «feil», den trekker bare på 2 hjul , og så er det den håpløst plasserte korsryggstøtte justeringen da... Uansett XC70 er topp familiebiler hvis du vil ha sikkerhet, plass og komfort sammen med bakkeklaring og 4WD. Subaru Outback er et alternativ som også har veldig bra plass, men ikke helt det samme ift. komfort/premiumfølelse. Passat Alltrack synes jeg er et nummer mindre en XC70, bedre drivlinje(r), men egentlig også litt gammel plattform. Audi Allroad er alt for dyr.
Gå for XC70 du, men prøvekjør for å velge riktig motor/girkasse for deg. D4 kommer nå med 181hk i tillegg til den vanlige på 163hk. Lykke til!
Hadde forøvrig akkurat samme situasjon med dieselvarmer på min Mondeo. Etter et verkstedbesøk m/softwareoppdatering brukte ikke dieselvarmeren varmetrådene i frontruten lengre. Dette var pga batteritapping, visst nok.
Dette med alderen på designet er noe jeg også tenker litt på, det er et gyldig poeng det. Samtidig holder den seg bra, etter min mening. Ang kjørekomfort er jeg litt spent på det. Jeg har vært passasjer i XC70 et par ganger, og den virket ikke så duvende da - men det er nok en annen opplevelse når man kjører selv.
Jeg er veldig fornøyd med Mondeo ift kjøreopplevelsen, men noen ganger kunne jeg tenke meg litt mer bakkeklaring...
Synes V70/XC70 virker trangere både i kupe og bagasjerom, og det slår klart negativt ut for min del, som må ha plass til lange mennesker og stor hund. Fine biler, helt klart, men absolutt ikke verd prisforskjellen etter min mening.
MÅ man ha 4WD faller jo Mondeoen på det, hvis man ikke kan vente noen måneder på neste generasjon, som har en hybridvariant med 4WD.
Tok en snartur innom en kombinert Ford- og Volvoforhandler i dag og prøvesatt begge to. Volvoen kjennes definitivt 200.000 dyrere ut.
Mondeo er noen cm større her og der, men Volvo har lavere "hjulhus" og rettere bakluke, så totalt er ting ganske likt vil jeg tro. Bakseteplassen er vel litt bedre i Forden også, men ikke mye. Uansett, får du ikke plass i en V70 eller Mondeo, må du revurdere pakkerutinene , alternativt se på S-max e.l i stedet.
S40'en min har smal midtkonsoll og like tykke dørstolper (i dybden) som V70, så setene sitter ganske tett foran her.
Får noia når jeg sitter i biler med uten skikkelig b-stolpe, og med dører like tykke som en grandiosa-eske.
Enig i at det er en stor fordel at bagasjerommet er rett. I Mondeoen er det ingen problem med hundebur som tar nøyaktig halve bagasjerommet, og barnevogn (tvillingvogn!) ved siden av. Får til og med plass til noen bagger i tillegg til tvillingvognen. Det imponerer meg stadig hvor mye crap vi pakker inn i den bilen, samtidig som sikkerheten er ivaretatt (enten sitter bagasjen fast i bagasjerommet, eller så ligger det trygt bak forsetene).
Tror nok at XC70 skulle klart å innfri her også.
Det er nok litt feil.. De bruker samme motor, PSA 1,6 l diesel, samt at de hadde en 2.0 diesel på 136 hk, og volvo hadde noen Ford getrag automatkasser, men alt som har med Ford å gjøre er visket bort. Stor forskjell på v50 og focus og Mondeo og v70