5,036
21
2
VW Touran 2007 går i nødmodus - samt bremser skjevt
1,411
Hordaland
0
Hei!
Har en 2007 Touran 1.9 TDI som i dag gikk i nødmodus på vei til jobb. Skjedde da jeg dro litt på mens bilen var forholdsvis kald. Hvor skal jeg begynne å feilsøke? Har en VAGCOM kabel liggende et sted, men litt usikker på hvor Så lurte på om det var noen klassiske steder jeg kan sjekke først?
I tillegg fikk jeg konstantert av bilen bremser skjevt bak på EU-kontroll. Hva kan dette være? Hva må byttes for at jeg kan vite at den går igjennom neste gang? Tenker om stemplene i calipterne henger? Evt om det kan skyldes slitte bremseklosser? Er skivebremser bak.
Har en 2007 Touran 1.9 TDI som i dag gikk i nødmodus på vei til jobb. Skjedde da jeg dro litt på mens bilen var forholdsvis kald. Hvor skal jeg begynne å feilsøke? Har en VAGCOM kabel liggende et sted, men litt usikker på hvor Så lurte på om det var noen klassiske steder jeg kan sjekke først?
I tillegg fikk jeg konstantert av bilen bremser skjevt bak på EU-kontroll. Hva kan dette være? Hva må byttes for at jeg kan vite at den går igjennom neste gang? Tenker om stemplene i calipterne henger? Evt om det kan skyldes slitte bremseklosser? Er skivebremser bak.
Signatur
Bilen kan gå i nødmodus hvis turboen lader for mye eller for lite. VAG har variabel turbogeometri (høres fancy ut?) som i praksis er små spjeld ("vanes") som styrer lufta mot skovelhjulet eller forbi basert på eksosgassens fart og ønsket turbotrykk... Disse sotes over tid ned slik at man får "sticky vanes", at de henger og gjør at turboen leverer "feil" trykk.
Bremsene bak er nok at noe henger. Min erfaring er at smøring fungerer, men bare for kort tid og det eneste som faktisk fikser problemet (over litt tid) er bytte av kalipere.
(Erfaring fra '02 Sharan)
Jeg har i første omgang tenkt å sjekke alt av vakumslanger osv. Men bør jo finne frem VAGCOM-kabelen....
Turboen ja, stor jobb å bytte? Aldri gjort det før.. Gjort mye annet, men ikke det Skal sies at turboen har "plystret" i ca 150 000km, så er vel på tide at den streiker (hvis det er den).
Kan sjekke kaliperne om de stemplene henger.. Se om WD40 fikser problemet godt nok for EU-kontroll. Ser verkstedet og foreslår oppsmøring.
Sprengkiler.no - Fjellkiler/sprengkiler til deling av fjell og stein
På langt nær umulig å fikse på egen hånd for en kompetent hjemmefixer.
btw: Feilmeldingen du får på VAG-COM er vanligvis "Positive deviation" (mener jeg å huske).
Problemet er (/var) tilnærmet umulig å diagnosere både for meg med VAG-Com og VW verkstedet. Ble værre og værre og til slutt ble turboen byttet - problem løst.
Hanskerommet pleier skjule mye rart.
Har forøvrig et annet, mindre akutt problem: Virker som det går mye luft inn i hydraulikken til klutsjen. Dvs klutsjen tar kun de siste 5 cm.. Helt "slapp" øverst. Noen quickfix til det og?
Byttet klutsjvæske hos Møller og da forsvant problemet, men bare for et halvt års tid. Så er vel et sted det lurer seg inn litt og litt luft..?
Sprengkiler.no - Fjellkiler/sprengkiler til deling av fjell og stein
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Var noen feilkoder, slettet dem og kjørte meg en tur. Opp en passe kvass bakke, full gass i 2. gir gav følgende feilkode:
1 Fault Found:
000665 - Boost Pressure Regulation
P0299 -- 000 -- Control Range Not Reached
Freeze Frame:
Fault Status: 01110000
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 249706 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 20:32:09
Freeze Frame:
RPM: 3150 /min
Speed: 47.0 km/h
Load: 72.2 %
Voltage: 14.29 V
Bin. Bits: 00101000
Absolute Pres.: 2172.6 mbar
Absolute Pres.: 1285.2 mbar
Har lest litt om denne, og det kan være følgende jf Ross-tech:
Possible Symptoms
Possible Causes
Possible Solutions
Så jeg tenker å begynner å se over alle vakumslanger.. Se om det er noe åpenbart.. Noen tips til hvordan man kan sjekke dette?
Leser og mange som har hatt samme hvor det var "diverter valve". Hva heter dette på norsk tro?
Her fant jeg en fin guide til bytting av denne på en passat:
http://vwpassatrepair.blogspot.no/2013/06/how-to-replace-diverter-valve-on-2006.html
Sprengkiler.no - Fjellkiler/sprengkiler til deling av fjell og stein
Mener å huske det var mulig å koble av leamikken og flytte styrepinnen for hånd for å sjekke om spjeldene faktisk flyttet seg lett.
Sticky vanes kommer også ofte hvis du til vanlig bare kjører pent og sjelden passerer 2000 rpm, da går aldri disse spjeldene helt til maksimal åpning, når du siden plutselig gir full gass kommer problemet...
Er ikke helt min kjørestil å ligge å slure under 2000rpm, så det er garantert ikke forklaringen i mitt tilfelle
Sprengkiler.no - Fjellkiler/sprengkiler til deling av fjell og stein