Anbefalingen jeg fikk da jeg fikk bilen min levert var å kjøre minst like lenge som webastoen hadde stått på. Det har vært en god kjøreregel for meg, og har aldri slitt med batteriet. Kjører som regel webastoen i 20 min, det er nok til god og varm motor og kupe. Er det mye is, blir du ikke kvitt det på 20 min vel å merke.
Veeel, det er relativt "tomt" når den ikke vil starte. Beskyttelsen er sikkert bra nok til at bilen starter, men et batteri har det ikke bra når det er tømt såpass at webastoen ikke vil starte.
Bruk av webasto trekker en del strøm, så man skal være forsiktig om bilen småkjøres mye.
Jeg ettermonterte webasto i min i 2006 eller så, og har kost meg siden. Den starter med ur, eller med litt hjemmemekk via fjernkontrollen til alarmen. Fjernkontroll "må" man ha på sånt. Jeg har satt på en termostat, så webasto + sirkulasjonspumpe starter først, og så starter kupévifta først når vannet ut av motoren har oppnådd ca. 40C. Da slipper jeg at vifta står og bruker masse strøm uten at det blir særlig varme av det. Er det skikkelig kaldt, type -20C eller kaldere, så skrur jeg kupévifta av eller veldig lavt ned. Da varmes kun motoren, så kan jeg starte den og la den gå på tomgang noen minutter for at det skal bli varmt inni også. Selve webastoen drar 3-4A, mens kupévifta på min bil kan dra over 20A.
Jeg prøver også å skru av kupévifta når det er meldt snø. Det er bedre å koste tørr snø av bilen, enn at det smelter på vinduene og renner nedover siden av bilen, hvor det igjen fryser fast.
Jeg er generelt frøsen og sur om morgenen. Da hjelper det veldig å sette seg rett inn i varm bil.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hiver meg på her. Siden jeg kjøper mye fra utlandet, bla. en 4 tonns graver for snart halvannet år siden fra Kina, var det naturlig for meg å sjekke der når det gjelder "webasto". Fant noen leverandører, og landet på en varmer fra Kina. Den har tidsur og GSM styring. Settet er meget komplett med alt du trenger til installasjonen. Prisen inkl. frakt og fortolling/mva kr. 6.200,- var ikke noe å utsette på. Det tok ca 1 uke før jeg hadde den levert på døra. De leverer både bensin og dieselvarmere, samt luft og vannvarmere. pristillegget for GSM ca ca kr. 1.250,- har forresten sett samme varmeren til salgs på finn til ca 12.500,-
Hadde originaltmontert dieselvarmer på Touran, splitter ny. Den tømte batteriet gjentatte ganger og i praksis kunne vi ikke bruke den feks på hytta (som ligger langt fra folk og strøm) fordi vi var redd for at den skulle tømme batteriet. Etterhvert sluttet den også å virke i det hele tatt og den var inn og ut av verksted uten at det hjalp frem til vi solgte bilen.
Så kjøpte vi ny Ford s-max. Der tømte den batteriet kun 2 ganger, men etterhvert så kuttet den helt ut å virke. De satt inn ny, men den virket kun kort tid. Fikk tilbud om full defa pakke men vi byttet bil.
Da til en Skoda Octavia med full Defa pakke, som vi nå har på begge bilene. Fungerer helt feilfritt og vedlikeholdslader batteriet. Dvs varm bil og toppladet batteri hver morgen uten unntak.
Vi er ikke alene om å ha hatt trøbbel med dieselvarmer. NB, vi småkjører ikke, har flere mil til jobben og "følger boka" ifht hvordan varmeren skulle brukes. Før de har fått til noe som virker ordentlig så blir det ikke dieselvarmer i bilene våre igjen. Om man driver med båt så er problemer med dieselvarmere også en gjenganger.
Ville kun installert om det var absolutt nødvendig pga manglende tilgang på 220V, men husk å ha med en starthjelper eller startkabler i bilen, det vil du få bruk for.
Signatur
Ikke fagmann på noe som helst og sender aldri faktura til noen.
Min webasto har fungert fin-fint i mange år. Jeg har aldri greid å tømme batteriet, selv om det har vært en del tilfeller av 30 min webasto -> 3 min til butikken -> 20 min webasto mens jeg handler -> 3 min hjem igjen.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Vi har webasto i bilen vi har nå. Det er en 2005 modell Touareg. Denne har det originalt montert. Mistet fjernkontrollen til webastoen en uke etter vi fikk bilen. Da jeg dro til Audi-Vw forhandleren her i Arendal ble jeg presentert en pris på 2400 for en fjernkontroll pluss 500 i programmering :o
Sjekket litt rundt og fant ut at det gikk å koble opp nyere fjernkontroller på bilen samt at det gikk med flere... Bestilte 2 stk på E-bay for 600kr ink frakt.
Programmeringen var såre enkel.
-Ta ut sikringa i 5 sek for så å sette den inn igjen. -innen 5 sek må man trykke på OFF-knappen. da er den ferdig programmert....
Gjentok dette en gang til på den siste kontrolleren. Begge fungerer perfekt. Har brukt det utallige ganger og aldri hatt startproblemer.
Veldig mange dieselbiler har dieselvarmer i dag uansett. Du får ikke med fjernkontrollen med mindre du bestiller det, men selve varmeren sitter under panseret og gir ekstravarme til motor og kupe. Nye dieselmotorer generer ikke nok varme når det kaldt i Norge. Og ja, de ryker jevnt og trutt. Hatt 2 biler med det, hatt tull med begge. Koster ca 5000-6000 å fikse hver gang.
Anbefalingen jeg fikk da jeg fikk bilen min levert var å kjøre minst like lenge som webastoen hadde stått på. Det har vært en god kjøreregel for meg, og har aldri slitt med batteriet. Kjører som regel webastoen i 20 min, det er nok til god og varm motor og kupe. Er det mye is, blir du ikke kvitt det på 20 min vel å merke.
Mener det står i de fleste brukermanualer at en bør kjøre like lenge som webastoen har stått på. En grei tommelfingerregel uansett dette.
Bruk av webasto trekker en del strøm, så man skal være forsiktig om bilen småkjøres mye.
Jeg ettermonterte webasto i min i 2006 eller så, og har kost meg siden. Den starter med ur, eller med litt hjemmemekk via fjernkontrollen til alarmen. Fjernkontroll "må" man ha på sånt.
Jeg har satt på en termostat, så webasto + sirkulasjonspumpe starter først, og så starter kupévifta først når vannet ut av motoren har oppnådd ca. 40C. Da slipper jeg at vifta står og bruker masse strøm uten at det blir særlig varme av det. Er det skikkelig kaldt, type -20C eller kaldere, så skrur jeg kupévifta av eller veldig lavt ned. Da varmes kun motoren, så kan jeg starte den og la den gå på tomgang noen minutter for at det skal bli varmt inni også. Selve webastoen drar 3-4A, mens kupévifta på min bil kan dra over 20A.
Jeg prøver også å skru av kupévifta når det er meldt snø. Det er bedre å koste tørr snø av bilen, enn at det smelter på vinduene og renner nedover siden av bilen, hvor det igjen fryser fast.
Jeg er generelt frøsen og sur om morgenen. Da hjelper det veldig å sette seg rett inn i varm bil.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Siden jeg kjøper mye fra utlandet, bla. en 4 tonns graver for snart halvannet år siden fra Kina, var det naturlig for meg å sjekke der når det gjelder "webasto".
Fant noen leverandører, og landet på en varmer fra Kina.
Den har tidsur og GSM styring. Settet er meget komplett med alt du trenger til installasjonen.
Prisen inkl. frakt og fortolling/mva kr. 6.200,- var ikke noe å utsette på.
Det tok ca 1 uke før jeg hadde den levert på døra.
De leverer både bensin og dieselvarmere, samt luft og vannvarmere.
pristillegget for GSM ca ca kr. 1.250,-
har forresten sett samme varmeren til salgs på finn til ca 12.500,-
Så kjøpte vi ny Ford s-max. Der tømte den batteriet kun 2 ganger, men etterhvert så kuttet den helt ut å virke. De satt inn ny, men den virket kun kort tid. Fikk tilbud om full defa pakke men vi byttet bil.
Da til en Skoda Octavia med full Defa pakke, som vi nå har på begge bilene. Fungerer helt feilfritt og vedlikeholdslader batteriet. Dvs varm bil og toppladet batteri hver morgen uten unntak.
Vi er ikke alene om å ha hatt trøbbel med dieselvarmer. NB, vi småkjører ikke, har flere mil til jobben og "følger boka" ifht hvordan varmeren skulle brukes. Før de har fått til noe som virker ordentlig så blir det ikke dieselvarmer i bilene våre igjen. Om man driver med båt så er problemer med dieselvarmere også en gjenganger.
Ville kun installert om det var absolutt nødvendig pga manglende tilgang på 220V, men husk å ha med en starthjelper eller startkabler i bilen, det vil du få bruk for.
Min webasto har fungert fin-fint i mange år. Jeg har aldri greid å tømme batteriet, selv om det har vært en del tilfeller av 30 min webasto -> 3 min til butikken -> 20 min webasto mens jeg handler -> 3 min hjem igjen.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Sjekket litt rundt og fant ut at det gikk å koble opp nyere fjernkontroller på bilen samt at det gikk med flere... Bestilte 2 stk på E-bay for 600kr ink frakt.
Programmeringen var såre enkel.
-Ta ut sikringa i 5 sek for så å sette den inn igjen.
-innen 5 sek må man trykke på OFF-knappen. da er den ferdig programmert....
Gjentok dette en gang til på den siste kontrolleren. Begge fungerer perfekt. Har brukt det utallige ganger og aldri hatt startproblemer.
Og ja, de ryker jevnt og trutt. Hatt 2 biler med det, hatt tull med begge. Koster ca 5000-6000 å fikse hver gang.
Mener det står i de fleste brukermanualer at en bør kjøre like lenge som webastoen har stått på. En grei tommelfingerregel uansett dette.