#21
 970     0

Sikkert en helt grei metode, men ikke ihht. regelverket.


litt uklart kva "metode" du siktar til....

Men ein ståltank som er forskriftsmessig reingjort er reint skrapjern. Eit alternativ firmaet tilbyr er å fylle han med sand (unngår stor dump i hagen 20-40 år seinare).

   #22
 7,685     Bærum     0
Forskriftmessig rengjort er vel stikkordet. Slik jeg har oppfattet det skal dette gjøres av godkjent firma. Jeg forsvarer ikke regelverket, beskriver bare hvordan det er.
   #23
 3,387     0
Om tanken er registret hos myndighetene, noe det vel er stor sjanse for så lønner det seg vel å grave den opp og få kjørt den bort.

Har en fornemmelse av at det blir mer og mer kontroll og oppfølging på slike nedgravde tanker av ymse slag og plutselig kommer det spørsmål om hvor den er eller om den er rengjort.

Jeg tror jeg ville valgt å få den opp av bakken, dialog med kommunale myndigheter og få den fjernet. Da kommer det ikke noe kjedeligheter i etterkant.
   #24
 52     Stavanger     0
Jeg fjernet min tank ifbm gravearbeid i hagen. Tømte tanken, fint drivstoff for F.eks MB 240 ol.l. hadde minigraver, 1,5t, gikk ca 1time å få den opp, 2000 liter ståltank. "Gis bort" annonse på finn.no og alle sorger ble  borte. Kommunen registrerte bare at jeg hadde fjernet den, hadde ikke register over hvem som har tank (Sola kommune)
   #25
 3,387     0
For halvår/år siden var det en artikkel i bladet Huseierne hvor det var en huseier som hadde en negravet tank medfyringsolje, tror det var parafin som det var en del igjen på.

Under restaurering ble det gjort en feil slik at de som gravde ødela tanken og innholdet rant ut under boligen. Dette endte med at boligen måtte rives. Den ble rett og slett ubeboelig.

Om en har gjort noen lure triks med en tank som det er et par hundre liter igjen på og den sprekker for neste eier av boligen tror jeg en kan bli ruinert av et erstatningskrav som garantert vil komme.

Det er slike ting, med erstatningskrav som er virkelig skremmende og er det lille ekstra som gjør at jeg er redd for å finne på for mange lure triks. Ideene og lysten er ofte til stede men i praksis feiger jeg ut og gjør ting slik at jeg ikke risikerer krav i fremtiden. 8)

Tror det kan være et godt råd til mange, hva kan en smart ide i dag bli til av problemer i fremtiden?
   #26
 179     Trøndelag     0
Hva med brannfaren (eksplosjonsfaren) dersom man må bruke vinkelsliper for å skjære i en slik tank?
   #27
 970     0
morten183: dersom det er meg du spør (jf. #15), så kappa eg ei stor opning i ein tank reingjort av fagfolk. Det var ingenting att som kunne brenne...

Men før eg kom så langt, kappa eg påfyllings- og lufterøyr nokre centimeter frå tanken - som då inneheldt 2-300 liter parafin (evt. fyringsolje). Det spratt sikkert nokre gneistar ned i tanken.
Ein slik tank skal ikkje kunne brenne. Konsentrasjonen av brenseldamp over væska er langt over flammegrensa - dvs. at det er for lite oksygen til at damp/luft-blandinga kan brenne.
(På film - derimot - eksploderer slike tankar.)

   #28
 3,387     0
Om du ikke har utstyr til å måle konsentrasjon/eksplosjonsfare i tanken er det galskap å begynne å kappe i den med vinkelsliper. Kun de som virkelig vet hva de gjør kan gjøre slike vurderinger.

Dersom en slik tank eksploderer er det så voldsomme krefter at det er helt utrolig.

I slyngelalderen fylte vi et par liter bensin på parafinfat og skrudde på spunsen, fyrte et bål på jordet og lot det gogjøre seg før vi skjøt på skiten med elgrifla som vi tjuvlånte.
Voldsom effekt. Voldsom.

Vinkelsliper eller elgrifle er samme sak i denne sammenhengen.
   #29
 1,421     Bærum     0
Hvis du har vannbårent anlegg kan du jo kjøpe deg en pelletsfyr og bygge om tanken til automatisert pelletslager.
Signatur
   #30
 970     0
Først ei retting:

Ein slik tank skal ikkje kunne brenne. Konsentrasjonen av brenseldamp over væska er langt over flammegrensa - dvs. at det er for lite oksygen til at damp/luft-blandinga kan brenne.

...under flammegrensa skulle det vere - og forlite brensel

Dette har med fordampingseigenskapar (metningstrykk osv.) til hydrokarbon å gjere. På same måte som temperaturen set grenser for kor mykje vassdamp det kan vere i lufta, er det også grenser for mykje hydrokarbondamp det kan vere i lufta. For det som er i parafin o.likn er desse grensene nokså låge.


Om du ikke har utstyr til å måle konsentrasjon/eksplosjonsfare i tanken er det galskap å begynne å kappe i den med vinkelsliper. Kun de som virkelig vet hva de gjør kan gjøre slike vurderinger.

Dersom en slik tank eksploderer er det så voldsomme krefter at det er helt utrolig.

I slyngelalderen fylte vi et par liter bensin på parafinfat og skrudde på spunsen, fyrte et bål på jordet og lot det gogjøre seg før vi skjøt på skiten med elgrifla som vi tjuvlånte.
Voldsom effekt. Voldsom.

Vinkelsliper eller elgrifle er samme sak i denne sammenhengen.

Det kan vere, men det er stor og vesentleg skilnad på kald leire og varmt bål under tanken.  Minst 3-400 grader, tenkjer eg.

Med eit bål kan du koke både vatn og bensin - kanskje til og med parafin.
I ditt tilfelle var effekten av elgrifla ikkje at ho laga gneistar, men at ho laga hol som bensindampen fekk kome ut av.  Utan bål, ingen voldsom effekt - bortsett, kanskje, frå eigaren som fekk lekkasje i parafinfatet sitt.

Eg veit om folk som har sveisa på fulle oljetankar...  Men skal ein vite kva ein gjer.