14,600
18
0
Utfasing av oljefyring
49
0
Som første ledd i konvertering til vann-vann varmepumpe skal jeg nå sanere tank og kjele. Tenkte jeg skulle lage en tråd på dette for å dele erfaringer og forhåpentligvis få tips underveis.
Status er at jeg har kjørt tomt for olje nå i vinter så nå holdes huset varmt med 12kw elkasett.
Tanken er en glassfibertank på 3200l. Den ble kontrollert første gang etter 30 år. Det er nå snart 10 år siden, og i følge reglene skulle det ha vært påfølgende kontroll hvert 5 år. Er derfor nå noe på overtid. Så fort snøen var borte gikk jeg på med krum rygg og gravde fra mannhullet.
Dette så jo relativt greit ut. Nå var målet å få tømt siste rest av oljen som sannsynligvis ligger under nivået til stigerøret. Hvor mye kan det være tro?
Tok en tur på Jula og kjøpte 12mm kobberrør, drill pumpe og slangeklemmer. Kappet 2 meter av hageslangen og skrudde sammen manikken til å få tømt siste rest. Surret en del med å finne riktig rotasjonsretning på drillen (ingen indikasjon på selve pumpa). Det tar litt tid før luften er sugd ut og oljen kommer. Fant etter hvert ut av det og fylte så 3 stk. jerrykanner med fin blå olje. Tok omtrent 5 min. per kanne. Ikke tegn til vann eller slam, det var jo ikke heller så lenge siden den ble renset ved 30 års inspeksjon.
Oljen brenner jeg nå opp ved å koble jerrykanne direkte til brenneren i fyrrommet. Brukte ca 2 dager på å fyre opp første kanne. Til helgen skal jeg ut å fylle dem opp igjen fra tanken. Har hittil hentet opp 60l. Bør vel ikke være noe særlig mere enn 100l
Nå lurer jeg på hvordan jeg best får den opp!
Plan A er å leie minigraver da jeg skal planere og grave noen andre ting samtidig. Noen som har input på hvor vanskelig dette er? Når jeg søker ser det ut til at en 3200l tank veier mindre enn 200kg. Stemmer dette for en snart 40 år gammel tank. Har den løftepunkter, hvordan får jeg tak, kan jeg løfte i rørene?
-Ø
Status er at jeg har kjørt tomt for olje nå i vinter så nå holdes huset varmt med 12kw elkasett.
Tanken er en glassfibertank på 3200l. Den ble kontrollert første gang etter 30 år. Det er nå snart 10 år siden, og i følge reglene skulle det ha vært påfølgende kontroll hvert 5 år. Er derfor nå noe på overtid. Så fort snøen var borte gikk jeg på med krum rygg og gravde fra mannhullet.
Dette så jo relativt greit ut. Nå var målet å få tømt siste rest av oljen som sannsynligvis ligger under nivået til stigerøret. Hvor mye kan det være tro?
Tok en tur på Jula og kjøpte 12mm kobberrør, drill pumpe og slangeklemmer. Kappet 2 meter av hageslangen og skrudde sammen manikken til å få tømt siste rest. Surret en del med å finne riktig rotasjonsretning på drillen (ingen indikasjon på selve pumpa). Det tar litt tid før luften er sugd ut og oljen kommer. Fant etter hvert ut av det og fylte så 3 stk. jerrykanner med fin blå olje. Tok omtrent 5 min. per kanne. Ikke tegn til vann eller slam, det var jo ikke heller så lenge siden den ble renset ved 30 års inspeksjon.
Oljen brenner jeg nå opp ved å koble jerrykanne direkte til brenneren i fyrrommet. Brukte ca 2 dager på å fyre opp første kanne. Til helgen skal jeg ut å fylle dem opp igjen fra tanken. Har hittil hentet opp 60l. Bør vel ikke være noe særlig mere enn 100l
Nå lurer jeg på hvordan jeg best får den opp!
Plan A er å leie minigraver da jeg skal planere og grave noen andre ting samtidig. Noen som har input på hvor vanskelig dette er? Når jeg søker ser det ut til at en 3200l tank veier mindre enn 200kg. Stemmer dette for en snart 40 år gammel tank. Har den løftepunkter, hvordan får jeg tak, kan jeg løfte i rørene?
-Ø
En minigraver skulle være sterk nok til å løfte opp tanken. Kanskje tanken ligger i/på sand; det gjør jobben lettere enn om den ligger i jord.
Vil du bruke håndspade i stedet for minigraver, og ikke har lyst til å leie maskiner for å løfte, så lag deg en stubbebryter. Du trenger en vinsj med stålwire til noen få hundrelapper fra Biltema, og tre bjelker som du fester sammen. Løft tanken litt om gangen, og fyll under etterhvert, så får du den greit opp med håndkraft. Dette skal ikke være så vanskelig. Jeg har vært med på å grave ned en slik tank, og tanken er at det skal ikke være så mye verre å få den opp
Bor noen hull i bunnen.
Det ser ut som forskjellige kommuner har litt forskjellig praksis rundt dette:
Oslo: "- Vi tillater ikke at gamle tanker blir liggende så sant det er mulig å få dem opp, det vil i praksis si så lenge de ikke ligger slik til at bygninger vil rase dersom man graver dem opp, sier Paulsen. "
Asker: "Asker kommune godkjenner at gammel tank blir liggende i grunnen om den rengjøres og fylles med godkjent materiale som er sand og grus eller lettklinker (løs leca). Tanken må fylles helt opp for å unngå setningsskader når tanken en gang kollapser. Alle påfyllings- og lufterør fjernes. Rengjøring av tanken må utføres av firma som har riktig utstyr, arbeidssertifikat for arbeid i tanker og tillatelse fra Statens forurensningstilsyn for håndtering av oljeholdig avfall."
viivilla.no: "Noen kommuner godkjenner søknader om å tømme og deretter fylle tanken med sand eller grus. Men de fleste kommuner godkjenner ikke dette, fordi tanken i seg selv er en forurensende del.
Ørjan Svendsen ved Direktoratet for samfunnsberedskap sier også at dersom kommunen har godkjent at tanken fylles med grus, så må fylledelen plugges, slik at den ikke kan fylles igjen."
http://www.asker.kommune.no/Bolig-og-eiendom/Vann-og-avlop/Sanering-av-oljetank/
http://www.byggebolig.no/olje-gass/oljetank-hvordan-sanere-den-gamle-tanken/
http://www.ramboll.no/services/vann-og-miljo/jord-og-grunnvann/sanering-av-oljetanker
http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/oppvarming-og-enok/oljefyr/oljetanken-er-huseiers-ansvar/
http://www.viivilla.no/Energi-og-varme/Oljefyring/Slik-fjerner-du-parafintank-og-ror-ute-47937
Borre hull og bruke løftestropper er jo smart, men hadde forhåpninger om at jeg kunne få gitt den bort på finn. Det er jo en fult funksjonell glassfibertank som i praksis varer evig. Da slipper jeg jo problemet med rengjøring, gassmåling, transport og deponering. Noen som er interessert er det bare å si ifra. Alternativene for løftestropp feste er nå:
-Legge en stropp med strammeløkke rundt flensen nedenfor lokket
-Skru ut 3x bolter fra lokket å bytte dem ut til løfteøyer
-Skru av lokk og tre inn en 2"x4" som jeg kan feste stroppen i
Kan forøvrig bekrefte at det er helsefarlig å brenne olje fra jerrykanner. Snubla i en haug med fotballsko og vrikket foten da jeg bar inn kanne nr. 2 >:(
-Ø
Av dine forslag til hvordan man kan løfte tanken likte jeg totomfire-forslaget best. Glassfiber liker ikke veldig godt å bli løftet fra ett punkt. Sylinderformen gjør at tanken blir ganske sterk mot jevnt fordelt kraft utenfra, mens å trekke i ett punkt blir noe ganske annet. Jeg har en følelse av at hvis du løfter fra ett punkt kan hele greia revne. Så å fordele løftekraften langs en bjelke høres ut som et godt forslag.
Bør kunne deles opp og leveres som restavfall om en vil bli kvitt den.
http://www.byggebolig.no/olje-gass/oljetank-hvordan-sanere-den-gamle-tanken/25/ så jeg synes det er verdt å prøve dette.
Plan B er å finne ut om det er mulig å levere oppkappet glassfiber med lett oljelukt på miljøstasjonen. Flere som sier at det ikke er noe problem. Gas-sertifikat er tydeligvis bare nødvendig for lukkede tanker. Den kommer ikke til å ligne mye på en tank etter 1 time med bajonett sag. Det er jo penger å spare på å slippe rensing og gassmåling samt transport (ca 6000).
Tilbud jeg fikk for å gjøre hele jobben med sanering av tanken var 25 000. Dersom løsningen som skissert over funker er jo dette etter min mening urimelig dyrt. Jobben beskrives av entreprenør som komplisert, krav om godkjenning, gassmåling og nødvendig dokumentasjon til kommunen etc. Vanlige folk tør jo da ikke begi seg ut på slikt og betaler i dyre dommer. Jeg blir irritert av sånt og det går en liten f@en i meg for å bevise at dette kan gjøres på en smartere måte.
-Ø
Dersom du skal ned i tanken over noe tid, så bør du kanskje vurdere en eller annen form for ventilasjon, eller en luftslange på blåsing nær ansiktet, tanker/kummer/siloer kan være skumle.
Dagens økt er å løsne det som løsnes kan. Bevæpnet med grov redskap, stålbørste og penetrerende olje startet jeg med påfyllingsrør og lufte rør. Det gikk uventet bra. Hadde nok vært en helt annen story om dette var det originale utstyret fra da tanken var ny.
Så var de rørene ute
Jeg gikk så løs på boltene i lokket. Som alltid, graver man selvfølgelig et hull i bakken så lite som mulig for å spare jobb. Det betyr naturligvis at det blir ekstrajobb når man forstår at hullet er for lite. Mye knot å komme til bolten under flensen for å holde mot.
Det var relativt lett å få ut alle boltene og jeg fikk løftet lokket uten problem. La det raskt tilbake da jeg ikke er ferdig med å tømme den helt. Vil ikke ha grus og dritt som raser fra kanten av hullet før jeg har fått opp all oljen. Har så langt hentet opp 80l.
-Ø
Det var noe slam igjen i bunnen som jeg var usikker på hva jeg skulle gjøre med. Det så veldig klisset/glatt/ekkelt ut å skulle gå ned i tanken med det liggende. Kjøpte 2 sekker (26kr stk) kattesand på Europris og slapp ned. Skuret det så fram og tilbake med en kost. Det var utrolig effektivt, og det ble rett og slett skinnende rent. Den sugende effekten sammen med skureegenskapene til sanden var rett og slett helt glimrende til dette formålet. Er usikker på om jeg i det hele tatt trenger å avfette noe som helst i etterkant.
Som nevnt tidligere å gå ned i tank er farlig. Med maske og bakup på overflaten sammen med støvsuger i revers som ventilasjonsanlegg var jeg klar til å utforske.
Slik ser det ut mens kattesanden er i bruk. Strø utover, vent på at oljen suges opp, gni bleien med tørr sand for å fjerne det som sitter fast. Spa deretter opp i en bøtte.
Det blir som sagt skinnende rent.
Ikke akkurat noe trivelig arbeidsplass, men med sikkerhet i tankene og uten klaustrofobi går det bra.
Tror ikke tanken veier mere enn 200kg så jeg tror det skal være mulig å løfte den i lokket til man-hullet. Her er løsningen jeg håper holder.