#401
 125     0
Går unna med oppussingen, så ingen tvil om at du får valuta for innkjøpt verktøy. Du kommer til å iritere deg over andre kappsager i fremtiden nå som du har en som går til 60°, ihvertfall når en holder på med hus med skråtak. Du får det veldig fint og det viser at det går ann å få gjort utrolig mye selv om du sier dere har stramt budsjett. Har selv totalrenovert huset, og tok det over tid slik at eg kunne benytte meg av flest mulig tilbud og kampanjer hos byggevaresjappene. Fott fargevalg og innredning på rommet til "arvingen"!

  (trådstarter)
   #402
 563     Stavanger     0
Går unna med oppussingen, så ingen tvil om at du får valuta for innkjøpt verktøy. Du kommer til å iritere deg over andre kappsager i fremtiden nå som du har en som går til 60°, ihvertfall når en holder på med hus med skråtak. Du får det veldig fint og det viser at det går ann å få gjort utrolig mye selv om du sier dere har stramt budsjett. Har selv totalrenovert huset, og tok det over tid slik at eg kunne benytte meg av flest mulig tilbud og kampanjer hos byggevaresjappene. Fott fargevalg og innredning på rommet til "arvingen"!

Tusen takk for fin kommentar! Grin

Ang. verktøy har jeg innsett at utsagnet "godt verktøy er halve jobben" bare er tull. Det er så mye mer enn bare halvparten! Likte veldig godt at den kunne justeres 50 til venstre og 60 til høyre, det var en av hovedgrunnene til at jeg valgte denne. Jeg er vanligvis en fan av Dewalt, men de gode sagene deres koster jo en nyre. Ettersom dette var verktøy som går på 230V og ikke batteri, spilte det ikke så stor rolle hvem produsenten var.

Vi ble veldig fornøyde med arvingens rom vi også, nå må jeg bare være like møysommelig og holde motet oppe slik at jeg ikke slurver det til på innspurten av vårt rom Smile
  (trådstarter)
   #403
 563     Stavanger     1
Fikk opp 18 av 21 veggplater i dag, jeg teller det som en seier!

Plating av vindusvegg og knevegg:

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Masse knotetilpasning på denne veggen pga. bod-døren... Noen av platene bruker jeg 5 minutter på. Platen som står mellom de to dørene tok meg 30 minutter med måling, ny måling, kapping, prøvemontering, litt banning fordi jeg var alene og skulle hatt tre ekstra armer, så fastmontering:

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Måtte vente med den siste platen her. Hadde greid å montere rør i veggboksen slik at trekkefjæren hang i veien, og jeg hadde ikke 2.5mm2 PN for å trekke den ferdig enda.

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Montering mot vangene, syntes dette ble ganske bra. Skal pusse disse med 11 mm puss slik at de går flush med veggplatene. Kan man pusse 11 mm i én omgang?

Pipen har vi malt før og får gjennomslag av noe sorte greier. Tror den verste siden har fått 3 eller 4 strøk. Mulig jeg prøver med sperregrunn på ny før vi prøver på ny med et nytt strøk.

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Plating av veggen mellom soverommene:

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Kom så langt i dag! Har to plater igjen på denne veggen, pluss den ene platen jeg måtte vente med. Dette fikser jeg på tirsdag, og så kan vi klargjøre for maling.

Men det slo meg nå at jeg ikke har tenkt på maling av pipa eller vangene... Får konferere med kona om hva vi går for her, det er mulig jeg må pusse vangene før vi kan male Smile

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa
  (trådstarter)
   #404
 563     Stavanger     0
Etter noen dagers stillstand er vi i gang igjen Smile Nå er rommet ferdig platet. Jeg fikk et (genialt) alternativt tips til å pusse utkragingene på pipen - kle det med gips. Falsen på standardgips viste seg å være 11 mm tykk, så overgangen mellom MDF-platene fluktet fint. Fuget med elastisk byggfuge.

Resten av platene:

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Kapping av gips for å dekke søylene. Virket litt råflott å kun kappe av 9 cm på hver langside av gipsen og så kaste resten, men heldigvis er gips billig Smile

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Limte dem opp med Bostik Maxi-Bond:

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Fuget med byggfug og glattet med en silikonbrikke:

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Synes det ble ganske bra til slutt! Gipsen skal males likt som resten av veggen. Pipa skal bli hvit.

Pipen har vi forsøkt å male flere ganger før, men har alltid fått gjennomslag av noe brunaktig, tjærelignende greier. Skal forsøke med to strøk sperregrunn før nytt forsøk.

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Lite lys på siste bildet, men rommet er nå ferdig maskert i tak og på veggene. Håper på å få malt alle strøk i morgen! Gulvet beskytter jeg ikke siden vi skal legge nytt gulv her snart Smile

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa
  (trådstarter)
   #405
 563     Stavanger     0
Fikk malt 1. strøk oppe og nede i dag. Kom ikke lenger da dette tok mye mer tid enn jeg trodde det skulle. Men vi holder planen og blir ferdige med maling og klar for listing av tak i løpet av uka Smile

Beklager litt dårlige vinkler på bildene; alt av møbler (inkl. skyvedørsgarderoben og innholdet) er flyttet inn til midten av rommet og tar mye plass.

1. strøk oppe, ble noen smårenninger pga. maskeringsteipen, dropper å bruke den på 2. strøk. Midten skal dekkes av 95 mm karmlist uansett Smile



1. strøk nede:

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Det første som listes blir kneveggen mot skråtaket, samt skyvedørsgarderoben (blir glattkant over begge disse, med hjørneklosser i kneveggen). Så lister jeg hele taket og det jeg kan liste av dekklisten på veggen. Så kan vi ENDELIG legge det nye gulvet Smile
  (trådstarter)
   #406
 563     Stavanger     1
Malingen er ferdig! Takket være kona Grin Hadde opprinnelig planlagt å ta malinga i dag, men hun svingte kosten og rullen i går og fullførte rommet på rekordtid i går kveld. Jeg er ikke særlig glad i å male, så det at jeg sier at hun er verdens beste akkurat nå er en underdrivelse Grin

Så da fikk jeg litt fri tid i dag til å handle inn listverk, rydde litt plass på rommet, få opp kappsaga og begynne på listingen.

Regna godt i oljestaden i dag, så alt ble pakket godt inn. Heldigvis kort vei hjem fra OBS Bygg. Men fyttirakkern så dyrt listverk er blitt! Noe av listverket er dyrt da, som 15x95 mm karmlist (over 600 kr/stk) og glattkantlister. Felte nesten en tåre da de sa prisen i kassa Sad

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Den nye saga, kodenavn "Beistet", er på plass. Rett før den krever hengerfeste og eget registreringsnummer Cool

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Begynte på kneveggen, her setter jeg inn hjørneklosser, så en 21x21 mm glattkant som utforing, før jeg skråkapper en 15x70 mm glattkantlist. Merk at dette IKKE monteres i vater, det monteres for å følge taket. Jeg synes det blir penere slikt Smile Med et eldre hus har jeg erfart at det av og til kan se noe merkelig ut hvis man monterer noe i vater/lodd hvis alt annet rundt er skjevt fra før. Tok ikke bilde rett etter 15x70 glattkant var montert, men den er synlig på senere bilder:

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Så monterte jeg en 15x95 mm glattkant over skyvedørsgarderoben, for å skjule monteringslekten og mesteparten av styreskinnen. Kunne gått for en 120 mm glattkant, men det var flere hundre kroners prisforskjell (og jeg trengte ca. en ekstra cm). Skråkappet kanten mot taket, og monterte med lim og noen få dykkerter.

Og JA, jeg burde få ut det gamle vinduet snart! Smile

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Så begynte jeg på taket, fikk listet taket på vindusveggen:

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Samt tatt vinduene (15x70 mm karmlist) og begynt på dekorlisten (15x95 mm karmlist):

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Heiv opp en flexilist i overgangen flatt-tak/skråtak. Denne fikk en j***** svai som ikke er veldig synlig på disse bildene... Sad Vet ikke om det er taket som svaier eller om det var jeg som bomma grovt under montering. Jeg følger min egen regel og lar det stå med mindre det irriterer meg grønn:

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Fikk også listet en del av taket på en av de nye veggene. Kan ikke liste inntil pipa enda før denne har fått sperregrunn og maling:

Oppgradering av hus fra 1957! -  - AruzaaOppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Alt i alt en produktiv dag! Skjer ikke mye i helgen, men satser på å fullføre det jeg kan av listing neste uke, og kan begynne gulvlegging på fredagen neste uke Smile Gulvlegging er kanonstas, gleder meg som en unge!

   #407
 254     0
Går unna med oppussingen, så ingen tvil om at du får valuta for innkjøpt verktøy. Du kommer til å iritere deg over andre kappsager i fremtiden nå som du har en som går til 60°, ihvertfall når en holder på med hus med skråtak. Du får det veldig fint og det viser at det går ann å få gjort utrolig mye selv om du sier dere har stramt budsjett. Har selv totalrenovert huset, og tok det over tid slik at eg kunne benytte meg av flest mulig tilbud og kampanjer hos byggevaresjappene. Fott fargevalg og innredning på rommet til "arvingen"!

Tusen takk for fin kommentar! Grin

Ang. verktøy har jeg innsett at utsagnet "godt verktøy er halve jobben" bare er tull. Det er så mye mer enn bare halvparten! Likte veldig godt at den kunne justeres 50 til venstre og 60 til høyre, det var en av hovedgrunnene til at jeg valgte denne. Jeg er vanligvis en fan av Dewalt, men de gode sagene deres koster jo en nyre. Ettersom dette var verktøy som går på 230V og ikke batteri, spilte det ikke så stor rolle hvem produsenten var.

Vi ble veldig fornøyde med arvingens rom vi også, nå må jeg bare være like møysommelig og holde motet oppe slik at jeg ikke slurver det til på innspurten av vårt rom Smile

Er helt enig i at verktøy er veldig viktig, men vil si det er enorm forskjell på kapp/gjæringssager og, selv om de er elektriske.

Jeg hadde en billig Bosch, type grønn/forbruker. Den sagte ikke 45 grader da den sto på 45 grader! Tok noen lister før jeg skjønte det var sagen og ikke veggen sin feil.
Har hatt en DeWalt DWS 777 noen år nå, og den har vært sykt god, og med god motor. Betalte 3000, og ser du kan få en sånn for 3800 nå. Men ser grader og størrelser er dårligere enn på den du har kjøpt. Jeg har nok måtte brukt sirkelsag mye på kjipe vinkler (har ikke bordsag).
Men ville bare si at DeWalt-en (med bordstativ) har føltes som Mercedes, mens billigsag føles Fiat når en skal pusse opp.
Makitaen ser veldig bra ut.

https://www.staypro.no/maskiner-verktoy/stasjonare-verktoy/kapp-og-gjaersag/dewalt-dws777-kapp-og-gjaersag-if11805?channable=00a9f2736b75004946313138303578&VAT=1&gclid=Cj0KCQjwk5ibBhDqARIsACzmgLQdZ7SihvHSC8O4l5tFtFZm6aJbzpk9RwviCL3wrxJB7wrd9quOEsIaAlsUEALw_wcB

  (trådstarter)
   #408
 563     Stavanger     0
Er helt enig i at verktøy er veldig viktig, men vil si det er enorm forskjell på kapp/gjæringssager og, selv om de er elektriske.

Jeg hadde en billig Bosch, type grønn/forbruker. Den sagte ikke 45 grader da den sto på 45 grader! Tok noen lister før jeg skjønte det var sagen og ikke veggen sin feil.
Har hatt en DeWalt DWS 777 noen år nå, og den har vært sykt god, og med god motor. Betalte 3000, og ser du kan få en sånn for 3800 nå. Men ser grader og størrelser er dårligere enn på den du har kjøpt. Jeg har nok måtte brukt sirkelsag mye på kjipe vinkler (har ikke bordsag).
Men ville bare si at DeWalt-en (med bordstativ) har føltes som Mercedes, mens billigsag føles Fiat når en skal pusse opp.
Makitaen ser veldig bra ut.

Det er så sant, har gått fra Biltema-sag, til grønn Bosch og nå Makita.

Biltema-sagen var OK den, med tanke på kompetansenivået mitt på den tiden. Den største oppgraderingen fra Biltema til den grønne Boschen var at sistnevnte også hadde stativ, dette var en stor forbedring.

Har allerede fått nytte av de store gjæringsvinklene på Makitaen - én av dekorlistene måtte skråkappes i 54 grader for å passe mot hjørnekloss/taklist Smile I tillegg er det fantastisk deilig med mykstart på saga, det går ikke fra null til hundretusen med en gang du gir den strøm.
  (trådstarter)
   #409
 563     Stavanger     0
Gulv er handlet inn, akklimatisert og første rad er klargjort for legging. Har noen timer til rådighet i morgen, og ønsket å ha dette unnagjort da det erfaringsmessig tar irriterende mye tid når man er i "gulvleggingsmodus". Bordene ble kappet ned til 180 mm bredde ihht. leggeplanen, og legges med 5-10 mm avstand til vegg. Jeg sier 5-10 mm fordi veggene ikke er snorbeine i mitt hus Smile

Veggplatene er uansett montert med ca. 10 mm avstand til gulv, så om gulvet skulle ekspandere helt inn til veggplatene har det fortsatt 11 mm å gå på før det treffer stenderverk.

Gulvet vi legger er Eik 2-stavs Beauty 7mm fra Byggmax. Nå har jeg lagt gulv fra både Byggmax og Rusta, og folk kan si hva de vil om gulv, men min mening er at man trenger IKKE å punge ut minst 300-400 kr/m2 for å få et godt resultat. Gulvet vi la i stua/kjøkkenet i fjor kostet 169 kr/m2, hadde klikksystem og slitasjeklasse AC5. Ser fortsatt nytt ut, og det får røff behandling! Vi har småbarn, bikkjer og katter i hus, og jeg traver jevnlig mellom gang og terrasse på sko Smile

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Etter en bære-, rydde- og rengjøringsøkt kunne underlaget legges ut. Selv om jeg er en tilhenger av billigere gulv, så mener jeg man burde legge underlag av god kvalitet. Vi bruker Pergo Smart Underlay.

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Første rad kappet og montert:

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Får nok ikke lagt hele gulvet i morgen, men skal gi gass og komme så langt jeg klarer Smile
  (trådstarter)
   #410
 563     Stavanger     1
Kom et stykke i dag, fikk lagt over halvparten Smile

Etter ca. 7 rader oppdaget jeg en feil som forplantet seg tilbake til rad nr. 4. Det var feil på ett av bordene som førte til at jeg måtte dra opp de siste fire radene og bytte det ene bordet. Så det spiste litt tid, men jeg stresser ikke, etetrsom vi ligger godt foran skjema Smile

Legg merke til hvordan møbler og diverse strategisk flyttes rundt omkring under leggingen... Når det er begrenset med plass gjør man det beste utav det! Tongue

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Kom så langt i dag (11 rader, tror jeg... er ikke så lett å se de individuelle radene på dette gulvet). Mulig jeg får lagt noe i morgen, men det blir isåfall bare bonus Smile

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa

Oppgradering av hus fra 1957! -  - Aruzaa