Det vil gi ham en lønn etter at bil, verktøy og arb.giveravgift er betalt på oppunder kr 700 000
Kan du forklare hvordan du regner ut dette? Driver selv et lite firma. Jeg ville ha kalkulert omtrent slik(litt forenklet da materialer sannsynligvis ikke medgår i timeprisen):
1800 timer i et arbeidsår 500 kr timen gir da en omsetning på 900.000 for 1 ansatt. Lønn utgjør omtrent 35 % av timeprisen Dette gir en årslønn på 315.000 ( 900.000*35/100) I tillegg vil man i et enkeltmannsforetak kunne ta ut noe overskudd. Ca 5% avanse i kalkulasjonen.
Utover bil, arbeidsgiveravgift kan nevnes ting som: Leie av lokale\lager, forsikringer, div medlemskap i foreninger(NHO, mesterforening, lokallag etc), avtalefestet pensjon, mobiltelefon, kontorrekvisita, kursing i stadig nye forskrifter, regnskapsfører, revisor og ikke minst sosiale kostnader ved sykdom evnt permittering.
400-500 kr timen eks mva er nok ganske normal timepris. Ihvertfall i Oslo området. Det koster å drive firma.
Vanlige arbeidstakere tar seg betalt av 1800 timer. Driver man at lite foretak, blir ca 80% av timene fakturert. Du skal på befaringer, kontorarbeid og mye annet som har med drift å gjøre, som ikke blir betalt med kr 500.
Jeg er utdannet murer og helt enig at en murer kan fakturere for 500 kr timen eks mva. Som nevnt før i tråden er dette langt i fra timelønnen mureren sitter igjen med i f.eks et enkeltpersonsforetak.
Hei igjen. Ser at jeg var litt rask her og misforstå meg ikke. Jeg er av den formening at en murer er verd kr 500 pr time .-). Og dessuten synes jeg dette er en svært interessant diskusjon. Det folk flest ikke tenker på er at en næringsdrivende betaler en høyere trygdeavgift enn ansatte i en bedrift i tillegg til at de kun har 65% sykelønn fra 17 dag. Så for å få et riktig bilde må man regne inn alle disse tingene slik at situasjione blir den samme som for en ansatt.
Når det gjelder andre typer utgifter såsom lager, håndverksorganisasjoner vil vel dette variere noe fra mann til mann, men vedlagt finner du et regnestykke som gjerne må danne grunnlag for en svært interessant diskusjon om timepriser. Ansatte i en bedrift har betalt for 1950 timer pr. år. For alle arbeidende timer, inneklemte dager, ferie etc. Reelle arbeidstimer er 1750. Dvs at inntjeningen for å ha løønn i 1950 timer som ansatte har må du tjene dine penger på 1750 timer.
Reklamasjoner og skader.Skade-tabbe forsikring.Tlf-internett-kontor utstyr-strøm-mobil-annonser-hjemmeside-kostnader til sentral godkj og mange andre ting som skal ha penger .
Jeg synes dette regnskapet har veldig høye kostnader på endel punkter.
Tjenestepensjon er ikke obligatorisk, som enkeltpersonforetak så trenger man ikke å ha pensjon i det hele tatt, så lenge man bare er seg selv i selskapet vel og merke. Og da er 4% av lønna det maksimale man kan dytte inn i innskuddspensjon og få fradrag for. Men selvfølgelig kan det være fornuftig å betale inn penger til en pensjonsordning, jeg bare reagerte litt på formuleringen i teksten.
65000 i sykeforsikring er ca. 10% av årslønna, og er det for å dekke opp differansen mellom det NAV betaler og full lønn, som for enkeltpersonforetak er 2/3 av lønna etter 16 dagers sykdom (opp til 6G)? Sist jeg sjekket hva det kostet, og det er noen år siden, så alle mulige forbehold, så var det ca. 9000 for å dekke opp den 1/3 av lønn opp til 6G etter 16 dager. Det er mulig at du har andre preferanser, men jeg er heller selvassurandør for de første 16 dagene, og lar være å betale forsikring for de dagene, de pengene sparer man fort opp.
Bilkostnad og verktøy på 90000 virket også mye, synes jeg. For bilen så kommer det selvfølgelig mye an på hva slags bil man har og hvor mye man bruker den, men dersom man leaser en ny bil, så koster den ofte ikke mer enn ca. 3000-4000/mnd + forsikring og drivstoff. Men jeg vet ikke hvor mye du regner med å kjøre, og heller ikke hvor mye av dette du regner med å bruke på verktøy.
Og 25000 for kontorrekvisita/data? Da må det ligge inne kostnaden til ny datamaskin eller noen tjenester du kjøper (websider el.l.) i tillegg til hva jeg ville regne med der. Jeg tror den posten kan være betydelig lavere enn 25000.
Det viktigste for kunden er totalprisen, jeg tar 540,- pluss mva men jobber helst på fastpris, da er det ingen som "passer på" hvis man feks får en telefon. Min inntjening ligger på ca 700,- timen pluss fortjeneste på materiell. Grunnen til den høye inntjeningen er lang erfaring og høy produksjon, Det som også bidrar til effektivitet er at jeg har en stor bil (12 m3) der er alt tenkeligt av verktøy og materiell har sin faste plass, og når mureren i berlingo må kjøre frem og tilbake ørten ganger står jeg og tjener penger. Litt om kostnader ex mva: leasing ca 68`drivstoff,vask og rekvisita service 25` forsikring ca 5` da er du i 98`bare i bil, kjøpte for over 50`i verktøy i 2009 , til tross for at jeg har samlet i 20 år. Når derimot gjelder utgifter til markedsføring er dette gledelige kr 0,- siden oppstart i 1994, har ikke engang visittkort eller bilreklame, men har alltid for mye og gjøre.
Kan du forklare hvordan du regner ut dette?
Driver selv et lite firma. Jeg ville ha kalkulert omtrent slik(litt forenklet da materialer sannsynligvis ikke medgår i timeprisen):
1800 timer i et arbeidsår
500 kr timen gir da en omsetning på 900.000 for 1 ansatt.
Lønn utgjør omtrent 35 % av timeprisen
Dette gir en årslønn på 315.000 ( 900.000*35/100) I tillegg vil man i et enkeltmannsforetak kunne ta ut noe overskudd. Ca 5% avanse i kalkulasjonen.
Utover bil, arbeidsgiveravgift kan nevnes ting som: Leie av lokale\lager, forsikringer, div medlemskap i foreninger(NHO, mesterforening, lokallag etc), avtalefestet pensjon, mobiltelefon, kontorrekvisita, kursing i stadig nye forskrifter, regnskapsfører, revisor og ikke minst sosiale kostnader ved sykdom evnt permittering.
400-500 kr timen eks mva er nok ganske normal timepris. Ihvertfall i Oslo området. Det koster å drive firma.
500kr eks mva er en flink murer verd!!
Ser at jeg var litt rask her og misforstå meg ikke. Jeg er av den formening at en murer er verd kr 500 pr time .-). Og dessuten synes jeg dette er en svært interessant diskusjon.
Det folk flest ikke tenker på er at en næringsdrivende betaler en høyere trygdeavgift enn ansatte i en bedrift i tillegg til at de kun har 65% sykelønn fra 17 dag.
Så for å få et riktig bilde må man regne inn alle disse tingene slik at situasjione blir den samme som for en ansatt.
Når det gjelder andre typer utgifter såsom lager, håndverksorganisasjoner vil vel dette variere noe fra mann til mann, men vedlagt finner du et regnestykke som gjerne må danne grunnlag for en svært interessant diskusjon om timepriser.
Ansatte i en bedrift har betalt for 1950 timer pr. år. For alle arbeidende timer, inneklemte dager, ferie etc.
Reelle arbeidstimer er 1750. Dvs at inntjeningen for å ha løønn i 1950 timer som ansatte har må du tjene dine penger på 1750 timer.
Byggebolig regnskap.pdf
John Kåre Vik (Ansatt i Stovas Peisovner)
Syntes leia var lav.Kurs koster også penger.Pluss mye annet.
Følg gjerne opp med flere innspill
Byggebolig regnskap.pdf
John Kåre Vik (Ansatt i Stovas Peisovner)
Jeg synes dette regnskapet har veldig høye kostnader på endel punkter.
Tjenestepensjon er ikke obligatorisk, som enkeltpersonforetak så trenger man ikke å ha pensjon i det hele tatt, så lenge man bare er seg selv i selskapet vel og merke. Og da er 4% av lønna det maksimale man kan dytte inn i innskuddspensjon og få fradrag for. Men selvfølgelig kan det være fornuftig å betale inn penger til en pensjonsordning, jeg bare reagerte litt på formuleringen i teksten.
65000 i sykeforsikring er ca. 10% av årslønna, og er det for å dekke opp differansen mellom det NAV betaler og full lønn, som for enkeltpersonforetak er 2/3 av lønna etter 16 dagers sykdom (opp til 6G)? Sist jeg sjekket hva det kostet, og det er noen år siden, så alle mulige forbehold, så var det ca. 9000 for å dekke opp den 1/3 av lønn opp til 6G etter 16 dager. Det er mulig at du har andre preferanser, men jeg er heller selvassurandør for de første 16 dagene, og lar være å betale forsikring for de dagene, de pengene sparer man fort opp.
Bilkostnad og verktøy på 90000 virket også mye, synes jeg. For bilen så kommer det selvfølgelig mye an på hva slags bil man har og hvor mye man bruker den, men dersom man leaser en ny bil, så koster den ofte ikke mer enn ca. 3000-4000/mnd + forsikring og drivstoff. Men jeg vet ikke hvor mye du regner med å kjøre, og heller ikke hvor mye av dette du regner med å bruke på verktøy.
Og 25000 for kontorrekvisita/data? Da må det ligge inne kostnaden til ny datamaskin eller noen tjenester du kjøper (websider el.l.) i tillegg til hva jeg ville regne med der. Jeg tror den posten kan være betydelig lavere enn 25000.