Jeg synes dette regnskapet har veldig høye kostnader på endel punkter.
Tjenestepensjon er ikke obligatorisk, som enkeltpersonforetak så trenger man ikke å ha pensjon i det hele tatt, så lenge man bare er seg selv i selskapet vel og merke. Og da er 4% av lønna det maksimale man kan dytte inn i innskuddspensjon og få fradrag for. Men selvfølgelig kan det være fornuftig å betale inn penger til en pensjonsordning, jeg bare reagerte litt på formuleringen i teksten.
65000 i sykeforsikring er ca. 10% av årslønna, og er det for å dekke opp differansen mellom det NAV betaler og full lønn, som for enkeltpersonforetak er 2/3 av lønna etter 16 dagers sykdom (opp til 6G)? Sist jeg sjekket hva det kostet, og det er noen år siden, så alle mulige forbehold, så var det ca. 9000 for å dekke opp den 1/3 av lønn opp til 6G etter 16 dager. Det er mulig at du har andre preferanser, men jeg er heller selvassurandør for de første 16 dagene, og lar være å betale forsikring for de dagene, de pengene sparer man fort opp.
Bilkostnad og verktøy på 90000 virket også mye, synes jeg. For bilen så kommer det selvfølgelig mye an på hva slags bil man har og hvor mye man bruker den, men dersom man leaser en ny bil, så koster den ofte ikke mer enn ca. 3000-4000/mnd + forsikring og drivstoff. Men jeg vet ikke hvor mye du regner med å kjøre, og heller ikke hvor mye av dette du regner med å bruke på verktøy.
Og 25000 for kontorrekvisita/data? Da må det ligge inne kostnaden til ny datamaskin eller noen tjenester du kjøper (websider el.l.) i tillegg til hva jeg ville regne med der. Jeg tror den posten kan være betydelig lavere enn 25000.
Man må regne med forsikring fra første sykedag ,hvis man velger bort fra første dag og bare 100% fra 17 dag(ca 10000) skal besparelsen gå firmaet til gode ikke kunden ,tror jeg bruker ca 15000 til kontorrek ,bilbruk bilkostnad +verktøy ligger på ca 100000 pansjonssparing 20000 forsikringer 20000,andre faste kostnader 50000. Det her blir ca 200000 i året før man kan kalle noe som helst lønn. Klart at man kan redusere kosnadene men det skal gjenspeiles i overskuddet og ikke for å redusere timeprisen til kunde. andre faste kosnader 50000
Man må regne med forsikring fra første sykedag ,hvis man velger bort fra første dag og bare 100% fra 17 dag(ca 10000) skal besparelsen gå firmaet til gode ikke kunden
Såvidt jeg forstår deg så anser du da dette budsjettet for å være en måte å kommunisere til kunden eller potensielle kunder hvor store teoretiske kostnader en håndverker har. Jeg tolket det mer som at det skulle være et realistisk anslag på hvilke faktiske kostnader man har. Dersom man velger å tolke det slik som deg, så bør man jo ta den største bilen, den største forsikringskostnaden, den beste pensjonsløsningen osv. Mens jeg tenkte mer på hva dette ville ligge på for en antatt snitthåndverker.
Men jeg er enig i at kundene ikke skal forvente at håndverkere tar kostnaden ved å bli syke utelukkende på egen kappe. Og man bør isåfall regne inn en kostnad for det, men bare for å vise tydelig hva man legger inn i budsjettet så bør jo det isåfall stå som en egen post. Og når vi begynner å ta med slike poster, så bør man jo også ta inn en risikopost for å stå perioder uten oppdrag. Hvor mange timer i årer står dere håndverkere som er her inne uten oppdrag?
Meningen med dette er jo først og fremst å vise at det faktisk er en del kostnader ved det å drive en bedrift. Og dessuten må man jo sammenligne pærer og pærer her. Jeg har lagt til grunn en Ford Transit med std håndverkerpakke som kjøres ca 25 000 km pr år, altså en ganske rimelig bil. Du sier at pensjon og sykelønnsforsikring ikke er påkrevet, men skal man sammenligne må jo dette med siden alle fast ansatte i en bedrift har full lønn under sykdom, og du mener vel ikke at håndverkere er en form for en pariakaste som skal ha dårligere forhold enn deg selv? Det folk heller ikke tenker på er at de har full lønn gjennom ferie og inneklemte dager, men bedriften er jo som regel også stengt disse dagene. Dvs at pengene må tjenes de dagene man faktisk jobber i Norge, 1750 timer.
Jeg kommer til å revidere budsjettet etterhvert som jeg får innspill og dersom man er enige om at det blir noe dødtid grunnet f eks at byggherre ikke har ordnet det som er lovet til dagen man dukker opp eller at andre håndverkere ikke har gjort sin jobb, ja så må man heve prisen pr. time for å opprettholde lønnen. Det nevnes også at enkelte kunder ikke betaler for seg. Hva da? Hvis man statistisk ser at dette skjer til stadighet, ja så må jo dette også inn i budsjettet.
Man må regne med forsikring fra første sykedag ,hvis man velger bort fra første dag og bare 100% fra 17 dag(ca 10000) skal besparelsen gå firmaet til gode ikke kunden
Såvidt jeg forstår deg så anser du da dette budsjettet for å være en måte å kommunisere til kunden eller potensielle kunder hvor store teoretiske kostnader en håndverker har. Jeg tolket det mer som at det skulle være et realistisk anslag på hvilke faktiske kostnader man har. Dersom man velger å tolke det slik som deg, så bør man jo ta den største bilen, den største forsikringskostnaden, den beste pensjonsløsningen osv. Mens jeg tenkte mer på hva dette ville ligge på for en antatt snitthåndverker.
Men jeg er enig i at kundene ikke skal forvente at håndverkere tar kostnaden ved å bli syke utelukkende på egen kappe. Og man bør isåfall regne inn en kostnad for det, men bare for å vise tydelig hva man legger inn i budsjettet så bør jo det isåfall stå som en egen post. Og når vi begynner å ta med slike poster, så bør man jo også ta inn en risikopost for å stå perioder uten oppdrag. Hvor mange timer i årer står dere håndverkere som er her inne uten oppdrag?
Dette er kostnader man må legge inn, som selvstendig har man ikke sykepenger de første 16 dagene . Er man syk så er det ingen eller veldig få som kan tjene inn de pengene derfor må man legge inn 7% sykedager som er gjennomsnitt i norge. Hvis man er mindre syk så må det bli din fortjeneste. Eller så må man ta ekstra når man er syk og ta mindre betalt når man er syk og hvorfor skal det stå på egen post . Man konkurerer på timepris da bør det ikke settes opp poster ,hvordan jeg budsjetterer er det ingen som har noe med
Dette er kostnader man må legge inn, som selvstendig har man ikke sykepenger de første 16 dagene . Er man syk så er det ingen eller veldig få som kan tjene inn de pengene derfor må man legge inn 7% sykedager som er gjennomsnitt i norge. Hvis man er mindre syk så må det bli din fortjeneste. Eller så må man ta ekstra når man er syk og ta mindre betalt når man er syk og hvorfor skal det stå på egen post . Man konkurerer på timepris da bør det ikke settes opp poster ,hvordan jeg budsjetterer er det ingen som har noe med
Det er fullt mulig å betale en forsikring som gir deg sykepenger fra dag 1, den selges av NAV, og jeg regnet med at det var den "Stovas Peisovner" siktet til i budsjettet sitt, siden det sto "Sykelønnsforsikring full dekning". NAV betaler deg bare opp til 6G, såvidt jeg vet, så dersom du skal ha dekning over det så må du skaffe en privat sykelønnsforsikring for det overskytende, men det er også mulig, og regner jeg med, endel av sykelønnsposten i budsjettet.
Jeg synes at poenget med et slikt budsjett som han presenterer bør være å vise reellt hvor mye forskjellige poster koster, og jeg synes derfor ikke man skal legge inn mer i en post enn det som beskrivelsen forteller. Og dersom du ikke har lyst til å fortelle hvordan du budsjetterer så må du jo bare la være, men jeg synes ikke det er veldig rart å diskutere budsjettposter i en tråd som (også) handler om et håndverkerbudsjett.
Men jeg aksepterer at man bør legge inn kostnader til beregnet sykefravær og også at ca 90000-100000 for bil nok ikke er så galt. Jeg sjekket på Finn, og snittpris for varebiler der var 140000, og snittprisen for Ford Transit'er var på 110000, og med en saldoavskriving på 20% på det så blir det jo det 28000 i året, og dersom man har en kjørelengde på 25000, så blir jo fort forsikring 15000 og drivstoffutgifter på 25000 i året, så da er man jo oppe i 70000 før man teller med slike ting som serviceutgifter, dekkslitasje, vindusviskere osv. Så, greit, bilhold er dyrt...
Også har man kostnaden "risikopremie" el.l. for potensiell dødtid, at kunden ikke betaler, at kunden saksøker deg osv. Vel har man rettshjelpsforsikring, men der ender man jo fort opp med å betale halvparten av kostnadene selv.
Jeg synes det hadde vært interessant å få noen tall på denne posten, siden det da må være, spesielt for enkeltpersonforetak, endel dødtid som man ikke kan fakturere. Er det virkelig slik at man kan fakturere 1750t i året? Det kommer selvfølgelig også an på hvor mange timer man regner med at det er i året. Jeg regner med at det er ca. 230 dager, da tar man 5 uker ferie, og at man jobber 7,5t per dag, som blir 1725t. Dette er det fakturerbare antallet timer i året. Dersom man har en fast jobb, og får oppgitt en årslønn, så er jo den forutsatt at man ikke tar ut ferie, og dermed så er et arbeidsår i fast stilling ca. 1900t, men alle har ferie og får feriepenger, som er en ekstra kostnad, som man ikke får når man har et enkeltpersonforetak.
Så dersom det var forståelig, så synes jeg det er rart at man skal klare å fakturere 1750t i året, siden det er mer enn 100% faktureringsgrad.
Ikke at jeg synes det er så rart at man klarer å jobbe mer enn 100%, men det er litt rart å regne det som det normale utfakturerte timeantallet.
Ikke at jeg synes det er så rart at man klarer å jobbe mer enn 100%, men det er litt rart å regne det som det normale utfakturerte timeantallet.
Tror ikke det er mange, selvstendige som bare jobber 100% stilling, det vanlige er og jobbe feks fra 0700 til 15-1700, for så og ta befaringer og anbudsregning på kveldstid, og om det kniper tidsmessig må man jo bare stå på, det viktigste er fornøyde kunder.
Tror ikke det er mange, selvstendige som bare jobber 100% stilling, det vanlige er og jobbe feks fra 0700 til 15-1700, for så og ta befaringer og anbudsregning på kveldstid, og om det kniper tidsmessig må man jo bare stå på, det viktigste er fornøyde kunder.
Jeg regner også med at det er endel arbeid på kveldstid, men slike befaringer og anbudsregning fakturerer man vel vanligvis ikke. Og det betyr at man må jobbe absolutt alle de andre dagene fra 0700-1500 for å komme opp i 1750t fakturert. Dersom man jobber og fakturer 9,5t per dag, så hjelper det selvfølgelig på, da blir det jo 460t ekstra i året. Men er det virkelig normalen, altså ikke bare litt ekstra innsats i innspurten av et oppdrag, men at man jobber ekstra hver bidige dag?
Men er det virkelig normalen, altså ikke bare litt ekstra innsats i innspurten av et oppdrag, men at man jobber ekstra hver bidige dag?
Mureryrket er litt spesielt, man kan ofte ikke slippe "hammeren", man har ofte produkter som er blandet og da er det jo greit og få brukt opp det som er blandet, selvsagt må vi jo gå fra ting noen ganger, men når du jobber for deg selv ser du mye lettere total-økonomien i den innsatsen du legger inn. Tror denne mentaliteten går igjen hos de fleste som driver selvstendig og lykkes uansett yrke.
Synes fortsatt posten din for husleie er for lav. Driver man i en av de større byene koster et lokale fort mellom 5 og 10 tusen i måneden. Da snakker vi om et lite firma som kun har behov for et lite lager, kontor og wc.
Strøm?10.000 i året?
Forsikring av innboet\verktøyet?
Bompenger? 2-4 tusen i året?
Er firmaet en mester-bedrift må du være medlem i et landsforbund. 10.000 i året?
Og et annet problem som mange små bedrifter må slite med: Dersom en ansatt velger å gå av med avtalefestet pensjon plikter bedriften å dekke 25 % av dennes pensjon, eller maksimalt 3 % av bedriftens lønnsomkostninger i året. (om jeg husker riktig) Dette blir en vesentlig kostnad på mange småbedrifters budsjett.
Markedsføring. Ser andre her er så heldige\dyktige at de ikke behøver denne posten. Skal du ha en basic hjemmeside og stå oppført i gule sider mener jeg du trenger minimum 10.000 på denne posten i budsjettet.
andre faste kosnader 50000
Såvidt jeg forstår deg så anser du da dette budsjettet for å være en måte å kommunisere til kunden eller potensielle kunder hvor store teoretiske kostnader en håndverker har. Jeg tolket det mer som at det skulle være et realistisk anslag på hvilke faktiske kostnader man har. Dersom man velger å tolke det slik som deg, så bør man jo ta den største bilen, den største forsikringskostnaden, den beste pensjonsløsningen osv. Mens jeg tenkte mer på hva dette ville ligge på for en antatt snitthåndverker.
Men jeg er enig i at kundene ikke skal forvente at håndverkere tar kostnaden ved å bli syke utelukkende på egen kappe. Og man bør isåfall regne inn en kostnad for det, men bare for å vise tydelig hva man legger inn i budsjettet så bør jo det isåfall stå som en egen post. Og når vi begynner å ta med slike poster, så bør man jo også ta inn en risikopost for å stå perioder uten oppdrag. Hvor mange timer i årer står dere håndverkere som er her inne uten oppdrag?
Og dessuten må man jo sammenligne pærer og pærer her.
Jeg har lagt til grunn en Ford Transit med std håndverkerpakke som kjøres ca 25 000 km pr år, altså en ganske rimelig bil.
Du sier at pensjon og sykelønnsforsikring ikke er påkrevet, men skal man sammenligne må jo dette med siden alle fast ansatte i en bedrift har full lønn under sykdom, og du mener vel ikke at håndverkere er en form for en pariakaste som skal ha dårligere forhold enn deg selv?
Det folk heller ikke tenker på er at de har full lønn gjennom ferie og inneklemte dager, men bedriften er jo som regel også stengt disse dagene. Dvs at pengene må tjenes de dagene man faktisk jobber i Norge, 1750 timer.
Jeg kommer til å revidere budsjettet etterhvert som jeg får innspill og dersom man er enige om at det blir noe dødtid grunnet f eks at byggherre ikke har ordnet det som er lovet til dagen man dukker opp eller at andre håndverkere ikke har gjort sin jobb, ja så må man heve prisen pr. time for å opprettholde lønnen.
Det nevnes også at enkelte kunder ikke betaler for seg. Hva da? Hvis man statistisk ser at dette skjer til stadighet, ja så må jo dette også inn i budsjettet.
Jeg synes faktisk dette er ganske interessant
John Kåre Vik (Ansatt i Stovas Peisovner)
Det er fullt mulig å betale en forsikring som gir deg sykepenger fra dag 1, den selges av NAV, og jeg regnet med at det var den "Stovas Peisovner" siktet til i budsjettet sitt, siden det sto "Sykelønnsforsikring full dekning". NAV betaler deg bare opp til 6G, såvidt jeg vet, så dersom du skal ha dekning over det så må du skaffe en privat sykelønnsforsikring for det overskytende, men det er også mulig, og regner jeg med, endel av sykelønnsposten i budsjettet.
Jeg synes at poenget med et slikt budsjett som han presenterer bør være å vise reellt hvor mye forskjellige poster koster, og jeg synes derfor ikke man skal legge inn mer i en post enn det som beskrivelsen forteller. Og dersom du ikke har lyst til å fortelle hvordan du budsjetterer så må du jo bare la være, men jeg synes ikke det er veldig rart å diskutere budsjettposter i en tråd som (også) handler om et håndverkerbudsjett.
Men jeg aksepterer at man bør legge inn kostnader til beregnet sykefravær og også at ca 90000-100000 for bil nok ikke er så galt. Jeg sjekket på Finn, og snittpris for varebiler der var 140000, og snittprisen for Ford Transit'er var på 110000, og med en saldoavskriving på 20% på det så blir det jo det 28000 i året, og dersom man har en kjørelengde på 25000, så blir jo fort forsikring 15000 og drivstoffutgifter på 25000 i året, så da er man jo oppe i 70000 før man teller med slike ting som serviceutgifter, dekkslitasje, vindusviskere osv. Så, greit, bilhold er dyrt...
Også har man kostnaden "risikopremie" el.l. for potensiell dødtid, at kunden ikke betaler, at kunden saksøker deg osv. Vel har man rettshjelpsforsikring, men der ender man jo fort opp med å betale halvparten av kostnadene selv.
Jeg synes det hadde vært interessant å få noen tall på denne posten, siden det da må være, spesielt for enkeltpersonforetak, endel dødtid som man ikke kan fakturere. Er det virkelig slik at man kan fakturere 1750t i året? Det kommer selvfølgelig også an på hvor mange timer man regner med at det er i året. Jeg regner med at det er ca. 230 dager, da tar man 5 uker ferie, og at man jobber 7,5t per dag, som blir 1725t. Dette er det fakturerbare antallet timer i året. Dersom man har en fast jobb, og får oppgitt en årslønn, så er jo den forutsatt at man ikke tar ut ferie, og dermed så er et arbeidsår i fast stilling ca. 1900t, men alle har ferie og får feriepenger, som er en ekstra kostnad, som man ikke får når man har et enkeltpersonforetak.
Så dersom det var forståelig, så synes jeg det er rart at man skal klare å fakturere 1750t i året, siden det er mer enn 100% faktureringsgrad.
Ikke at jeg synes det er så rart at man klarer å jobbe mer enn 100%, men det er litt rart å regne det som det normale utfakturerte timeantallet.
Tror ikke det er mange, selvstendige som bare jobber 100% stilling, det vanlige er og jobbe feks fra 0700 til 15-1700, for så og ta befaringer og anbudsregning på kveldstid, og om det kniper tidsmessig må man jo bare stå på, det viktigste er fornøyde kunder.
Jeg regner også med at det er endel arbeid på kveldstid, men slike befaringer og anbudsregning fakturerer man vel vanligvis ikke. Og det betyr at man må jobbe absolutt alle de andre dagene fra 0700-1500 for å komme opp i 1750t fakturert. Dersom man jobber og fakturer 9,5t per dag, så hjelper det selvfølgelig på, da blir det jo 460t ekstra i året. Men er det virkelig normalen, altså ikke bare litt ekstra innsats i innspurten av et oppdrag, men at man jobber ekstra hver bidige dag?
Strøm?10.000 i året?
Forsikring av innboet\verktøyet?
Bompenger? 2-4 tusen i året?
Er firmaet en mester-bedrift må du være medlem i et landsforbund. 10.000 i året?
Og et annet problem som mange små bedrifter må slite med: Dersom en ansatt velger å gå av med avtalefestet pensjon plikter bedriften å dekke 25 % av dennes pensjon, eller maksimalt 3 % av bedriftens lønnsomkostninger i året. (om jeg husker riktig) Dette blir en vesentlig kostnad på mange småbedrifters budsjett.
Markedsføring. Ser andre her er så heldige\dyktige at de ikke behøver denne posten. Skal du ha en basic hjemmeside og stå oppført i gule sider mener jeg du trenger minimum 10.000 på denne posten i budsjettet.
Kommer sikkert på mer... :)