#61
 3,109     Norge     0


Er ganske sikker at det dør like mange i trafikken p.g.a at hobbymekanikre skrur på en bil, som det dør folk av elfeil som er forårsaket av hobbyelektrikre. Det er ikke en eneste av dere som har skrevet om skifting av bremsekloser vet hvordan det skal gjøres.


Du skal ihvertfall ikke pumpe gammel skitten bremseveske full av gugge tilbake opp gjennom abs'en din! Det er helt sikkert  :D



Og kor er det skitten kommer fra ?
Den dårligaste væska har du i beholdaren, altså rett ved ABS blokka.
Bremsevæska i calippterane er den som har lavast vanninhold og minst partikklar.
Dette er ikkje synsing, men fakta då eg har skifta mange 100 liter væske, og då ser man det på målaren at væska er brukbar med det samme, forså å verte dårligare gradvis, før den plutselig er perfekt igjen. Det er fordi den nye væska har kommet fram til luftenippelen ogtil målaren.

   #62
 7,685     Bærum     0
Ja, det er jo helt naturlig. Det er vesken i beholderen som er eksponert for luft.
   #65
 1,505     0
"We believe the biggest brake bungle techs are making today is forcing caliper pistons back without clamping the hose and opening the bleeder. Since the line comes in near the bottom of the cylinder where the sediment is, this forces debris up into the ABS unit, and that will likely result in a comeback for a glowing anti-lock warning light. Just opening the bleeder as you may have done in the past isn't good enough anymore. You've got to choke off that hose."

Om noen har prøvd å skifte fire bremseklosser på en gang kan det godt hende at de ser den andre grunnen til at det er greit å tappe av istedet. Det kan bli litt fullt etter hvert. Og ja, jeg HAR prøvd uten å tappe.

Om man i tillegg vet at bremseveske tar til seg fukt ser de straks grunn nummer TRE til å gjøre det slik, og heller fylle etter litt ny om det trengs.

Ekstremt off-topic tema, men jeg ser med en gang at Volvo'n har det best i min varetekt  Grin
Signatur
   #66
 3,109     Norge     0

"We believe the biggest brake bungle techs are making today is forcing caliper pistons back without clamping the hose and opening the bleeder. Since the line comes in near the bottom of the cylinder where the sediment is, this forces debris up into the ABS unit, and that will likely result in a comeback for a glowing anti-lock warning light. Just opening the bleeder as you may have done in the past isn't good enough anymore. You've got to choke off that hose."

Om noen har prøvd å skifte fire bremseklosser på en gang kan det godt hende at de ser den andre grunnen til at det er greit å tappe av istedet. Det kan bli litt fullt etter hvert. Og ja, jeg HAR prøvd uten å tappe.

Om man i tillegg vet at bremseveske tar til seg fukt ser de straks grunn nummer TRE til å gjøre det slik, og heller fylle etter litt ny om det trengs.

Ekstremt off-topic tema, men jeg ser med en gang at Volvo'n har det best i min varetekt  :D


Som det står: dei trur.
   #67
 1,505     0
Ja, de som har skrevet dette har sikkert ikke tappet en dråpe bremseveske  ::)

Det er mye synsing på dette forumet og 1000 måter å gjøre ting på. Jeg synes min beskrevne måte høres ut som den logiske, så da får andre gjøre det på den måten DE synes høres logisk ut. Sånn som med alt annet.
Signatur

   #68
 1,003     buskerud     0
poenget mitt er det verst å skifte bremsklosser på en bil hvis du ikke kan det (nei det er ikke så enkelt som folk trur) eller skifte ut en bryter hjemme. Har du ikke fagkunskapen så hold dere unna selv om man kan spare 250.000.
   #69
 1,307     Hardanger     0

poenget mitt er det verst å skifte bremsklosser på en bil hvis du ikke kan det (nei det er ikke så enkelt som folk trur) eller skifte ut en bryter hjemme. Har du ikke fagkunskapen så hold dere unna selv om man kan spare 250.000.


Men det går an å tilegne seg kunnskap, det gjelder både bremser og bad.
Signatur
   #70
 3,258     Akershus     0
Jeg skjønner ingenting. Har byttet klosser på bilene våre i alle år. Av med hjulet, så er det ut med en mutter som holder klonsedeisen med stempelet i (noen ganger må begge muttrene ut). Vippe ut klossene og det blekk greiene. Presse tilbake stempelt. Inn med nye klosser og det blekket evt plater/pakninger og på med klonsedeisen. På med hjul og tut og kjør.

Har aldri opplevd noe problem med en slik prosedyre.
-----------------------

Klarer man ikke å bytte klosser på en moderne bil så bør man kanskje ikke bygge eget bad?
Signatur