Er du sikker på at forsikringselskapet ditt krever "faglært" sOPp ? Det er som regel "fagkyndig" som er nevnt.
Ang gjør-det-selv-rørleggere, sakset fra If:
En representativ undersøkelse Norstat nylig har gjennomført for forsikringsselskapet If, viser at nær halvparten av alle menn i Norge (46 prosent) over 18 år har installert eller montert vannførende utstyr i hjemmet, mens hver femte kvinne har gitt seg i kast med det samme.
– Vi ønsker ikke å ta fra folk gleden ved å sette i stand hus og hytter, men vi ser at mange nordmenn har for høy tillitt til egen evne når det gjelder arbeid som burde vært utført av rørleggeren. Å koble til et blandebatteri eller en oppvaskmaskin kan virke enkelt. Problemet er bare at én liten feil kan få store skadekonsekvenser, sier teknisk inspektør, Torstein Bratgjerd, hos If.
En kollega av meg fikk vannskade etter egen lek med rør for noen år siden. Takstmannen som så på skaden og som konkluderte med at de ikke kunne bevise at han selv forvoldte skaden, mente at det minst like ofte var valget av materiell som forårsaket skadene når folk gjorde ting på egenhånd. Det er jo en gang slik at vi gjør det selv for å spare penger, og da er det jo enda mer å spare om man handler delene på Europris. Min erfaring er at "billigdritt" ofte er vanskeligere å montere og derfor lettere å montere feil, samtidig som materialvalg i både metalldeler og pakninger ofte kan være av tvilsom kvalitet.
Jeg har selv et steambad av "kinakvalitet" (unnskyld alle kinesere), og det var ihvertfall ikke tvil om annet enn at jeg måtte skifte ut tilkoblingsslanger og pakninger hvis jeg skulle ha et håp om at dette ble tett. Vi har jo høyere vanntrykk her i landet enn i store deler av verden, noe som stiller større krav til komponentene.
Når det er sagt så er jeg litt enig i undersøkelsen til If; det er nok vel mange nordmenn med litt for stor tro på egen evne og kunnskap. Dette gjelder også endel av de faglærte også dessverre.
Kan jeg spørre hvordan saken gikk ang. erstatning ?
Skal jeg tolke ditt videre resonnement, tyder det på at han fikk full utbytte. Vel nå skrur de skruen hardere og hardere til. Tror ikke det er lenge til de avviser u-etterprøvbare deler. Ie. billig serier fra kina. (jeg mener heller ikke noe vondt med uttrykket )
En kamerat, hadde også et kinakar, med lys, radio, full underspyling, overspyling etc... Tror han overhalte velgeventilen 5 ganger før damen sa det var på tide med "noe annet" som ble badekar, med uproblematisk FMM armatur.
Signatur
Det er en utrolig hukommelse enkelte mennesker har, de er i stand til ord for ord å gjenta hva en annen aldri har sagt !
Er du sikker på at forsikringselskapet ditt krever "faglært" sOPp ? Det er som regel "fagkyndig" som er nevnt.
Ang gjør-det-selv-rørleggere, sakset fra If:
En representativ undersøkelse Norstat nylig har gjennomført for forsikringsselskapet If, viser at nær halvparten av alle menn i Norge (46 prosent) over 18 år har installert eller montert vannførende utstyr i hjemmet, mens hver femte kvinne har gitt seg i kast med det samme.
– Vi ønsker ikke å ta fra folk gleden ved å sette i stand hus og hytter, men vi ser at mange nordmenn har for høy tillitt til egen evne når det gjelder arbeid som burde vært utført av rørleggeren. Å koble til et blandebatteri eller en oppvaskmaskin kan virke enkelt. Problemet er bare at én liten feil kan få store skadekonsekvenser, sier teknisk inspektør, Torstein Bratgjerd, hos If.
"...utstyr skal monteres av godkjent rørlegger." Så ordlyden er vel litt forskjellig utifra hvilket selskap man har.
Ang kvalitet, har kran på badet fra Ghroe og uttrekkbar kjøkkenkran fra IKEA. IKEA kranen er nå 14 år og har aldri lekt, Ghroe kranen har lekt 2 ganger. Kjøkkenkrana dras ut og inn flere ganger om dagen. Trodde Ghroe var kvalitet men tok feil vel like mye feil der som med dekk fra Continental
Ang kvalitet, har kran på badet fra Ghroe og uttrekkbar kjøkkenkran fra IKEA. IKEA kranen er nå 14 år og har aldri lekt, Ghroe kranen har lekt 2 ganger. Kjøkkenkrana dras ut og inn flere ganger om dagen. Trodde Ghroe var kvalitet men tok feil vel like mye feil der som med dekk fra Continental ;-)
Og jeg har steamdusj fra Svebergs som kostet over 30.000. Noe mer jalladritt skal du lete lenge etter.
Kan jeg spørre hvordan saken gikk ang. erstatning ?
Skal jeg tolke ditt videre resonnement, tyder det på at han fikk full utbytte. Vel nå skrur de skruen hardere og hardere til. Tror ikke det er lenge til de avviser u-etterprøvbare deler. Ie. billig serier fra kina. (jeg mener heller ikke noe vondt med uttrykket )
En kamerat, hadde også et kinakar, med lys, radio, full underspyling, overspyling etc... Tror han overhalte velgeventilen 5 ganger før damen sa det var på tide med "noe annet" som ble badekar, med uproblematisk FMM armatur.
Han fikk full erstatning ja, men dette er 6-7 år siden.
Ang kvalitet, har kran på badet fra Ghroe og uttrekkbar kjøkkenkran fra IKEA. IKEA kranen er nå 14 år og har aldri lekt, Ghroe kranen har lekt 2 ganger. Kjøkkenkrana dras ut og inn flere ganger om dagen. Trodde Ghroe var kvalitet men tok feil vel like mye feil der som med dekk fra Continental ;-)
Og jeg har steamdusj fra Svebergs som kostet over 30.000. Noe mer jalladritt skal du lete lenge etter.
Jeg har steamdusj fra Hafa til 20000 helt ræva, umulig å få tett uten å bruke 100kg silikon, sete som egentlig skal bikkes, opp detter ned med en gang. sikkert 10 ganger bedre med ekte kinavare til 10000
Det er som regel "fagkyndig" som er nevnt.
Ang gjør-det-selv-rørleggere, sakset fra If:
En representativ undersøkelse Norstat nylig har gjennomført for forsikringsselskapet If, viser at nær halvparten av alle menn i Norge (46 prosent) over 18 år har installert eller montert vannførende utstyr i hjemmet, mens hver femte kvinne har gitt seg i kast med det samme.
– Vi ønsker ikke å ta fra folk gleden ved å sette i stand hus og hytter, men vi ser at mange nordmenn har for høy tillitt til egen evne når det gjelder arbeid som burde vært utført av rørleggeren. Å koble til et blandebatteri eller en oppvaskmaskin kan virke enkelt. Problemet er bare at én liten feil kan få store skadekonsekvenser, sier teknisk inspektør, Torstein Bratgjerd, hos If.
Det er jo en gang slik at vi gjør det selv for å spare penger, og da er det jo enda mer å spare om man handler delene på Europris.
Min erfaring er at "billigdritt" ofte er vanskeligere å montere og derfor lettere å montere feil, samtidig som materialvalg i både metalldeler og pakninger ofte kan være av tvilsom kvalitet.
Jeg har selv et steambad av "kinakvalitet" (unnskyld alle kinesere), og det var ihvertfall ikke tvil om annet enn at jeg måtte skifte ut tilkoblingsslanger og pakninger hvis jeg skulle ha et håp om at dette ble tett. Vi har jo høyere vanntrykk her i landet enn i store deler av verden, noe som stiller større krav til komponentene.
Når det er sagt så er jeg litt enig i undersøkelsen til If; det er nok vel mange nordmenn med litt for stor tro på egen evne og kunnskap. Dette gjelder også endel av de faglærte også dessverre.
Skal jeg tolke ditt videre resonnement, tyder det på at han fikk full utbytte. Vel nå skrur de skruen hardere og hardere til. Tror ikke det er lenge til de avviser u-etterprøvbare deler. Ie. billig serier fra kina. (jeg mener heller ikke noe vondt med uttrykket )
En kamerat, hadde også et kinakar, med lys, radio, full underspyling, overspyling etc... Tror han overhalte velgeventilen 5 ganger før damen sa det var på tide med "noe annet" som ble badekar, med uproblematisk FMM armatur.
"...utstyr skal monteres av godkjent rørlegger." Så ordlyden er vel litt forskjellig utifra hvilket selskap man har.
Han fikk full erstatning ja, men dette er 6-7 år siden.
Jeg har steamdusj fra Hafa til 20000 helt ræva, umulig å få tett uten å bruke 100kg silikon, sete som egentlig skal bikkes, opp detter ned med en gang. sikkert 10 ganger bedre med ekte kinavare til 10000