Ventilasjon av garasje - trenger tips
6
0
Hei. Jeg har en garasje på 50 kvm. Garasjen har saltak, med 1 vindu i hver ende på kortsiden på loftet.
Jeg trenger å montere noen ventiler for å få ut fuktighet og frisk luft inn, da særlig i vinterhalvåret. Jeg har målt luftfuktigheten i garasjen og den er særlig høy på loftet, det blir nok ikke mindre til vinteren når bilen ofte kommer våt inn med snø.
Nedre del av garasjen er isolert av forrige eier som bygde garasjen for 5 år siden, med isolert tak mellom loft og garasjerom, veggene nede er også isolert.
For å få mer lagring har jeg åpnet opp taket og har satt inn en trapp som er i bakre del av garasjen på den høyre halvdelen, så den isolerte garasjedelen er ikke lengre så isolert kan man da si da taket er åpnet opp permanent.
Garasjeporten har gummileppe rundt hele porten som tetter godt, så her er det lite luft som kommer seg forbi.
Jeg trenger å montere noen ventiler for å få ut fuktighet og frisk luft inn, da særlig i vinterhalvåret. Jeg har målt luftfuktigheten i garasjen og den er særlig høy på loftet, det blir nok ikke mindre til vinteren når bilen ofte kommer våt inn med snø.
- Jeg tenker at jeg vil prøve å løse dette med friskluftsventiler, og trenger hjelp til hvor mange og hvor jeg bør plassere ventilene.
- Jeg trenger også tips til hvilke ventiler jeg bør kjøpe. Kan nevne at det er salt i luften fra sjøen, så det må være enten plast eller syrefast utedel, rustfri fungerer ikke her.
Nedre del av garasjen er isolert av forrige eier som bygde garasjen for 5 år siden, med isolert tak mellom loft og garasjerom, veggene nede er også isolert.
For å få mer lagring har jeg åpnet opp taket og har satt inn en trapp som er i bakre del av garasjen på den høyre halvdelen, så den isolerte garasjedelen er ikke lengre så isolert kan man da si da taket er åpnet opp permanent.
Garasjeporten har gummileppe rundt hele porten som tetter godt, så her er det lite luft som kommer seg forbi.
Hjalp til å montere ny garasjeport, skiftet fra vippe port til leddport med gummileppe og her tørker det ikke lenger noe særlig lenger selv om det er lufting i takutspring på 3 kanter. Så det viser at bare lufting høyt oppe ikke er nok.
Her er det ikke gjort noe siden ting ikke er i daglig bruk til bil lenger.
Resultatet er at det på dagtid er lavere luftfuktighet på loftet, mens det øker i løpet av natten.
Mine tanker rundt dette er muligens feil, men kan det ha noe med at luftfuktigheten øker nede ved bakkenivå om natten nå på sommeren, og at det da kanskje strømmer fuktig luft inn i garasjen gjennom vinduene, som igjen stiger til loftsnivå i løpet av natten og gjør at luftfuktigheten øker såpass mye på loftet ila natten?
Jeg har nå bestilt 3 ventiler av denne typen, se lenke.
Jeg tenkte i utgangspunktet 1 ventil nede i garasjen for innluft, og 2 ventiler høyt oppe på veggene i hver side av loftet.
Jeg har også kjøpt en luftavfukter, men denne er nok ikke vits å benytte nå på sommeren.
Tanken bak luftavfukteren var at den skulle ta fukten om vinteren når bilen kommer fuktig inn med snø/regn, noe som ikke skjer så ofte på sommeren da bilen står mye ute. Men nå holder jeg på å sette inn ventiler, så da endrer situasjonen seg.
Så det jeg tenker på vinteren er at jeg lukker ventilene, og at jeg da har luftavfukteren på om natten, eller når våt bil kommer inn.