9,938
24
0
240Volt Gjerdesag på 400V, til info.
24,032
Akershus
0
Til info,
Har en Gjerdesag (tror det er 1603) et digert 3-fasebeist som jeg elsker! Trengte den på hytta og der var det 400Volt! OK, lasket om motoren fra 240 til 400Volt, men hva med motorvernet? Åpnet boksen og plukket ut noen ledninger og satte på en ekstra apparatledning. Justerte ned strømmtrekket fra 240V til 400V. Nå har jeg kjørt den i flere år med to ledninger: motor på 400V 3-fas og motorvern på 240V. En apparatkabel var billigere enn å kjøpe nytt motorvern for 400V.
Har en Gjerdesag (tror det er 1603) et digert 3-fasebeist som jeg elsker! Trengte den på hytta og der var det 400Volt! OK, lasket om motoren fra 240 til 400Volt, men hva med motorvernet? Åpnet boksen og plukket ut noen ledninger og satte på en ekstra apparatledning. Justerte ned strømmtrekket fra 240V til 400V. Nå har jeg kjørt den i flere år med to ledninger: motor på 400V 3-fas og motorvern på 240V. En apparatkabel var billigere enn å kjøpe nytt motorvern for 400V.
Signatur
At du ikke vet forskjellen på strøm og spenning?
At du nå bruker en motor med feilkoblet vern?
Til info så bør dette gjøres av en elektriker.
1) Ad strøm og spenning: Kanskje litt enkelt skrevet. Strømmen i vernet skal stille slik at det er tillatt med mer strøm ved 240V drift enn ved 400V drift. (Effekten skal være den samme)
2) Vernet består av to hovedkomponenter: et rele med spole 240V og en trippel bimetallstrømføler. Når du trykker på start, slår releet til og holdes over en holdevikling. Når du stanser byrter du strømmen i holdeviklingen. Ikke noe sært ved å kjøre dette på 240V mens kontaktsettet kobler 400V. Bimetallfølerne sitter i motorstrømmen og føler på strømforbruket. Ved for høy strøm (saga jammer) vil bimetallsikringen bryte holdestrømmen og saga stanser. Nå er jeg så heldig at det er gavanisk skille mellom bimetallsystemet og brytesystemet. Derfor kan bimetallsystemet ligge på 400V siden og "skillebryteren" på 240V siden ;-)
3) Ad bruk av elektrikker: Det gjorde "naboen" - motorvernet hans brant opp fordi det ikke tålte 400V
Ellers er jeg enig i hovedpoenge ditt - ikke tull med ting før du vet hva du driver med. Poenget mitt med denne postingen var å gjøre oppmerksom på at dette er noe en må passe på og noe en kan gjøre, være seg at en gjør det selv eller får en elektrikker til å gjøre det.
Er du elektroingeniør og skriver dette bør du får skolepengene dine igjen. Hadde ikke fått jobb hos meg.
Du har koblet på en egen gummikabel som kun tilfører strøm til kontaktoren/ nullspenningsutløseren?
Og justert ned motorvernet til fasestrømmen?
Synes du dette er en måte å gjøre ting på som bør annonseres for alle Norges Hjemmemekkere.
En og annen ufaglært kan få til mye rart når han skal koble til strøm fra flere kurser i samme motorvernet.
Og du tar svært dårlig vare på sikkerheten.
Mitt råd må være å ikke gjøre denne koblingen med mindre du VET hva du gjør.
Dette understreker bare enda en gang mine meninger om at jeg aldri hadde latt en elektroingeniør sette opp så mye som en stikkontakt i mitt hus ;D
Til Elektrikkeren: Det er ingen nullstrømsutløser i denne koblingen. (Elektrikkeren Gr.L "nedi veien" visste ikke hva en nullstromsultøser var!)
Forøvrig er jeg enig i at jeg var litt upresis i formuleringen.
For de av dere som lurer på hva jeg har gjort, så vedlegges skjema. Mottar gjerne kommentarer mhp sikkerhet, funksjon etc.
motorvern.pdf
Red:
Noe underlig skjema du har tegnet, men tanken bak var sikker funksjonell siden du får det til å virke ;D
Går seffern ann å skifte nullspenningsspole også, men alt etter hvor mye gummikabel du trenger kan jo det være billigere. Kjappere å bytte til 230 igjen også da.