Helt enig i at en bedre kobling ville være å benytte 5-pin kontaktmateriell for 400(240)V, men så var det det at jeg allerede har lang nok 3-faskabel, men med bare 4 ledere > To forskjellige motorvern for 240V og 400V ville også vært et alterntiv. Mitt poeng var at dette ikke kostet meg noe som helst annet enn en enkelt 400V kontakt.
Løsningen er heller ikke egnet for salg, men det var heller ikke meningen. De nye sagene skal visstnok ha innvendig sense og automatisk spenningstilpasning - en mye bedre løsning enn på min 30 år gamle sag.
Løsningen til byggmesteren var noe mindre optimal: For å få igang byggtørka, så saget han av styrepinnen på den blå 3-faskontakten for å få den inn i den røde kontakten - "nå har de derre ellektrikkera funne på noe igjen". Tørka gikk en stund.
Det er strengt tatt ikke nødvendig å benytte samme kurs.
En kan ikke si at vernet utelukkende ligger i kablingen fra 400V til motor. Dette er 3 bimetallfjærer som mekanisk løser ut holdestrømmen til releet. Isolert sett så vil ikke disse bimetallfjærene sikre noe som helst uten hjelp av holdereleet.
Min første post så jeg skal ikke være veldig påståelig her. Men kanskje jeg er i godt selskap Fantastisk forum.
Løsningen til KjellG er helt kurant, plenty med løsninger som har 400V hovedstrøm og 230V styrestrøm med to forskjellige kurser/forsyninger. Vil anbefale og merke starterboksen med akkurat det! Løsningen med 5 pins plugg er selvfølgelig bedre, men det er ikke sikkert at 400V uttaket har N-leder med seg... Da er overnevnte løsning vel så bra.
Ang. tegningen så ville jeg byttet om på bryterene stopp og holdekontakt. Da vil nemlig alt virke mye bedre, som den er nå vil motoren starte når styrestrøm plugges inn og stoppe når stoppknapp holdes inne for å starte når stoppknapp slippes.
Og i en kontaktor er det nok ingen nullspenningspole, men en vanlig spole som trekker/slipper kontaktsettene. Nullspenningspole (underspenningspole) brukes vel mest i generatorautomatikk og en del andre steder i forb. med sikkerhetsautomatikk (nødstopp, etc.).
Ang. det å skifte spole i kontaktor til spole for 400V, så er det ikke sikkert at hjelpekontakten på det termiske releet er godkjent for 400V... Da brenner ting opp... Kanskje det som hendte med "naboen" til KjellG.
Funksjonen til det termiske releet er slik at bimetallkontaktene i hovestrømmen blir varme, ved for høyt strømtrekk blir de så varme at hjelpekontakten løser ut. Hjelpekontakten styrer kontaktoren som bryter hovestrømmen. Om det skulle være av interesse :-)
Grisekobling, enpolet brudd i N-leder er vel ikke helt i henhold vel...
Og hva med sikkerheten hvis 400volten blir borte, saga stopper og 400volten kommer tilbake etter en stund? Får håpe du er alene når du bruker saga.
Nå er alt dette under samme kapsling. Kan ikke se at komponentenes rekkefølge er relevant da. Den konkrete rekkefølgen er pt ikke kjent da saga er 30 mil unna.
Din andre innvending er alvorlig! Jeg ser problemet og innrømmer ikke å ha tenkt over det. I mitt tilfelle er det ikke noe problem da strøm til saga hentes fra en kombi-komntakt: 5-pin 400V med en vanlig 3-pin for 240V "på ryggen". Dersom strømmen går, så faller også kontaktoren.
Sett en diode i serie med spolen. Når du lasker om motoren til 240V så lasker du også over dioden.
Dette er vel heller ikke helt "i henhold", Einar, men du ga meg en idé der. Å bruke dioder er vel spiselig for små laster selv om E-verket ikke liker slike "likestrømslaster". (Ikke si noe til elektrikkern ) Fasesnitt/avsnitt-regulatorer er jo heller ikke snille, men symmetriske. Burde jo tenkt på diode selv, bruker en diode for å få llitt mer gyldent utelys på grana nå i Adventstiden. Diodeløsningen ville jo også løse innsigelsen til elektrikkern vedr. utfall av hvedstrøm, men ikke styrestrøm.
Uansett om enkelte synes tråden var dum - jeg har lært en masse og takk for det. Flott forum.
Kjempeidé - hvis man ønsker å gjøre kjernen om til en permanentmagnet...
I teorien: ja. Men kontaktorer bruker gjerne et bløtt magnetisk materiale i kjerne og anker. Det er mulig kineserene har funnet det er for dyrt. Et bløtt jern har liten koersivitet og vil derfor i liten grad beholde magnetismen. Skulle det være brukt hardt jern i kjernen vil jo også kontaktoren "klebe" om (veksel)strømmen blir brutt i strømmaksimum. F.eks. ved at nødstoppen aktiveres.
Skulle det bli evt. et problem så forsvinner det umiddelbart ved omkobling til 240V og den blir påtrykt vekselspenning.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Løsningen er heller ikke egnet for salg, men det var heller ikke meningen. De nye sagene skal visstnok ha innvendig sense og automatisk spenningstilpasning - en mye bedre løsning enn på min 30 år gamle sag.
Løsningen til byggmesteren var noe mindre optimal: For å få igang byggtørka, så saget han av styrepinnen på den blå 3-faskontakten for å få den inn i den røde kontakten - "nå har de derre ellektrikkera funne på noe igjen". Tørka gikk en stund.
Det er strengt tatt ikke nødvendig å benytte samme kurs.
En kan ikke si at vernet utelukkende ligger i kablingen fra 400V til motor. Dette er 3 bimetallfjærer som mekanisk løser ut holdestrømmen til releet. Isolert sett så vil ikke disse bimetallfjærene sikre noe som helst uten hjelp av holdereleet.
Imøteser gjerne et bedre skjema fra noen som kan!
Min første post så jeg skal ikke være veldig påståelig her.
Men kanskje jeg er i godt selskap Fantastisk forum.
Løsningen til KjellG er helt kurant, plenty med løsninger som har 400V hovedstrøm og 230V styrestrøm med to forskjellige kurser/forsyninger. Vil anbefale og merke starterboksen med akkurat det!
Løsningen med 5 pins plugg er selvfølgelig bedre, men det er ikke sikkert at 400V uttaket har N-leder med seg... Da er overnevnte løsning vel så bra.
Ang. tegningen så ville jeg byttet om på bryterene stopp og holdekontakt.
Da vil nemlig alt virke mye bedre, som den er nå vil motoren starte når styrestrøm plugges inn og stoppe når stoppknapp holdes inne for å starte når stoppknapp slippes.
Og i en kontaktor er det nok ingen nullspenningspole, men en vanlig spole som trekker/slipper kontaktsettene. Nullspenningspole (underspenningspole) brukes vel mest i generatorautomatikk og en del andre steder i forb. med sikkerhetsautomatikk (nødstopp, etc.).
Ang. det å skifte spole i kontaktor til spole for 400V, så er det ikke sikkert at hjelpekontakten på det termiske releet er godkjent for 400V... Da brenner ting opp... Kanskje det som hendte med "naboen" til KjellG.
Funksjonen til det termiske releet er slik at bimetallkontaktene i hovestrømmen blir varme, ved for høyt strømtrekk blir de så varme at hjelpekontakten løser ut. Hjelpekontakten styrer kontaktoren som bryter hovestrømmen. Om det skulle være av interesse :-)
Ha en god kveld.
Får skylle på at keratokonusøynene ikke overførte korrekt fra kladden. (Flyttet en stiplet linje uten å tenke meg om.)
Hos "naboen" var det 240V-spolen som brant, den likte ikke 400V.
Legger ved et nytt forsøk på skjema.
motorvern versjon2.pdf
Og hva med sikkerheten hvis 400volten blir borte, saga stopper og 400volten kommer tilbake etter en stund?
Får håpe du er alene når du bruker saga.
Nå er alt dette under samme kapsling. Kan ikke se at komponentenes rekkefølge er relevant da. Den konkrete rekkefølgen er pt ikke kjent da saga er 30 mil unna.
Din andre innvending er alvorlig! Jeg ser problemet og innrømmer ikke å ha tenkt over det. I mitt tilfelle er det ikke noe problem da strøm til saga hentes fra en kombi-komntakt: 5-pin 400V med en vanlig 3-pin for 240V "på ryggen". Dersom strømmen går, så faller også kontaktoren.
Dette er vel heller ikke helt "i henhold", Einar, men du ga meg en idé der. Å bruke dioder er vel spiselig for små laster selv om E-verket ikke liker slike "likestrømslaster". (Ikke si noe til elektrikkern ) Fasesnitt/avsnitt-regulatorer er jo heller ikke snille, men symmetriske.
Burde jo tenkt på diode selv, bruker en diode for å få llitt mer gyldent utelys på grana nå i Adventstiden. Diodeløsningen ville jo også løse innsigelsen til elektrikkern vedr. utfall av hvedstrøm, men ikke styrestrøm.
Uansett om enkelte synes tråden var dum - jeg har lært en masse og takk for det. Flott forum.
Kjempeidé - hvis man ønsker å gjøre kjernen om til en permanentmagnet...
Men har du en 3+N kontakt i veggen ville jeg nok satt på nytt støpsel og ledning
I teorien: ja. Men kontaktorer bruker gjerne et bløtt magnetisk materiale i kjerne og anker. Det er mulig kineserene har funnet det er for dyrt. Et bløtt jern har liten koersivitet og vil derfor i liten grad beholde magnetismen. Skulle det være brukt hardt jern i kjernen vil jo også kontaktoren "klebe" om (veksel)strømmen blir brutt i strømmaksimum. F.eks. ved at nødstoppen aktiveres.
Skulle det bli evt. et problem så forsvinner det umiddelbart ved omkobling til 240V og den blir påtrykt vekselspenning.