Ang. styring og brudd i N-leder, hva skjer når du snur støpselet til kjøleskapet... Enig at styringer skal kobles på ene siden, men er usikker på om det er "lovbestemt". Personlig pleier jeg å koble alle styringer på L1 og har N/L2 fast til A2 på spole, men det har vel med vane og hva man er opplært til.
Einar_S: Den dioden i serie med spolen, hvordan virker det? Må innrømme at jeg ikke klarer å se hvordan det virker.
Mtp. strømbrudd så vil løsningen virke helt greit så lenge man henter både hoved- og styre-strøm fra samme kurs, men dersom styrestrøm hentes fra en annen kurs vil dette være livsfarlig som elektrikern påpeker. Neste gang er det kanskje ikke eier som bruker saga, men slekt eller kjenninger. Dersom min "midlertidige kobling" er skyld i at noen jeg kjenner (eller ikke kjenner) mister lemmer eller liv ville jeg hatt seriøse samvittighetskvaler...
Men det er interresant å diskutere løsninger litt utenom standard.
Den dioden i serie med spolen, hvordan virker det? Må innrømme at jeg ikke klarer å se hvordan det virker.
Det vil gå strøm i spolen bare halvparten av tiden. Dermed lavere effekt.
Skal vi være teoretiske så ville isolasjonens spenningstålighet bekymre meg mer enn remanent magnetisme. Spenningen over spolen vil nemlig fortsatt bli 400V. Men måten spolene er viklet på vil gjøre at nærliggende viklinger ikke har stor potensialforskjell.
En annen løsning kunne jo være å hente ut det "virtuelle" N potensialet fra den motorlasken som i stjernekobling ikke er tilkoblet. Utfordringen vil da være at det er flytende før motoren har startet. Det er mulig en klurig kontaktorkobling kunne løse dette. Men da er vi ialfall inne på GDS for viderekommende. ;D
Hente N fra motor via kontaktor? Her var jo poenget å lage en billigløsning for en sag som skulle leve i 400V-land under bygging av en hytte så jeg tror jeg frafaller den. Elles takk for linken til skjemaer.
Som påpekt av BravoPapa og elektrikkern: Faren ved bruk av to kurser hadde jeg oversett og takker for påpekningen. Som nevnt tidligere så kommer alt hos meg fra samme 3+N kurs, så her er det ikke noe slikt problem, men for å sikre mot mulige farlige driftssituasjoner trekker jeg den slutning at koblingen per se er OK, men at en bør bruke 5-pin kontakt for å sikre strømuttak fra samme kurs.
I avdelingen for spesielle koblinger: En eletrikkervenn trengte å redusere hastigheten på et verktøy (husker ikke hva det var). En gammel panelovn med mange effekttrinn innskutt mellom vertøy og "veggen" gjorde susen - grei dimmer og ute elektroinsk støy. (Minner meg om "barnevognene" på sleggelabb'n)
Enig at styringer skal kobles på ene siden, men er usikker på om det er "lovbestemt".
Personlig pleier jeg å koble alle styringer på L1 og har N/L2 fast til A2 på spole, men det har vel med vane og hva man er opplært til.
Einar_S:
Den dioden i serie med spolen, hvordan virker det?
Må innrømme at jeg ikke klarer å se hvordan det virker.
Mtp. strømbrudd så vil løsningen virke helt greit så lenge man henter både hoved- og styre-strøm fra samme kurs, men dersom styrestrøm hentes fra en annen kurs vil dette være livsfarlig som elektrikern påpeker.
Neste gang er det kanskje ikke eier som bruker saga, men slekt eller kjenninger.
Dersom min "midlertidige kobling" er skyld i at noen jeg kjenner (eller ikke kjenner) mister lemmer eller liv ville jeg hatt seriøse samvittighetskvaler...
Men det er interresant å diskutere løsninger litt utenom standard.
Det vil gå strøm i spolen bare halvparten av tiden. Dermed lavere effekt.
Skal vi være teoretiske så ville isolasjonens spenningstålighet bekymre meg mer enn remanent magnetisme. Spenningen over spolen vil nemlig fortsatt bli 400V. Men måten spolene er viklet på vil gjøre at nærliggende viklinger ikke har stor potensialforskjell.
En annen løsning kunne jo være å hente ut det "virtuelle" N potensialet fra den motorlasken som i stjernekobling ikke er tilkoblet. Utfordringen vil da være at det er flytende før motoren har startet. Det er mulig en klurig kontaktorkobling kunne løse dette. Men da er vi ialfall inne på GDS for viderekommende. ;D
Forøvrig finner du originalkoblingene fra side 33 her: http://www.ernex.no/resources/File/Brukerveiledninger/nor/507011%2012-1603%20NO.pdf
Som påpekt av BravoPapa og elektrikkern:
Faren ved bruk av to kurser hadde jeg oversett og takker for påpekningen. Som nevnt tidligere så kommer alt hos meg fra samme 3+N kurs, så her er det ikke noe slikt problem, men for å sikre mot mulige farlige driftssituasjoner trekker jeg den slutning at koblingen per se er OK, men at en bør bruke 5-pin kontakt for å sikre strømuttak fra samme kurs.
I avdelingen for spesielle koblinger:
En eletrikkervenn trengte å redusere hastigheten på et verktøy (husker ikke hva det var). En gammel panelovn med mange effekttrinn innskutt mellom vertøy og "veggen" gjorde susen - grei dimmer og ute elektroinsk støy. (Minner meg om "barnevognene" på sleggelabb'n)