En vanlig elektriker? Kanskje, men ikke nødvendigvis. En automatiker bør gjøre dette greit med hjelp av skjemaet. Har du en fagskole i nærheten? De kan kanskje la elevene få en praktisk utfordring.
Du, hvis en vanlig elektriker ikke klarer å flytte på laskene i klemmebrette fra trekant til stjerne så er han relativt glemst. Dette er noe du fikler med på videregående før du starter læra til og med.
Jeg snakket med Ernex. De sier jeg trenger ny bryter, delenr 707015 (motoren er visst 3kW). Koster 3000+moms
Jeg har også snakket med min elektriker. Han sier at motoren sikkert greit kan kobles om, men at motorvernet som står på antakelig gir problemer. Har ikke fått han til å sett på det fysisk enda. Jeg kan også tenke meg problem med motorvernet i dag, siden det ikke går lavere enn 9A?
Hvilke løsninger kan jeg bruke? Finnes det noe annet enn Ernex originalbrytere?
Hvis du kobler om til trefase 400V så kan du bare koble om hva enn som går til A2 på kontaktoren til N-leder og vips så har du fortsatt 230V over spolen. Tipper kontaktoren klarer 400V gjennom på fasene. Fleste kontaktoene jeg har klådd på fra installasjoner helt tilbake til 70'tallet har vært godkjent for både 230V, 400V og enkelte tilfeller 690V
Motorvernet er ikke kritisk for drift, men sikkerhet. Høyere spenning betyr lavere strøm, så det må nedjusteres. Motoren kan fint fungere uten at du gjør det, men viklingene kan brenne ved alt for tung last.
Koblingsskjema for 1603/3-400V viser overlastvern 9.0A. På 230V 3-fas versjonen skulle den vært 16A. Kanskje denne sagen har vært bygd om fra 400V til 230V før? Det ser ut til å være stilt inn til 9A allerede (se bildet).
Jeg ville koblet etter skjema fra Ernex, som nevnt med spolen til N. Men det skjemaet er vel ikke helt komplett. På min sag er det nødstoppbryter. Den kan kobles istedenfor thermobryteren på skjemaet. Det ser ikke ut til at den eksisterende motoren har thermobryter. Om det ikke er flere koblingsbokser på den enn den vist på bildet da. Men det har jeg aldri sett.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Det har nok slått ut for tidlig (om det har slått ut). Men motorvernet er tregt. Det vil ikke slå ut ved oppstart om det ikke er snakk om av/på i rask takt, noe man jo ikke driver med.
Det du risikerer er som chriztr nevner at (isolasjonen på) viklingene kan brenne. Dvs. motoren blir ødelagt. Skjemaet viser en dobbelt sikring mot dette: både motorvern og termobryter innebygd i motoren.
Jeg har tegnet en ring rundt instillingen av ditt motorvern her.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Du, hvis en vanlig elektriker ikke klarer å flytte på laskene i klemmebrette fra trekant til stjerne så er han relativt glemst. Dette er noe du fikler med på videregående før du starter læra til og med.
Om det er eneste endring hva skjer da med spolen i kontaktoren?
Jeg har også snakket med min elektriker. Han sier at motoren sikkert greit kan kobles om, men at motorvernet som står på antakelig gir problemer. Har ikke fått han til å sett på det fysisk enda. Jeg kan også tenke meg problem med motorvernet i dag, siden det ikke går lavere enn 9A?
Hvilke løsninger kan jeg bruke? Finnes det noe annet enn Ernex originalbrytere?
Tipper kontaktoren klarer 400V gjennom på fasene. Fleste kontaktoene jeg har klådd på fra installasjoner helt tilbake til 70'tallet har vært godkjent for både 230V, 400V og enkelte tilfeller 690V
Motorvernet er ikke kritisk for drift, men sikkerhet. Høyere spenning betyr lavere strøm, så det må nedjusteres.
Motoren kan fint fungere uten at du gjør det, men viklingene kan brenne ved alt for tung last.
Kanskje denne sagen har vært bygd om fra 400V til 230V før? Det ser ut til å være stilt inn til 9A allerede (se bildet).
Jeg ville koblet etter skjema fra Ernex, som nevnt med spolen til N. Men det skjemaet er vel ikke helt komplett. På min sag er det nødstoppbryter. Den kan kobles istedenfor thermobryteren på skjemaet. Det ser ikke ut til at den eksisterende motoren har thermobryter. Om det ikke er flere koblingsbokser på den enn den vist på bildet da. Men det har jeg aldri sett.
Hvis motorvernet har stått på 9A vil den vel slå ut bare du starter den dersom den burde stått på 16A?
Hvor risikabelt er det å kjøre dette uten motorvern? Jeg regner med det er snakk om risiko for sagen og ikke mannen.
Det du risikerer er som chriztr nevner at (isolasjonen på) viklingene kan brenne. Dvs. motoren blir ødelagt.
Skjemaet viser en dobbelt sikring mot dette: både motorvern og termobryter innebygd i motoren.
Jeg har tegnet en ring rundt instillingen av ditt motorvern her.