Jeg ville ha koblet ut motoren og prøvd. Ryker ikke sikringen da er det motoren. Det som kan hende er galt er lagrene på motor. Hvis det er "slark" i disse kan rotor og stator komme i kontakt. Da holdes motoren igjen. Dette merker man ofte ikke ved å rotere motor uten at strøm er tilkoblet.
Skal jeg bare koble fra motorledningene, og forsøke å trykke på start knappen. Og om det da ikke skjer noe er det motoren, men om sikringen forsatt ryker er det motoren?
Det kan du gjøre. Men pass på at ikke endene kortslutter! Ledningen er mangeleder og det er lett at en av de tynne lederene kommer borti hverandre eller jord.
Hvis det er så stor lagerglapp at rotoren "subber" så er også muligheten stor for at viklingene er brent eller et av motorblekkene har skjært seg inn i viklingene.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Det kan du gjøre. Men pass på at ikke endene kortslutter! Ledningen er mangeleder og det er lett at en av de tynne lederene kommer borti hverandre eller jord.
Hvis det er så stor lagerglapp at rotoren "subber" så er også muligheten stor for at viklingene er brent eller et av motorblekkene har skjært seg inn i viklingene.
De tilfellene av motorer der dette har skjedd (har ikke vært borti dette på Gjerdesag) har det vært metall mot metall. Da har det gått bra, og lagerskifte har ordnet problemet.
De jeg har kassert grunnet "subbing" har også kontakten vært mellom rotor og stator blekk. Men ettersom skaden ikke er plutselig så vil ikke friksjonen få den til å stoppe umiddelbart. Friksjonen skapte så mye varme at isolasjonen på viklingene ble ødelagt før rotoren skar seg. Motorene kunne fortsatt roteres. Men jeg kan ikke tenke meg at dette vil skje noen som har bare litt "mekanisk øre". På den ene motoren hadde vedkommende hørt ulyden (i en motor til trommelvifte) i lang tid uten å reagere før det stoppet. Selv på ei sag vil det høres godt. Og nei, ingen av motorene var sagmotorer, men det er nok uvesentlig.
Jeg nevnte det fordi det er skuffende å spandere nye lager på en død motor. Skal ikke være et problem om man setter bort jobben til en som kan det. Nesa bør tipse vedkommende om at det kan være kjekt å ohme og megge den. ;D
Ellers er ledning mellom bryter og motor en svakhet. Den får mye bevegelser i drift, særlig ved mye skifte mellom kapp og kløyv. Dessuten kan det bli unødig strekk på ledningen om ikke brukeren rydder unna unna kappet før saga forsvinner i haugen.
Forresten så har vel Gjerde 1203-1 også elektrisk brems. Hva som skjer om det er er en kontaktor som kleber i den vet jeg ikke. Men det kan gjerne være sikringen ikke vil like det.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Enn starter med å måle selve stikk kontakten, så bryter, så ledninger videre til motor.
Om enn ikke finner feil der, går man videre.
Man megger så og ohmer motoren, og om man ikke finner noe spes feil der? Hva er feilen da? Vil megging og ohming vise om viklinger og lignende er brent?
Om viklinger er brent, må man da bytte heler motoren?
Er litt usikker på om motoren har elektronisk brems, saga er fra 1987?
Men om man ikke finner feil frem til motoren, og kondensatoren er byttet, skal man da bare kjøpe ny motor og regne med at feilen ligger der?
Noen som har idee på hvor mye det ca koster for enn ny motor til disse?
Om viklinger er brent så er den skrot. Omvikling av en slik motor lønner seg ikke. Regn med etpar tusen for ny motor.
Har du prøvd det Hans 9001 foreslo: å koble fra motoren?
Men bare blå, brun, sort og hvit. La rød, violett og jord bli på motoren. Rød og violett er til thermobryteren og uten dem faller motorvernet ut og kontaktoren slår ikke inn.
Prøv det først og rapporter resultat.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Saga har stått inne i mangen år
Ledningen er mangeleder og det er lett at en av de tynne lederene kommer borti hverandre eller jord.
Hvis det er så stor lagerglapp at rotoren "subber" så er også muligheten stor for at viklingene er brent eller et av motorblekkene har skjært seg inn i viklingene.
Jeg nevnte det fordi det er skuffende å spandere nye lager på en død motor. Skal ikke være et problem om man setter bort jobben til en som kan det. Nesa bør tipse vedkommende om at det kan være kjekt å ohme og megge den. ;D
Ellers er ledning mellom bryter og motor en svakhet. Den får mye bevegelser i drift, særlig ved mye skifte mellom kapp og kløyv. Dessuten kan det bli unødig strekk på ledningen om ikke brukeren rydder unna unna kappet før saga forsvinner i haugen.
Forresten så har vel Gjerde 1203-1 også elektrisk brems. Hva som skjer om det er er en kontaktor som kleber i den vet jeg ikke. Men det kan gjerne være sikringen ikke vil like det.
Så for å konkludere:
Enn starter med å måle selve stikk kontakten, så bryter, så ledninger videre til motor.
Om enn ikke finner feil der, går man videre.
Man megger så og ohmer motoren, og om man ikke finner noe spes feil der? Hva er feilen da? Vil megging og ohming vise om viklinger og lignende er brent?
Om viklinger er brent, må man da bytte heler motoren?
Er litt usikker på om motoren har elektronisk brems, saga er fra 1987?
Men om man ikke finner feil frem til motoren, og kondensatoren er byttet, skal man da bare kjøpe ny motor og regne med at feilen ligger der?
Noen som har idee på hvor mye det ca koster for enn ny motor til disse?
Takk for hjelp så langt.
Har du prøvd det Hans 9001 foreslo: å koble fra motoren?
Men bare blå, brun, sort og hvit. La rød, violett og jord bli på motoren. Rød og violett er til thermobryteren og uten dem faller motorvernet ut og kontaktoren slår ikke inn.
Prøv det først og rapporter resultat.