11,057
4
3
Koble om fra 3fas 400V til 3fas 230V på båndsag
2
2
Hei.
Jeg skaffet nylig en Elektro Beckum BAS 600 DNB båndsag. Den er utstyrt med en 3fas 400V 50Hz motor. På verkstedet har jeg masse av 230V 3fas, men dessverre ingen røde kontakter med 400V.
Jeg har forstått det sånn at man i de fleste tilfeller kan koble om en slik motor fra stjernekobling til deltakobling for å kunne bruke den på 230V. Jeg har tidligere gjort dette med en gammel bordsag, og der var det veldig enkelt fordi den ikke hadde noe form for dilldall av noe slag.
På denne sagen er det en kontrollboks med kretskort å hele pakka, så jeg er litt mer i tvil her. Mine kunnskaper på dette er rett å slett ikke gode nok til å bare gjøre dette uten å høre med noen som faktisk kan dette. Jeg har da ett håp om at en her inne har kompetanse til å veilede meg litt på dette.
Motoren er på 1,5KW.
Jeg har ett koblingsskjema fra manualen på hvordan saga er koblet i dag:
Selve motoren har ingen merkeplate, og heller ingen info under lokket på koblingsboksen, men ser slik ut inni:
Kontrollboksen på saga ser ut som dette inni. Som man ser er det litt forskjellig inni der. Går utifra at dette har noe med motorvern og elektronisk brems å gjøre?
Står noe info på siden av denne boksen:
Kontakten som står på har visst faseretter innebygd for å endre driftsretning:
Jeg hadde satt veldig stor pris på litt veiledning av noen på dette. Dersom det er vanskelig å beskrive på forumet her er jeg veldig åpen for litt telefonveiledning også! Bremsen er ikke så farlig for meg, men motorvern er jo veldig kjekt å beholde om mulig. Jeg har stor respekt for strøm, og ønsker ikke å gjøre noe som er verken farlig for meg selv eller brannfarlig
Takker på forhånd for god hjelp
Jeg skaffet nylig en Elektro Beckum BAS 600 DNB båndsag. Den er utstyrt med en 3fas 400V 50Hz motor. På verkstedet har jeg masse av 230V 3fas, men dessverre ingen røde kontakter med 400V.
Jeg har forstått det sånn at man i de fleste tilfeller kan koble om en slik motor fra stjernekobling til deltakobling for å kunne bruke den på 230V. Jeg har tidligere gjort dette med en gammel bordsag, og der var det veldig enkelt fordi den ikke hadde noe form for dilldall av noe slag.
På denne sagen er det en kontrollboks med kretskort å hele pakka, så jeg er litt mer i tvil her. Mine kunnskaper på dette er rett å slett ikke gode nok til å bare gjøre dette uten å høre med noen som faktisk kan dette. Jeg har da ett håp om at en her inne har kompetanse til å veilede meg litt på dette.
Motoren er på 1,5KW.
Jeg har ett koblingsskjema fra manualen på hvordan saga er koblet i dag:
Selve motoren har ingen merkeplate, og heller ingen info under lokket på koblingsboksen, men ser slik ut inni:
Kontrollboksen på saga ser ut som dette inni. Som man ser er det litt forskjellig inni der. Går utifra at dette har noe med motorvern og elektronisk brems å gjøre?
Står noe info på siden av denne boksen:
Kontakten som står på har visst faseretter innebygd for å endre driftsretning:
Jeg hadde satt veldig stor pris på litt veiledning av noen på dette. Dersom det er vanskelig å beskrive på forumet her er jeg veldig åpen for litt telefonveiledning også! Bremsen er ikke så farlig for meg, men motorvern er jo veldig kjekt å beholde om mulig. Jeg har stor respekt for strøm, og ønsker ikke å gjøre noe som er verken farlig for meg selv eller brannfarlig
Takker på forhånd for god hjelp
Problemet er at skjemaet indikerer at elektronikken opererer med 400V styrestrøm. N-lederen er ikke i bruk og spolen på kontaktoren er oppgitt til å være 400V, så jeg mistenker at du ikke får brukt saga på 230V uten å bytte ut elektronikken.
Da er det bare å koble saga til og den vil fungere med det samme.
Tusen takk for svar. Det er slik jeg har forstått det også, at problemet egentlig ligger i den gule kontrollboksen. Har du ett forslag til en ny sånn boks som vil fungere evnt?
Jeg har vært inne på den tanken. Problemet er at en slik koster mellom 5 og 10 tusen. Da kan jeg like gjerne selge denne saga, og kjøpe en ny
Fordelen er at du kan bruke trafo til annet utstyr også.