6,458
4
1
Støvsuger går ujevnt og stopper
616
Bærum
1
Har en Foma 1730 sentralstøvsuger. Er vel en 6-7 år gammel.Den har begynt å gå ujevnt og stopper etter hvert helt opp.
Jeg har gått over kretskortet, da det var en kobling som var noe løs. Denne er nå loddet og ser helt fast og greit ut. Har også sjekket børstene, den ene børsten så ut til å henge seg litt fast, men ser ok ut nå.
Det som typisk skjer når den stopper, er at sugeren starter igjen hvis jeg gir den et klaps på lokket. Men etter hvert fusker den mer og mer til den stopper igjen - og da nytter det heller ikke med noe klaps.
Jeg skulle tro at en slik ujevn gang skyldes børstene, men ser som nevnt ingen feil på disse. Hva annet kan jeg sjekke?
Jeg har også kjørt sugeren med ledningsstump rett i koblingsplinten, så det er heller ikke relatert til koblinger i slangen eller kontaktene.
Jeg har gått over kretskortet, da det var en kobling som var noe løs. Denne er nå loddet og ser helt fast og greit ut. Har også sjekket børstene, den ene børsten så ut til å henge seg litt fast, men ser ok ut nå.
Det som typisk skjer når den stopper, er at sugeren starter igjen hvis jeg gir den et klaps på lokket. Men etter hvert fusker den mer og mer til den stopper igjen - og da nytter det heller ikke med noe klaps.
Jeg skulle tro at en slik ujevn gang skyldes børstene, men ser som nevnt ingen feil på disse. Hva annet kan jeg sjekke?
Jeg har også kjørt sugeren med ledningsstump rett i koblingsplinten, så det er heller ikke relatert til koblinger i slangen eller kontaktene.
Ut fra symptomene du beskriver ville jeg også sett på børstene først.
Hvordan ser kommutatoren ut? (Den delen av rotoren som børstene skal klemme mot)
Den bør ha en klar messingfarge. Hvis den er misfarget kan det være oksidasjonsbelegg som isolerer.
Men dette er noe jeg har sett mest på skip og andre maritime installasjoner.
Hvis kommutator er misfarget, kan du forsøke og pusse med veldig fint smergel.
Mulig du må demontere hele motoren for å få det til. Jeg har ikke skrudd på sentralstøvsugere,
dette er basert på erfaringer med tilsvarende motorer.
@Dioden Ja, fjærene har fortsatt mye å gå på, og trykker børstene godt mot kommutatoren.
@KarstenBeate Jeg har ikke fått målt nor når sugeren går. Lokket har også funksjon som sperre mot motoren (hindre at den roterer). Men jeg har målt både på kretskort og kontakter i avslått tilstand og ikke funnet noe.
@BravoPapa Jeg gir selve topplokket et klaps, så det betyr vel at også motoren får tilsvarende. Jeg skal sjekke kommutatoren for belegg.
Legger ved bilde av motoren, litt vanskelig å se på dette hvorvidt det er noe.