6,374
2
2
Erfaring med Sigdal Herregård / Herregaard kjøkken
2
1
Jeg ser her at det kun er gamle tråder på dette temaet, men jeg tenkte å dele vår erfaring og tips vedrørende Sigdal kjøkken.
Vi har da kjøpt stort kjøkken i Herregård/Herregaard stil. I første møtet fikk vi beskjed om at de hadde tegnet opp et kjøkken (inkludert i prisen fra Hedalm Anebyhus) som så pent ut, men vi ønsket da å forandre litt på det. De sa at endringene i pris ikke ville bli så veldig store, men det ble da godt over 100 000 (uten hvitevarer) på kjøkkenet. Vi fikk forskjellige tilbud, forskjellige "kundekonsulenter" og de rotet relativt mye. Fikk til slutt bestilt kjøkken, innredning til 2 bad samt innredning til gang. De er ikke billige, men man vi tenkte at man får det man betaler for (viste seg å være feil!). Vi trodde at vi hadde vært meget detaljerte i kontraktene våre, men vi skulle ha vært enda mer detaljerte(se neste avsnitt). Vi har ikke satt opp noe selv, og har betalt for oppsett av kjøkken, to bad og garderobe.
Ved kjøp av Sigdal inklusive hvitevarer MÅ man tydligvis få det 100% bekreftet skriftlig at hvitevarene passer til kjøkkenet/kjøkkentypen/benkeplatene selv om alt er gjennom dem og de tegner/planlegger/kjøper inn alt. Vi betalte forøvrig for at det skulle være planlimt vask og planlimt koketopp i steinplata, bestilte platetoppen fra brosjyren vi fikk (i god tro) gjennom Sigdal, og endte da opp med planlimt vask, men at koketoppen var lagt på toppen av steinplata (smuler og vann kommer under kantene). Platetoppen kunne da altså ikke plasseres planlimt til tross for at det var det vi ba om fra dag 1 under møtene og det vi betalte for ekstra på steinplata. Ikke på et eneste tidspunkt informerte de oss om at dette ikke samsvarte og at det ikke var mulig.
Jeg har ikke tatt med den knuste platen i kjøkkenskapet, skapet som ikke kunne åpnes, ødelagt knivblokk, hakk i knotter(gjennom forhandler, men ikke selve Sigdal katalogen), feil vaskemaskinfront, feil i lys under kjøkkenskap (for få trafoer - dårlig planlegging fra deres side) da dette har blitt bestilt og skal erstattes. Det er positivt at de tar ansvar for akkurat disse tingene selv om de fraskriver seg det andre. Det er også oppskrapede servanter og benkeplate i gang, men dette skal de se på i samarbeid med Hedalm (egen link nederst).
Det Sigdal betegner som "norsk normalstandard" inkluderer riper, hakk, produksjonsfeil, dårlig kuttede lister, skeive hyller osv uansett hvor dyrt kjøkken du bestiller. Dette gjelder forøvrig også baderomsmøbler og garderobe. Malingsklatting er visstnok løsningen deres der det er mest synlig og resten går under "norsk normalstandard"... Listene (ikke tagglistene i gang, men vanlige) var dårlig kuttet og oppsatt. Mange hyller er dårlig limt i folien (de mener at det skal være slik), skjevheter i listverk opp mot skap enkelte steder, dårlig festet kjøleskapdør osv er blant eksemplene. Vi har bodd 2 steder med IKEA kjøkken, og det slår glatt Sigdal Herregaard på kvalitet. Dette gjelder også på garderobe og bad. Dårlig oppfølging og rot er også kjennetegnende, og verken ansatte eller ledelse ved den lokale Sigdal forhandleren kjenner til god kundebehandling!
Det må sies at kjøkkenet/garderoben/badene er pene når man står et stykke unna og ikke ser feil eller åpner dører/skuffer. Man kan lett forelske seg i det i en butikk eller på bilder, men det forandrer ikke det faktum at man sitter igjen med at det ser ut som man har et kjøkken som har blitt brukt i 2-3 år og ikke innehar den kvaliteten man forventer at et kvalitetsprodukt.
For å toppe kransekaka har Sigdal konsulenten spurt oss flere ganger om bilder fra kjøkkenet. Vi regner med at de ønsker å benytte det som reklame for andre potensielle kunder, men det er ikke snakk om at de får noe slik før de faktisk har ordnet opp i feilene.
Min anbefaling er å velge IKEA - de er i alle fall billigere og så får man heller kjøpe taggelister og f.eks stolper fra Sigdal Herregård for å få et lignende preg over det. Hyllene og skuffene fra IKEA er av skikkelig kvalitet, og får du en skapdør som ikke er av skikkelig kvalitet får du byttet den sporenstreks hos IKEA uten problemer - hos Sigdal får du en kald skulder og beskjed om at den følger "norsk normalstandard"!
Dette innlegget er subjektivt og er selvsagt fra vår egen erfaring med Sigdal og deres representanter. Vi har ikke tatt kontakt med hovedkontoret fra Sigdal med klage (er under vurdering avhengig av utfallet videre), men hatt kontakt med både leder av en forhandlervirksomhet her (kom på besøk for å vurdere skadene) og salgskonsulenter hos Sigdal. Deres overlegne holdning til at alt er "norsk normalstandard" er fra vår side kritikkverdig, og til tross for at kjøkkenet ser pent ut fra avstand er ikke dette godt nok.
Ellers legger jeg ved referanse til innlegget om Hedalm Anebyhus (og Sigdal som underleverandør) innlegget i samme slengen:
http://www.byggebolig.no/bygge-nytt-hus/bygger-nytt-bolig/msg679970
Vi har da kjøpt stort kjøkken i Herregård/Herregaard stil. I første møtet fikk vi beskjed om at de hadde tegnet opp et kjøkken (inkludert i prisen fra Hedalm Anebyhus) som så pent ut, men vi ønsket da å forandre litt på det. De sa at endringene i pris ikke ville bli så veldig store, men det ble da godt over 100 000 (uten hvitevarer) på kjøkkenet. Vi fikk forskjellige tilbud, forskjellige "kundekonsulenter" og de rotet relativt mye. Fikk til slutt bestilt kjøkken, innredning til 2 bad samt innredning til gang. De er ikke billige, men man vi tenkte at man får det man betaler for (viste seg å være feil!). Vi trodde at vi hadde vært meget detaljerte i kontraktene våre, men vi skulle ha vært enda mer detaljerte(se neste avsnitt). Vi har ikke satt opp noe selv, og har betalt for oppsett av kjøkken, to bad og garderobe.
Ved kjøp av Sigdal inklusive hvitevarer MÅ man tydligvis få det 100% bekreftet skriftlig at hvitevarene passer til kjøkkenet/kjøkkentypen/benkeplatene selv om alt er gjennom dem og de tegner/planlegger/kjøper inn alt. Vi betalte forøvrig for at det skulle være planlimt vask og planlimt koketopp i steinplata, bestilte platetoppen fra brosjyren vi fikk (i god tro) gjennom Sigdal, og endte da opp med planlimt vask, men at koketoppen var lagt på toppen av steinplata (smuler og vann kommer under kantene). Platetoppen kunne da altså ikke plasseres planlimt til tross for at det var det vi ba om fra dag 1 under møtene og det vi betalte for ekstra på steinplata. Ikke på et eneste tidspunkt informerte de oss om at dette ikke samsvarte og at det ikke var mulig.
Jeg har ikke tatt med den knuste platen i kjøkkenskapet, skapet som ikke kunne åpnes, ødelagt knivblokk, hakk i knotter(gjennom forhandler, men ikke selve Sigdal katalogen), feil vaskemaskinfront, feil i lys under kjøkkenskap (for få trafoer - dårlig planlegging fra deres side) da dette har blitt bestilt og skal erstattes. Det er positivt at de tar ansvar for akkurat disse tingene selv om de fraskriver seg det andre. Det er også oppskrapede servanter og benkeplate i gang, men dette skal de se på i samarbeid med Hedalm (egen link nederst).
Det Sigdal betegner som "norsk normalstandard" inkluderer riper, hakk, produksjonsfeil, dårlig kuttede lister, skeive hyller osv uansett hvor dyrt kjøkken du bestiller. Dette gjelder forøvrig også baderomsmøbler og garderobe. Malingsklatting er visstnok løsningen deres der det er mest synlig og resten går under "norsk normalstandard"... Listene (ikke tagglistene i gang, men vanlige) var dårlig kuttet og oppsatt. Mange hyller er dårlig limt i folien (de mener at det skal være slik), skjevheter i listverk opp mot skap enkelte steder, dårlig festet kjøleskapdør osv er blant eksemplene. Vi har bodd 2 steder med IKEA kjøkken, og det slår glatt Sigdal Herregaard på kvalitet. Dette gjelder også på garderobe og bad. Dårlig oppfølging og rot er også kjennetegnende, og verken ansatte eller ledelse ved den lokale Sigdal forhandleren kjenner til god kundebehandling!
Det må sies at kjøkkenet/garderoben/badene er pene når man står et stykke unna og ikke ser feil eller åpner dører/skuffer. Man kan lett forelske seg i det i en butikk eller på bilder, men det forandrer ikke det faktum at man sitter igjen med at det ser ut som man har et kjøkken som har blitt brukt i 2-3 år og ikke innehar den kvaliteten man forventer at et kvalitetsprodukt.
For å toppe kransekaka har Sigdal konsulenten spurt oss flere ganger om bilder fra kjøkkenet. Vi regner med at de ønsker å benytte det som reklame for andre potensielle kunder, men det er ikke snakk om at de får noe slik før de faktisk har ordnet opp i feilene.
Min anbefaling er å velge IKEA - de er i alle fall billigere og så får man heller kjøpe taggelister og f.eks stolper fra Sigdal Herregård for å få et lignende preg over det. Hyllene og skuffene fra IKEA er av skikkelig kvalitet, og får du en skapdør som ikke er av skikkelig kvalitet får du byttet den sporenstreks hos IKEA uten problemer - hos Sigdal får du en kald skulder og beskjed om at den følger "norsk normalstandard"!
Dette innlegget er subjektivt og er selvsagt fra vår egen erfaring med Sigdal og deres representanter. Vi har ikke tatt kontakt med hovedkontoret fra Sigdal med klage (er under vurdering avhengig av utfallet videre), men hatt kontakt med både leder av en forhandlervirksomhet her (kom på besøk for å vurdere skadene) og salgskonsulenter hos Sigdal. Deres overlegne holdning til at alt er "norsk normalstandard" er fra vår side kritikkverdig, og til tross for at kjøkkenet ser pent ut fra avstand er ikke dette godt nok.
Ellers legger jeg ved referanse til innlegget om Hedalm Anebyhus (og Sigdal som underleverandør) innlegget i samme slengen:
http://www.byggebolig.no/bygge-nytt-hus/bygger-nytt-bolig/msg679970
creosl
27
1
Vi har også et Sigdal kjøkken. Standard hvit i et nytt hus. Etter 2 år så ser noen av frontene nede ut som de har vært kjørt gjennom Sahara i sandstorm. Vi har aldri opplevd noe liknende. Vi har satt igang en klagesak til Sigdal så får vi se om de fikser frontene.
orjtan1
764
0
Godt vi valgte å ikke kjøpe hos sigdal da.. Fant en lokal leverandør som bygger kjøkkenet fra grunn av og man får skap osv på spesial nål uten ekstra kostnad. Prismessig er det mye likt som Sigdal også.. mye lettere å forholde seg til reklamasjon også da de produserer kjøkkenet 10 minutter fra der vi bor og bare sender bort en møbel snekker om det skulle være noe