KE
   #171
 3,667     Hordaland     0
Jeg har problemer med å se formålet med den nye modellen.
I ene øyeblikket vil de ha folk til å flytte forbruket over til natten da kapasiteten er tilgjengelig, man øker da samtidig kapasiteten på dagtid ettersom det er mindre forbruk der.
Men så roter de det til med å samtidig si at man ikke skal bruke for mye, for da skal man straffes. Så det man ellers kunne flyttet over på natten vil man da måtte spre på flere av døgnets timer for å unngå straffen, og dermed flyttes ikke alt man kunne over på natten likevel.

Det hadde vert bedre om de startet med å differensiere natt- og dagstrøm, det alene ville jevnet ut forbruket gjennom døgnet. Det hadde også vert enkelt å forholde seg til. Så kunne de heller latt det gå 1-2 år før de vurderte mer avanserte modeller.

TSt
   #172
 13,730     0
De ønsker at vi skal ta bort toppene i tillegg til å flytte forbruk til natt / helg.   Dvs stille ned effekten på el bil ladere, slå av varmtvanns beholder evt gulvvarme mens en har på stekovnen så billader benytter flere timer og bare lade på natt og toppene på dagtid blir mindre hvis det er der en får høyest forbruk.   Men det er problematisk at de ikke klarer å formidle modellen som ligger til grunn. Ved nyttår var det høyeste timesforbruk i en klokketime som avgjorde.  Nå står det tre ganger noen steder så mulig en får anesti for et par timesforbruk i mnd hvis det ikke blir tre av de men har ikke sett info på dette.
KE
   #174
 3,667     Hordaland     0
På BKK sine sider står det "Gjennomsnittet av de tre timene med høyest forbruk i forrige måned vil avgjøre hva slags trinn du havner i."
Dette har de nok innført etter press fra diverse, men hvis de ønsker at vi skal automatisere lastene våre så er ikke akkurat dette til hjelp. Det gjør det bare utfordrende å styre forbruket med en slik modell der man må se på historikk hele måneden for å sette kwt begrensning. En smart styring vil da prøve å holde lastene nede i starten av måneden, men så snart man bikker eksempelvis 5kwt/t 3 ganger så kan man endre begrensningen til 10kwt/t resten av måneden. Ikke spesielt enkelt og da tenker jeg de fleste lar være å tilpasse noe som helst.
   #175
 3,210     Vestlandet     0
Detaljene KAN variere litt fra nettselskap til nettselskap, fordi de kan oppfylle forskriften på forskjellige måter. Det er ikke e modell som alle må bruke, men noen punkter som må oppfylles (energiledd maks 50%, osv).
   #176
 24,032     Akershus     1
…En smart styring vil da prøve å holde lastene nede i starten av måneden, men så snart man bikker eksempelvis 5kwt/t 3 ganger så kan man endre begrensningen til 10kwt/t resten av måneden. Ikke spesielt enkelt og da tenker jeg de fleste lar være å tilpasse noe som helst.

En smart styring vil aldri bikke 5kWh/h hvis det er det den er satt til. Ulempen med den smarte styringen er at når vinteren kommer vil det bli lite varmt vann i dusjen og kaldt i stua.
Poenget mitt er at denne styringen blir en kompleks affære. Den skal predikere temperatur og dusj (forbruk) fremover i tid. Den skal avgjøre hvor mye det må strupes mot slutten av timen dersom uttaket var 15 kW i starten av timen. Den skal avgjøre når 5 kWh/h-målet ikke lenger er realistisk.
Personlig tror de fleste forbrukere vil forbruke strøm som før. Eneste som blir regulert er elbillading, for dem som i det hele tatt har bil. Nyere leiligheter bygges med 0,3 P-plass pr leilighet og hvordan integreres felles ladeinfrastruktur med strømuttaket i min leilighet slik at jeg ikke bikker 5 kWh/h?
Signatur
   #177
 3,210     Vestlandet     1
Hva mener du med integreres? Felles ladeinfrastruktur er vel uavhengig av din private strømavtale så vidt jeg kan forstå. Man betaler for bruk av elbillader, enten en fast sats per mnd/år eller per kwh?

   #178
 24,032     Akershus     1
Penger mitt var at i et privathus så kan en bruke elbillading litt som buffer. En trekker den strømmen en trenger til vvb og oppvarming. Er det noe til overs, så tilføres elbilladeren resten opp til effektgrensen. Ved å påpeke at for mange er nå lading av egen elbil utenfor det en selv har kontroll over innenfor egen hovedsikring, så bortfaller elbillading som elastisitet. Skal en kunne jevne ut energiuttaket, så trenger en ditto store buffere. Dvs stor vvb og enorme mengder betong i gulvene for å bufre energi fra tider med lav energipris, noe som igjen må sammenfalle med behovet for energiuttak og begrensning i effektuttak.
Signatur
   #179
 3,210     Vestlandet     3
Samtidig så slipper man jo å ha den store elbillasten på sitt private abonnement, så da får man ikke de store effektene uansett.

I fellesanlegget er laderne lastbalansert, sånn totaleffekten blir mye lavere enn summen av enkeltladernes makseffekt.
KE
   #180
 3,667     Hordaland     2
…En smart styring vil da prøve å holde lastene nede i starten av måneden, men så snart man bikker eksempelvis 5kwt/t 3 ganger så kan man endre begrensningen til 10kwt/t resten av måneden. Ikke spesielt enkelt og da tenker jeg de fleste lar være å tilpasse noe som helst.

En smart styring vil aldri bikke 5kWh/h hvis det er det den er satt til.

Da tar du utgangspunkt i at man aldri skal overstige 5kwt/t.
Ett mer naturlig scenario er at eneboligen bikker 5kwt/t i vintermånedene og kan klare seg under i sommermånedene.
Så snart man bikker tre timer med mer enn 5 så kan logikken sette begrensning på 10 resten av måneden. Men jeg synes det hele blir for komplisert for at mannen i gaten skal kunne bruke det.

Hva med klokken 22 da, da vil jo alle koble inn de store lastene sine samtidig, er det så fornuftig?