Hos BKK er det følgende priser: 2-5kW har fast ledd på kr 2475 mens 10-15kW har 5925. Her er det 3450kr i forskjell. I tillegg er det 10 øre lavere nettleie på natt og i helg (49,90 påp dag og 39,90 på kveld og helg). På en el bil så er det 5 kr pr lading (hvis en antar at en lader 50kWh). I tillegg kommer ofte lavere energi pris på natt. Så alle med el bil lading må gjøre noe i allefall. Effekten må stilles ned og den må tidsstyres. Varmtvannsbeholder kan også gjerne styres etter husholdningen sitt bruksmønster. Den trenger ikke å stå på den timen hvor stekovnen og kokeplater blir brukt til søndagsmiddagen. Er husholdningen liten trenger den ikke varme på dagtid i det hele tall.
Men fast leddet bestemmes av gjennomsnittet av de tre timene med høyest forbruk, på tre ulike dager i forrige måned. Så hvis en først har benyttet høy effekt en klokketime kan en fortsette med dette resten av timene dette døgnet men ved midnatt må en passe på å sette den ned. Alle med hytte må iallefall sjekke fjernstyring av varme slik at den blir slått på i gåd nok tid for å unngå effekt topper.
Er ikke dette ganske likt med det som har blitt kjørt for eksempel i Fredrikstad i noen år - og som ble dømt nord og ned, fordi det var altfor komplisert for forbrukerne å forholde seg til?
Har plutselig forbrukerne blitt skikkelig glupe, nå?
Hos BKK er det følgende priser: 2-5kW har fast ledd på kr 2475 mens 10-15kW har 5925. Her er det 3450kr i forskjell. I tillegg er det 10 øre lavere nettleie på natt og i helg (49,90 påp dag og 39,90 på kveld og helg). På en el bil så er det 5 kr pr lading (hvis en antar at en lader 50kWh). I tillegg kommer ofte lavere energi pris på natt. Så alle med el bil lading må gjøre noe i allefall. Effekten må stilles ned og den må tidsstyres. Varmtvannsbeholder kan også gjerne styres etter husholdningen sitt bruksmønster. Den trenger ikke å stå på den timen hvor stekovnen og kokeplater blir brukt til søndagsmiddagen. Er husholdningen liten trenger den ikke varme på dagtid i det hele tall.
Men fast leddet bestemmes av gjennomsnittet av de tre timene med høyest forbruk, på tre ulike dager i forrige måned. Så hvis en først har benyttet høy effekt en klokketime kan en fortsette med dette resten av timene dette døgnet men ved midnatt må en passe på å sette den ned. Alle med hytte må iallefall sjekke fjernstyring av varme slik at den blir slått på i gåd nok tid for å unngå effekt topper.
Når du hopper over 5-10kWt/t-trinnet, fremstår jo forskjellen som større enn den er. Selv om man havner på 10-15kWt/t noen måneder, vil man neppe være der alle 12 mnd.
Med elbil i hustanden og elbillader og uten å gjøre noen grep så vil det blir vesentlig dyrere. Mange elbiler og ladere er i dag satt opp til å levere mere enn 7kW, dvs at de fleste vil "hoppe" over 5-10kW trinnet og komme på det jeg har angitt hvis en ikke gjør noe. Men desverre så finnes det en del litt eldre elbil ladere som ikke er så godt egnet for endringene som kommer, de kan enten styres på tid eller redusere effekten og da gjerne bare i et trinn til halvparten men en kan ikke få begge deler.
Tensio, nettselskap i Trøndelag har estimert at alle med slik elbil lader vil få 12mnd med 10-15kW trinnet. Da vil en få økning av nettleie på ca 19% skriver de. De som har 400V anlegg inn og biler som kan lade enda mere kan få opptil 47% økning. Så innlegget var som en motvekt til de som sier at en ikke skal gjøre noe. Noen av endringene her krever minimale kostnader selv om en del eldre el bil ladere trenger hjelp av elektrikker for å konfigureres om og så må en tenke på om en kan gjøre andre relativt rimelige tiltak.
Jeg håper at det er lagt sentrale føringer på hvilke rammer de kan benytte i nettmodell slik at litt uheldig bruk ikke får alt for store økonomiske konsekvenser. Tensio skriver også at det er høyeste forbruket på tre forskjellige dager som er utgangspnktet.
Det er jo et godt poeng. Forhåpentligvis kan de redusere ladeeffekten i bilen, enten via bilens brukergrensesnitt eller integrasjon mot en smarthusløsning. Jeg vet tibber har en del sånne for forskjellige elbiler.
Så hvis man bruker 11kwt/t i 8 timer en dag, 9kwt/t en annen dag og 8kwt/t en tredje dag vil man fortsatt havne i 5-10kwt/t tariffen? Hvordan skal man automatisere dette? Fri flyt helt til man bikker 10kwt/t første gang, deretter beregne hva man maks kan hente ut uten å passere tariff? Jeg mener dette blir for komplisert for mannen i gaten, at det lar seg gjøre er en selvfølge men ikke på en enkel måte.
En del eldre elbil ladere er ikke like fleksible og en del helt nye biler har heller ikke mulighet for å styre ladeeffekten fra bilen. Jeg har gått igjennom men nabo som har nå har to el biler hvorav en helt ny som forsyner seg maksimalt av laderen som eneste mulighet. Her er halv ytelse mulig å koble om men ingen tid styring. En kan ikke styre tid på lader ved ekstern styring, kobles strømmen fra så vil ikke bil og lader nødvendigvis snakke sammen etterpå. Når en har en elbil lader før men som ikke er tilpasset dette så kan det være at det kan lønne seg å bytte ut med en som kan styres.
Modellen er ikke så lett å styre siden en skal forutsi forbruket ut resten av klokketimen. Settes potetene på og en har allerde et forbruk opp mot en grense vil en sprenge denne hvis en ikke kan fjerne noe effekt. Så for et system tilbakemelding om total effekt så kan en koble ut varmtvannsbeholder f.eks. for å forsøke å holde seg under.
Så alle med el bil lading må gjøre noe i allefall. Effekten må stilles ned og den må tidsstyres. Varmtvannsbeholder kan også gjerne styres etter husholdningen sitt bruksmønster. Den trenger ikke å stå på den timen hvor stekovnen og kokeplater blir brukt til søndagsmiddagen. Er husholdningen liten trenger den ikke varme på dagtid i det hele tall.
Men fast leddet bestemmes av gjennomsnittet av de tre timene med høyest forbruk, på tre ulike dager i forrige måned. Så hvis en først har benyttet høy effekt en klokketime kan en fortsette med dette resten av timene dette døgnet men ved midnatt må en passe på å sette den ned. Alle med hytte må iallefall sjekke fjernstyring av varme slik at den blir slått på i gåd nok tid for å unngå effekt topper.
Har plutselig forbrukerne blitt skikkelig glupe, nå?
Når du hopper over 5-10kWt/t-trinnet, fremstår jo forskjellen som større enn den er. Selv om man havner på 10-15kWt/t noen måneder, vil man neppe være der alle 12 mnd.
Tensio, nettselskap i Trøndelag har estimert at alle med slik elbil lader vil få 12mnd med 10-15kW trinnet. Da vil en få økning av nettleie på ca 19% skriver de. De som har 400V anlegg inn og biler som kan lade enda mere kan få opptil 47% økning. Så innlegget var som en motvekt til de som sier at en ikke skal gjøre noe.
Noen av endringene her krever minimale kostnader selv om en del eldre el bil ladere trenger hjelp av elektrikker for å konfigureres om og så må en tenke på om en kan gjøre andre relativt rimelige tiltak.
Jeg håper at det er lagt sentrale føringer på hvilke rammer de kan benytte i nettmodell slik at litt uheldig bruk ikke får alt for store økonomiske konsekvenser. Tensio skriver også at det er høyeste forbruket på tre forskjellige dager som er utgangspnktet.
Modellen er ikke så lett å styre siden en skal forutsi forbruket ut resten av klokketimen. Settes potetene på og en har allerde et forbruk opp mot en grense vil en sprenge denne hvis en ikke kan fjerne noe effekt. Så for et system tilbakemelding om total effekt så kan en koble ut varmtvannsbeholder f.eks. for å forsøke å holde seg under.