119    5    1  

AL-KO Snowline 760 te spiser gummi

 56     0
Snøfreseren min har spist fremdriftsgummi siden ny. 2-3 stykker på én vinter synes jeg er drøyt. Kabelen er stram og jeg har ikke fått inntrykk av at den slurer. Dette bildet er tatt etter å ha frest gårdsplassen én gang. Bruker Kina-gummi for de originale er mange ganger så dyr og holder like kort. Har noen tips til hva som er galt?
AL-KO Snowline 760 te spiser gummi - IMG20230309134124.jpg - EDBL

   #1
 1,835     klippdalen     1
jeg har brukt slik kina-gummi i min ariens freser, holdt èn sesong. originalt holder lengre..

feil justert slik at trykket er for meget?
   #2
 22     0
Ser ut som det friskjonshjulet "gnager" feil på en eller annen måte.
Har en kina- fres og en Ariens og tror jeg aldri har sett slitasje på denne måten.
Ligner litt på forhjulet på bilen min den gangen jeg for lenge siden kjørte i et hull og fikk slått i filler forstillinga.

Det er vel ikke så mye justeringer man kan gjøre på posisjonene til verken drivhjulet eller friksjonshjulet.
(I hvert fall ikke på de jeg har vært borti.)

Du sier den har gjort denne siden ny....

Feilmontering fra fabrikk?
Transportskade som kan ha slått noe skjevt?


Men, det ser forøvrig faktisk så ille ut det der at jeg begynner å lure på om friksjonshjulet ditt i ytterste posisjon (høyeste gir?) bommer på drivhjulet og gnager på utsiden...

Sistnevnte kan muligens løses med justering av giroverføring.
Signatur
   #3
 3,210     Vestlandet     0
Metallkantene på hver side ser også litt herja ut, så kanskje tretten_t er inne på noe? Hvordan er overflaten på metall-"disken" som friksjonshjulet kobles mot? Hvis overflaten er blitt skadet, kan nok det spise gummi.
   #4
 22     0
Titta litt mer på dette her nå og sammenlignet litt med min egen Ariens.

Det ser ut som friksjonshjulet ditt faktisk beveger seg på utsiden av drivhjulet basert på merkene på akselen.
Dette trenger ikke å være tilfelle når fresen står i høyeste gir og står stille.
Det kan være så marginalt at friksjonshjulet ikke beveger seg på utsiden før det blir belastning på rakklet....
Jeg vil tro en ev feiljustering her også gir ekstrem belastning på friksjonshjulet i laveste gir revers, da senter av drivhjulet vil gnage mer sideveis en riktig vei.

Om det er tilfellet med denne er jeg ikke sikker på, men det er veldig rart at støpeskjøten på gummien (i rød firkant) ikke rekker å blir nedslitt før resten av hjulet går i oppløsning...

Ville forsøkt å justere litt på posisjon på høyeste gir slik at det er god klaring til ytterkanten, men også med fokus på at første gir virker riktig.



AL-KO Snowline 760 te spiser gummi - 23951438da984563b9178d5224bcfc04.png - EDBL
Signatur
TSt
   #5
 13,730     0
Har fres med liknedne konstruksjon som er over 10 år, har aldri gjort noe. Men vet serviceverksted fikk inn noen få til utbedring. Det gikk ann å stille ting utenfor spesifikasjonene slik at de kjører raskere enn beregnet men slites ting mye. Så tror det er noe som er feil justert når en stadig har problem.