7,994
2
0
Batterilader for lading av batteri på snøfreser
23
0
Endelig tok naboen til fornuft og skaffet seg Honda 970 TS han også ;D Han var nettopp over i min garasje og kikket på "ladeopplegget" på snøfreseren, så da legger jeg like gjerne ut tipset til flere her.
Honda TS-modellene (med el-start) har et 12 voltsbatteri på ca 11-12 Ah og på 970 sitter dette godt beskyttet inne i en plastkasse bak på maskinen. Jeg synes det er tungvint å skru av dekselet for å komme til batteriet hver gang, så jeg ønsket meg et permanent opplegg som bokstavelig talt var plug-and-play. CTEK batteriladere leveres med et genialt pluggsystem hvor det blant annet medfølger en 40 cm lang kabel med hurtigplugg utstyrt med gummideksel samt fester til å fastmontere på batteriet i den andre enden. Jeg har derfor skjøtet denne noe og montert permanente kabler på + og - pol på batteriet og "strappet" ladekabelen opp til styreposisjonen hvor pluggen kommer opp.
Laderen heter CTEK XS 4003 (tror den er gått ut og er erstattet med en nyere tilsvarende modell) og har innstilling for vanlige bilbatterier (4A) og mindre motorsykkerbatterier (0,8A ladestrøm). Det er viktig at ladestrømmen ikke er for sterk på slike små batterier og en tommelfingerregel sier at ladestrømmen ikke bør overstige 10% av batteriets kapasitet. Derfor er 0,8A passelig til et lite batteri på ca. 11-12 Ah.
Denne typen batterilader følger en elektronisk ladesyklus og passer seg selv. Når batteriet er ferdig oppladet, slår den seg over på vedlikeholdslading og kan derfor stå på sammenhengende hele vinteren når freseren ikke er i bruk. En god ting er likevel å sjekke vann/ syrenivå hver høst og etterfylle med destillert vann. Dette koster noen få kroner på Biltema. Fordelen med dette pluggsystemet er at laderen kan stå konstant på hele tiden og når freseren skal brukes tar det 2 sekunder å koble fra/ til. Sjekk bare at laderen står på "motorsykkelmodus" og ikke "bilmodus". Laderen kostet ca. kr 450 på BilExtra, og dette inkluderte vanlige batteriklemmer + den ekstra kabelen som står fastmontert på freserbatteriet, hvor begge de medfølgende kablene har den gule hurtigpluggen. Dette er en billig og grei løsning som med flere løse kabler og hurtigplugger gjør at du kan bruke den samme laderen i bilen, båten, osv. Dette sikrer at du alltid har nok strøm på de kaldeste dagene, samtidig som du også antagelig vil mangedoble livslengden på batteriet.
Her er noen bilder:
Bilde 1: Her er pluggen som går ned til batteriet. Se gummidekselet som gjør pluggen vanntett!
Bilde 2: Her er batteriladeren tilkoblet.
Bilde 3: Batterilader med display og hurtigpluggen på ladesiden.
Honda TS-modellene (med el-start) har et 12 voltsbatteri på ca 11-12 Ah og på 970 sitter dette godt beskyttet inne i en plastkasse bak på maskinen. Jeg synes det er tungvint å skru av dekselet for å komme til batteriet hver gang, så jeg ønsket meg et permanent opplegg som bokstavelig talt var plug-and-play. CTEK batteriladere leveres med et genialt pluggsystem hvor det blant annet medfølger en 40 cm lang kabel med hurtigplugg utstyrt med gummideksel samt fester til å fastmontere på batteriet i den andre enden. Jeg har derfor skjøtet denne noe og montert permanente kabler på + og - pol på batteriet og "strappet" ladekabelen opp til styreposisjonen hvor pluggen kommer opp.
Laderen heter CTEK XS 4003 (tror den er gått ut og er erstattet med en nyere tilsvarende modell) og har innstilling for vanlige bilbatterier (4A) og mindre motorsykkerbatterier (0,8A ladestrøm). Det er viktig at ladestrømmen ikke er for sterk på slike små batterier og en tommelfingerregel sier at ladestrømmen ikke bør overstige 10% av batteriets kapasitet. Derfor er 0,8A passelig til et lite batteri på ca. 11-12 Ah.
Denne typen batterilader følger en elektronisk ladesyklus og passer seg selv. Når batteriet er ferdig oppladet, slår den seg over på vedlikeholdslading og kan derfor stå på sammenhengende hele vinteren når freseren ikke er i bruk. En god ting er likevel å sjekke vann/ syrenivå hver høst og etterfylle med destillert vann. Dette koster noen få kroner på Biltema. Fordelen med dette pluggsystemet er at laderen kan stå konstant på hele tiden og når freseren skal brukes tar det 2 sekunder å koble fra/ til. Sjekk bare at laderen står på "motorsykkelmodus" og ikke "bilmodus". Laderen kostet ca. kr 450 på BilExtra, og dette inkluderte vanlige batteriklemmer + den ekstra kabelen som står fastmontert på freserbatteriet, hvor begge de medfølgende kablene har den gule hurtigpluggen. Dette er en billig og grei løsning som med flere løse kabler og hurtigplugger gjør at du kan bruke den samme laderen i bilen, båten, osv. Dette sikrer at du alltid har nok strøm på de kaldeste dagene, samtidig som du også antagelig vil mangedoble livslengden på batteriet.
Her er noen bilder:
Bilde 1: Her er pluggen som går ned til batteriet. Se gummidekselet som gjør pluggen vanntett!
Bilde 2: Her er batteriladeren tilkoblet.
Bilde 3: Batterilader med display og hurtigpluggen på ladesiden.
Ganske enkelt genialt !
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.