Det blir nok så jeg prøver å få tak i en Honda. Det var tanken min i utgangspunktet også, men jeg måtte prøve å høre hva dere hadde å si om dette. Pluss at jeg måtte kverulere litt da Men da fikk jeg hvertfall fram poengene jeg var ute etter. Honda lager jo bra motorer til bil og motorsykkel, så jeg antar at det ikke er motoren som er det første som ryker på en Honda snøfres. Takk for tilbakemeldingene!
Siste redigering: Sunday, March 15, 2009 8:38:39 AM av starfish
Kan absolutt anbefale Toro,også de litt eldre modellene (med flyttbare hjul) om gjør at du forandrer tyngdepunktet og du får mer vekt nedover på freserhuset for å frese helt ned på underlaget. De har som nevnt tidligere en helt annen type brytepinner,har hatt min fres i 7 år nå,og har til denne dag ikke skifta brytepinner :) Motoren er Techumse som vel stod på ca 90% av fresene helt til de senere årene,da Briggs&Stratton har begynt å få fart på vintermotorene sine.
Jeg har en 10hk Bolens fra 1985, kraftig sak med piggkjetting, selvstarter (220V), varme i håndtakene og lys. Fikk den av min far i 1999 og er godt fornøyd med denne. Påkost og reparasjoner har vært reimer, drev i fresehode (kronhjul og pinjong), sikkerhetspinner og vanlig service. Tok en stor service på denne i 2000, byttet slitedeler etter veiledning fra fagmann på Bolens.
Neida B&S motorene er egentlig glimrende motorer,spesiellt på plenklippere,jordfresere og andre "sommerredskaper"og også på litt eldre snøfresere.Men de nye vintermotorene som de har nå er også veldig driftssikre. Og som du sier får el de fleste motorer på plenklippere og lignende minimalt med vedlikehold.
Har en 8 hk Honda som jeg kjøpte ny i -92. En kjempemaskin som er mye og hardt brukt ( nord-norge). Har nok skiftet endel brytepinner, særlig før jeg lærte og sette dem ordentlig fast. Må bruke litt makt når man skruver mutteren på. Hondaen er utrolig lettstartet (starter på første garantert). Når det gjelder dette med tung våt snø har det nok blitt bedre på nyere maskiner. Honda er jo forholdsvis dyre, men de har lang levetid men krever selvfølgelig service med jevne mellomrom. Kan også nevne at alle naboene her har gått over til Honda, og alle er fornøyde.
Siden vinteren står for tur, og mange tenker snøfreser, vil jeg komme med min erfaring. Min gamle ariens ble stjålet så jeg måtte gå til nytt innkjøp. Siden utvalget var lite da det hadde snød så mye og alle skulle ha fresere, måtte jeg ta det de hadde. Toro hadde da en som kostet kr 22900-igjen. Den hadde mange bra finesser bra fjering som gjorde det letterer å manøvre. Den ble kjøpt og brukt i 5 timer da det smalt.Noe undrende konstanterte vi at brytepinnen ikke hadde røket og hele maskinen inne i skovlen var mer eller mindre vrengt.Ringte da forhandleren, de kom og hentet den skulle da se hva de kunne gjøre. Jeg spurte hvorfor ikke brytepinnen hadde røket, men det er det ingen som kunne svare på. De ringte da etter 2 dager og sa den var ferdig og skulle komme med den. Den var rettet opp og malt over en flenge i skovern og så hadde de fjernet fjærene på vær side som gjorde det lettere å manøvre den.Jeg spurte hvorfor ikke brytebolten var utløst, men det har de ikke kunnet svare på til dags dato.Jeg har sendt saken til forbrukerrådet siden de ikke svarte meg på mitt brev.De har purret flere ganger, men de svarer ikke. Det værste med dette er at importøren var inn i bildet ved reprasjonen, men de svarer heller ikke. Vi hadde ariens i 10 år og hadde ikke annet brydereiet en å bytte br.pinner. Så det etter min mening den beste løsningen. Ser man på toros bruksanvisning står det heller ingenting om bryterbolt under feilsøkning. Jeg har i utganspunktet bedt om heving av kjøpet. Så saken går sin gang. >:( > >
Skal kjøpe fres, men her på vestlandet er det stort sett våt snø eller slaps, noen som har erfaring med slapsfresing? har dårlig erfaring med honda og slaps, men det var på tidlig 90 tallet, noen som vet om de er bedre nå? (hondaen funket som bare f på tørr og kram snø og startet alltid på første drag)
Men den eneste som freste ,det var meg ::) ;D ;D ;D
Mvh Huffdyrt
helt ned på underlaget. De har som nevnt tidligere en helt annen type brytepinner,har hatt min fres i 7 år nå,og har til denne dag ikke skifta brytepinner :)
Motoren er Techumse som vel stod på ca 90% av fresene helt til de senere årene,da Briggs&Stratton har begynt å få fart på vintermotorene sine.
Og som du sier får el de fleste motorer på plenklippere og lignende minimalt med vedlikehold.
Min gamle ariens ble stjålet så jeg måtte gå til nytt innkjøp.
Siden utvalget var lite da det hadde snød så mye og alle skulle ha fresere, måtte jeg ta det de hadde. Toro hadde da en som kostet kr 22900-igjen. Den hadde mange bra finesser bra fjering som gjorde det letterer å manøvre.
Den ble kjøpt og brukt i 5 timer da det smalt.Noe undrende konstanterte vi at brytepinnen ikke hadde røket og hele maskinen inne i skovlen var mer eller mindre vrengt.Ringte da forhandleren, de kom og hentet den skulle da se hva de kunne gjøre. Jeg spurte hvorfor ikke brytepinnen hadde røket, men det er det ingen som kunne svare på. De ringte da etter 2 dager og sa den var ferdig og skulle komme med den.
Den var rettet opp og malt over en flenge i skovern og så hadde de fjernet fjærene på vær side som gjorde det lettere å manøvre den.Jeg spurte hvorfor ikke brytebolten var utløst, men det har de ikke kunnet svare på til dags dato.Jeg har sendt saken til forbrukerrådet siden de ikke svarte meg på mitt brev.De har purret flere ganger, men de svarer ikke. Det værste med dette er at importøren var inn i bildet ved reprasjonen, men de svarer heller ikke.
Vi hadde ariens i 10 år og hadde ikke annet brydereiet en å bytte br.pinner. Så det etter min mening den beste løsningen. Ser man på toros bruksanvisning står det heller ingenting om bryterbolt under feilsøkning. Jeg har i utganspunktet bedt om heving av kjøpet. Så saken går sin gang. >:( > >
har dårlig erfaring med honda og slaps, men det var på tidlig 90 tallet, noen som vet om de er bedre nå?
(hondaen funket som bare f på tørr og kram snø og startet alltid på første drag)