20,514
20
3
Honda 622 Snøfreser
63
Nord-Norge
1
Hei
Jeg har den nest minste Hondafreseren - tror det er 622 den heter. Har vært en del plaget med den, bl.a at den ikke ville slå seg av når jeg brukte bryteren - men måtte kvele den med choken, ei ledning løsna sånn at jeg ikke fikk start på den og så har ledninga fra clutchstanga løsna nede på feste til clutchen. Disse tingene har firma jeg kjøpte fresen hos reparert.
Nå som nå har skjedd er at jeg forstatt ikke får clutchen til å fungere som den skal. Den staken (eller hva det heter) fryser og selve clutchen fryser, så jeg må bruke handmakt til å regulere clutchen. Nå har på nytt igjen ledninga nede på clutchen løsna, så nå har det ingen betydning hva jeg gjør med "staken" ;D for clutchen reagerer ikke på det. Staken har jo forsåvidt mista noe av sim funksjon siden den har frosse... Jeg klarte til slutt å presse den ned, men det var så vidt... I tillegg er det ikke bestandig at lyset på fresen slår seg på....
Er dette noe man må forvente når man har fres, eller er dette noe man kan reklamere på? Jeg har null teknisk innsikt, og hadde håpet at en fres skulle tåle vinter... Er det bare å finne fram skrujern og skru løst og sette sammen igjen selv, samt finne fram hårføner og tine deler på den?
Jeg har den nest minste Hondafreseren - tror det er 622 den heter. Har vært en del plaget med den, bl.a at den ikke ville slå seg av når jeg brukte bryteren - men måtte kvele den med choken, ei ledning løsna sånn at jeg ikke fikk start på den og så har ledninga fra clutchstanga løsna nede på feste til clutchen. Disse tingene har firma jeg kjøpte fresen hos reparert.
Nå som nå har skjedd er at jeg forstatt ikke får clutchen til å fungere som den skal. Den staken (eller hva det heter) fryser og selve clutchen fryser, så jeg må bruke handmakt til å regulere clutchen. Nå har på nytt igjen ledninga nede på clutchen løsna, så nå har det ingen betydning hva jeg gjør med "staken" ;D for clutchen reagerer ikke på det. Staken har jo forsåvidt mista noe av sim funksjon siden den har frosse... Jeg klarte til slutt å presse den ned, men det var så vidt... I tillegg er det ikke bestandig at lyset på fresen slår seg på....
Er dette noe man må forvente når man har fres, eller er dette noe man kan reklamere på? Jeg har null teknisk innsikt, og hadde håpet at en fres skulle tåle vinter... Er det bare å finne fram skrujern og skru løst og sette sammen igjen selv, samt finne fram hårføner og tine deler på den?
Men siden du allerede nå sliter så mye, er du sikker på at du bruker den riktig?
Når du kjøper Honda så skal slike problemer ikke forekomme. Iallefall ikke i det omfang du har opplevd.
Chocken skal kun brukes når motor startes og er kald, og skal skrues av temmelig fort. Gjerne med engang den går.
Så noe av de problemene du har hatt kan da tyde på feil oppbevaring.
Du behøver ikke vente til neste vinter, selgeren må kunne ordne dette. Slik været er nå her i Nord-Norge, så trenger du den absolutt med det samme.
Håper du får den i orden før snøen går.
Kan jo hende det meste løser seg om du kan få satt den et sted så den kan tine opp et døgn.
Men......det går en smule tregt her i gården så "sommerklargjøringen" blir først gjort nå og i den sammenheng så hadde jeg tenkt å skifte olje. Ihht manualen skal man løsne skruen (på bildet) men jeg er ikke i stand til å finne denne (det er en skrue rett ved peilepinnen - men den er så godt som "utilgjengelig" uten videre demontering.
Har noen foretatt skifte på en 622 før eller skjønner noe mere av tegningen? Hvis ikke så bikker jeg den bare over på siden og tar den ut påfyllingsrøret.
Jeg skulle skifte olje på en B&S plenklippermotor nå nylig. Der fant jeg bare en plugg under motoren med innvendig firkant, og jeg hadde ikke verktøy som passet der. Den satt så fast at jeg måtte tømme gjennom påfyllingsrøret. Det var tungvint og sølete, og jeg måtte snu den opp ned flere ganger for å få ut så mye som mulig av oljen. En plugg i bunnen er absolutt å foretrekke.