har en sånn selv, er ganske fornøyd, noe småplukk da den er 10 år gammel er det jo, men det er 5 års reklamasjon, så bare klag hvis det er noe feil. vi klager nok generelt for lite. hvis dere skal bytte olje, pass på å bruke den riktige tappepluggen. jeg tappa gearkassa for olje istedet, på billigere fresere er det vel muligens ikke gearolje engang. er dere i tvil, så lukter det stram svette av gearolje.
Har 622 selv og sleit som juling når jeg skulle finne tappepluggen til olja. Den er alldeles ikke der manualen mener den er, men på undersiden av motoren. Dette forutsetter selvfølgelig at jeg har funnet riktig skrue og ikke tømt gearkassa som Webo ::)
Jeg hadde en Honda 622 som jeg solgte som brukt for to tre år siden. Nok om det.
Det er en freser som gjør jobben mye bedre enn hva en skulle kunne forvente av en såpass liten motor. Hemmeligheten ligger i gode overføringer med lite tap av effekt. Dyrere deler enn hva som ofte brukes av andre. Tappehullet til olje er nesten alltid en firkantskrue/bolt på slike småmaskiner og om en ønsker får en kjøpt slike på Biltema. Husk at det skal være en kobber eller fiberpakning der bolten tetter in mot godset for å unngå lekkasje. For egen del har jeg sluttet å plundre med bunnskruer, jeg setter ned en tynn slange gjennom oljepåfyllingen og lar en elektrisk pumpe suge opp oljen. Mye mindre søl og mye enklere. Om en skifer olje relativt ofte og filter der det eksisterer så er det sjelden behov for å ta av bunnpanna for å rengjøre den. Husk at ved en slik jobb må pakningen skiftes. Jeg foretrekker flytende pakning.
Wire slik som choke har lett for å sette seg fast. Grunnen til det er at det kommer vann inn i strømpa rundt wiren og så fryser det. Fyller du strømpa med halvflytende olje så forsvinner problemet. Da glir wiren lekende lett uansett hvor kaldt det er. Så lenge du har brukt smøreolje som tåler kulda. Batteriet er et svakt punkt, så ta ut batteriet om sommeren og lad det opp et par ganger slik at det er topp om høsten. Ta ut pluggen og sjekk den. Hvit plugg er ikke bra. Mørk plugg er ikke bra. En lysebrun plugg som er tørr og fint slitt er bra. Da tar du ut pluggen etter sesongen og setter inn en ny. Sekk at du har riktig åpning mellom bøyla på plggen og tappen på midten.
Bryteboter MÅ du ha noen eksta av. Når snøen plutselig pakker seg opp på den ene siden så har du knekt en brytepinne. Ikke sett inn noe uorginalt for gjør du det så risikerer du at den tåler for mye. Da knekker overføringen i stedet for pinnen neste gang og regninga blir 5 tusen i stedet for 50 kroner.
Smør på litt fett på alle deler som beveges sakte mot hverandre. Biltema sitt maritime fett er bra for det er beregnet på å tåle salt. Salt drar bilen hjem masser av om vinteren.
Når fresen er brukt så er den varm og smelter all snø til vann, som etterpå fryser igjen og blir is som hindrer bevegelse. Børst av så mye slaps/vann som mulig. Smørning og olje vil holde vannet ute fra de viktige punktene.
Fyll riktig bensin og om våren fyller du tanken helt full. Da unngår du rust innvendig i tanken. Slik rust har en tendens til å lage tull i forgasseren senere.
Alle skader og steder hvor lakken slås av skraper du rene og så sprayer du på litt grunning, et par lag sinkspray og så riktig farge på det igjen. Inne i trommelen er det ikke så viktig.
Holder du disse enkle kjørereglene så vil fresen se like fin ut og fungere durabelig godt i tyve år. Jeg har en grssklipper fra 1990 som ser like fin ut i dag som i 1990. Kun enkelt vedlikehold og litt olje. Pluss litt skraping og lakkflikking.
Det er en stor glede å vedlikeholde ting synes jeg. Husk å lese bruksanvisningen så får du påminnelse om iktige ting på akurat din modell.
Lykke til med fresen, selv har jeg bestilt en ny med 13 HK, lys, elektrisk start, hydrostatisk drift, varme i håndtakene og skal rase rundt med den i vinter. Drømmen er å montere den foran på terrengbilen.
Endte til slutt med at jeg kjøpte en pumpe og tømte den via påfyllingshullet. Snørr alle punktene i manualen samt litt til. Litt usikker på om jeg skal tappe av bensinen eller fylle den full - heller mot å tømme den, men får se til uka.
Jeg har alltid gjort det om sommeren med snøfreser, om vinteren med gressklippere og motorsykler og har aldri hatt problemer med rust innvendig i tanken.
Der det er oljeblandet bensin, eks motorsag, der må en huske at oljeblandet bensin brytes ned etter noen måneder slik at om en gressklipper står med bensin i tanken over vintren så kan motoren skjære seg grunnet manglende smøring. Der må en enten hive i ekstra olje eller tappe av tanken og fylle på nytt.
Angående det at chokewiren fryser fast det handler om en ting og det er at forhandleren ikke har klargjort den riktig. Det er ikke fylt fett i strømpa til chokewiren og da fyller det seg med vann ; Vann som fryser og lager helvete.
hvis dere skal bytte olje, pass på å bruke den riktige tappepluggen.
jeg tappa gearkassa for olje istedet, på billigere fresere er det vel muligens ikke gearolje engang.
er dere i tvil, så lukter det stram svette av gearolje.
Tenkte jeg det ikke at det var en 3/8" tapp, akkurat det jeg manglet.
Fant en reduseringstapp 1/2"-3/8" på Biltema http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Kombinasjonsnokler-og-piper/Reduseringstapp/ som passer, den kan jeg sette på vanlig 1/2" håndtak og forlenger.
Det er en freser som gjør jobben mye bedre enn hva en skulle kunne forvente av en såpass liten motor. Hemmeligheten ligger i gode overføringer med lite tap av effekt. Dyrere deler enn hva som ofte brukes av andre. Tappehullet til olje er nesten alltid en firkantskrue/bolt på slike småmaskiner og om en ønsker får en kjøpt slike på Biltema. Husk at det skal være en kobber eller fiberpakning der bolten tetter in mot godset for å unngå lekkasje.
For egen del har jeg sluttet å plundre med bunnskruer, jeg setter ned en tynn slange gjennom oljepåfyllingen og lar en elektrisk pumpe suge opp oljen. Mye mindre søl og mye enklere. Om en skifer olje relativt ofte og filter der det eksisterer så er det sjelden behov for å ta av bunnpanna for å rengjøre den. Husk at ved en slik jobb må pakningen skiftes. Jeg foretrekker flytende pakning.
Wire slik som choke har lett for å sette seg fast. Grunnen til det er at det kommer vann inn i strømpa rundt wiren og så fryser det. Fyller du strømpa med halvflytende olje så forsvinner problemet. Da glir wiren lekende lett uansett hvor kaldt det er. Så lenge du har brukt smøreolje som tåler kulda.
Batteriet er et svakt punkt, så ta ut batteriet om sommeren og lad det opp et par ganger slik at det er topp om høsten. Ta ut pluggen og sjekk den. Hvit plugg er ikke bra. Mørk plugg er ikke bra. En lysebrun plugg som er tørr og fint slitt er bra. Da tar du ut pluggen etter sesongen og setter inn en ny. Sekk at du har riktig åpning mellom bøyla på plggen og tappen på midten.
Bryteboter MÅ du ha noen eksta av. Når snøen plutselig pakker seg opp på den ene siden så har du knekt en brytepinne. Ikke sett inn noe uorginalt for gjør du det så risikerer du at den tåler for mye. Da knekker overføringen i stedet for pinnen neste gang og regninga blir 5 tusen i stedet for 50 kroner.
Smør på litt fett på alle deler som beveges sakte mot hverandre. Biltema sitt maritime fett er bra for det er beregnet på å tåle salt. Salt drar bilen hjem masser av om vinteren.
Når fresen er brukt så er den varm og smelter all snø til vann, som etterpå fryser igjen og blir is som hindrer bevegelse. Børst av så mye slaps/vann som mulig. Smørning og olje vil holde vannet ute fra de viktige punktene.
Fyll riktig bensin og om våren fyller du tanken helt full. Da unngår du rust innvendig i tanken. Slik rust har en tendens til å lage tull i forgasseren senere.
Alle skader og steder hvor lakken slås av skraper du rene og så sprayer du på litt grunning, et par lag sinkspray og så riktig farge på det igjen. Inne i trommelen er det ikke så viktig.
Holder du disse enkle kjørereglene så vil fresen se like fin ut og fungere durabelig godt i tyve år. Jeg har en grssklipper fra 1990 som ser like fin ut i dag som i 1990. Kun enkelt vedlikehold og litt olje. Pluss litt skraping og lakkflikking.
Det er en stor glede å vedlikeholde ting synes jeg. Husk å lese bruksanvisningen så får du påminnelse om iktige ting på akurat din modell.
Lykke til med fresen, selv har jeg bestilt en ny med 13 HK, lys, elektrisk start, hydrostatisk drift, varme i håndtakene og skal rase rundt med den i vinter. Drømmen er å montere den foran på terrengbilen.
Jeg har alltid gjort det om sommeren med snøfreser, om vinteren med gressklippere og motorsykler og har aldri hatt problemer med rust innvendig i tanken.
Der det er oljeblandet bensin, eks motorsag, der må en huske at oljeblandet bensin brytes ned etter noen måneder slik at om en gressklipper står med bensin i tanken over vintren så kan motoren skjære seg grunnet manglende smøring. Der må en enten hive i ekstra olje eller tappe av tanken og fylle på nytt.
Blir den også gammel slik som vanlig bensin?
De var ikke villige til å skrive en erklæring til meg med at de ville betale reparasjon ved en motorskjæring.
Så langt kom jeg.
Jeg bruker ikke "ferdigbensin" til motorsaga som har vært lagret over vinteren.