Vanskelig for meg å uttale meg sikkert, selv om jeg har erfaring fra både 8 og 10 hester fra før av. Hadde en gammel Ariens med opprinelig 8 hk, som senere ble byttet motor på. Ingen av de motorene kunne måle seg med Hondaen 5,5hk, men det kan jo også bero på eldre maskin.
Det Hondaen er dårlig på, er våt snø. Det pakker seg totalt i gitteret foran utkaster. Det er også elendig/gammeldags svingmekanikk på utkaster. Her burde Hondaingeniørene funnet på noe bedre. Utrolig dårlige brytebolter, tåler mindre enn alt jeg har hørt om eller vært borte i. Kan tyde på sårbar mekanikk, men som antagelig er avgjørende for kvaliteten.
Det Hondaen er bra på er krefter, gange på motor, den bråker veldig lite og sikkert slitestyrken/holdbarheten. Hydrostadriften gjør den meget behagelig å arbeide med og kastelengden er eventyrlig. At den har såpass med krefter på en liten motor, gjør nok også at den er meget nøysom med drivstoffet.
Hydrostat er behagelig, den kan nappes rett fra full fart fremover til max bakover uten å nøle.
Nøysom med drivstoffet....... En liten motor som må jobbe hardt bruker mere drivstoff enn en større som ikke må piskes så hardt. Uansett, drivstoffkostnadene på en snøfreser er vel for vanlige folk mikroskopiske i denne sammenhengen. Innkjøp og servicekostnader er jo mere relevant kanskje.
Sånn sett er kanskje det lurt at folk kjøper en freser som er dyr, da tar man kanskje mere vare på den og har den på eks årlig service hos forhandler, etc? En billig-fres får oftest ikke noe annet nytt enn en skvett bensin når den har gått tom......
Sandhaug sin direkte sammenligning med Stiga fra samme år på kastelengde og tidsforbruk gir jo en indikasjon på ståa da uansett. Kan jo selvsagt være at motoren går magert eller dårlig kompresjon på Hondan, og det er jo greit å utelukke.
Hvis du bøyer deg ned bak freseren og ser inn under bensintanken rett bak startsnoren så ser du rett på governor og fjæra. Med gassen av henger fjære løst og ved full gass (ikke choke) strekkes den noen få mm, når motoren ikke går.
Disse 200 ccm motoren fra Honda brukes mye i gocart, og da har de alt fra 6,5 hk og helt opptil 18 hk. Men da snakker vi om helt andre turtall og høyere kompresjon.
Jeg hadde tenkt å ta av forgasseren på min i går for en sjekk og rengjøring, men dekselet over forgasseren er bl.a. festet med en stjerneskrue jeg ikke fikk opp. Denne ender det nok med at jeg må borre ut, noe jeg ikke gadd å begynne med i går..
Disse 200 ccm motoren fra Honda brukes mye i gocart, og da har de alt fra 6,5 hk og helt opptil 18 hk. Men da snakker vi om helt andre turtall og høyere kompresjon.
Og modifisert porting i motorene . Motorene er helt sikkert bra og brukes i en mengde applikasjoner, fra snøfres til pumper, agregat, gressklippere,etc.
Er det ikke justeringsskrue(r) på forgasseren på disse som kan endres litt for å se om den går bedre?
Joda, jeg stilte samme spørsmål til mitt lokale Honda verksted og fikk til svar at "Honda har forstått at det er dreiemoment som gjelder og ikke hk. Derfor har de gitt freserne navn etter hva de kan sammenlignes med hos konkurrentene" Et svar som jo høres fornuftig ut, og som jeg kunne trodd på, hadde det ikke vært for at jeg nå har en selv........
For noe vås ... "Hondahester" er ikke noe sterkere enn andres. De små hondamotorene er kjempefine, men en 5,5-hk yter ikke mer enn ....... .....5,5 hk ..
Normalt sett er det lite behov for å justere på disse. Hvis den går magert, så betyr det at du (inntil et visst punkt) får MER effekt, men du risikerer også for høy temperatur og at noe går i stykker. På 2-taktere bør man gjerne justere med full gass til den begynner å gå saktere. Da skal det justeres en del tilbake.
Feit blanding gjør at den går dårlig og bruker mye.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Eneste måte er nok å plukke opp og titte. Men, med den lille motoren på full gass så er kanskje freseren sprek nok til å kunne sammelignes med en 7 hester?
.......enn om man også setter 7 hestern på full gass Honda driver nok litt villedende markedsføring for å ha enda bedre fortjeneste....
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
For noe vås ... "Hondahester" er ikke noe sterkere enn andres. De små hondamotorene er kjempefine, men en 5,5-hk yter ikke mer enn ....... .....5,5 hk ..
Normalt sett er det lite behov for å justere på disse. Hvis den går magert, så betyr det at du (inntil et visst punkt) får MER effekt, men du risikerer også for høy temperatur og at noe går i stykker. På 2-taktere bør man gjerne justere med full gass til den begynner å gå saktere. Da skal det justeres en del tilbake.
Feit blanding gjør at den går dårlig og bruker mye.
Vel dette er vås!
Nå har ingen sagt at det er "Hondahester" men det KAN jo være høyere dreiemoment ved 3600 o/min enn i en annen tilsvarende motor. Selv om det altså ikke virker sånn i min.
Hvis motoren får for mager blanding pga lav flottørstand, delvis tett(e) dyse(r) eller falsk luft, hva skjer da når motoren begynner å dra tungt og governoren åpner gasspjeldet mer? Jo den får mer luft men ikke nok bensin - det er ingen motor som blir sterkere av sånt.........
2-taktere er det vel absolutt ingen grunn til å nevne i denne sammenheng.
Nå har ingen sagt at det er "Hondahester" men det KAN jo være høyere dreiemoment ved 3600 o/min enn i en annen tilsvarende motor. Selv om det altså ikke virker sånn i min.
Nå er det nå slik at det er en sammenheng mellom dreiemoment og hk, hvor nettopp hk regnes ut på bakgrunn av dreiemoment.
Hvis det nå er slik at Honda har sitt max dreiemoment på 3600 rpm, så legger jo Honda opp slik at motoren jobber på dette turtallet normalt. Eks hvis B&S har max dreiemoment på 4000 rpm, så legger de seg på dette turtallet normalt. Spiller altså liten rolle hva en Honda motor yter sammenlignet med andre motorer på gitte 3600 rpm. Men det høres jo flott ut for en selger å bruke som argument da.
Man kan jo lure på hvorfor Honda velger å bruke så liten motor i den fresern, når dem jo har en helt bråte med motorer som er større?? Vi snakker vel om å holde kostnadene nede for Honda, og så lenge kundene får den rette følelsen av å ha noe eksklusivt selv med dette, så selger dem jo.
Ingen motor yter bra hvis problemer med forgasser, så lurt å sjekke igjennom ja.
Nå var ikke dette noe å diskutere i det uendelige da, men selv om dreiemoment og hk henger sammen betyr ikke det at dreiemomentskurven behøver å være lik.
Motorene går jo på fast turtall og B&S KAN ha konstruert motorene for maks hk ved 3600 o/min, mens Honda KAN ha prioritert dreiemoment ved dette turtallet.
For meg virker det i praksis som om Honda motoren har høyere moment på et lavere turtall, idet den tåler veldig lite før turtallet synker, men overraskende mye mer før den gir opp. (Om noen forstod den forklaringen).
Topic på denne er jo motoreffekt på Honda freser, så vi er vel innafor når vi diskuterer dreiemoment og hk?
Dreiemomentskurven trenger ikke/er sikkert ikke lik på ulike motorer, men vi kan nok gå ut i fra at produsenten har lagt arbeidsområdet for motoren der den yter mest. Det virker i alle fall logisk.
-En teori kan faktisk være å la normal-arbeidsturtallet ligge litt over max dreiemoment, slik at ved belastning så synker turtallet ned til der motor gir max moment. Alternativt la motor jobbe normalt der den har max moment (ikke max hk) og dermed hindre at turtall synker. Flere veier til Rom altså.
Men ser ikke helt hva 3600 rpm er for viktig tall i denne sammenhengen, annet enn at det er turtallet Honda har oppgitt sin GX200 motor til å ha mest hester ved? En Toro eller Stiga kan jo operere på annet turtall, og selv en Honda kan ha max dreiemoment på annet turtall enn 3600 rpm..... mest sannsynlig lavere enn 3600 rpm.
Det Hondaen er dårlig på, er våt snø. Det pakker seg totalt i gitteret foran utkaster. Det er også elendig/gammeldags svingmekanikk på utkaster. Her burde Hondaingeniørene funnet på noe bedre. Utrolig dårlige brytebolter, tåler mindre enn alt jeg har hørt om eller vært borte i. Kan tyde på sårbar mekanikk, men som antagelig er avgjørende for kvaliteten.
Det Hondaen er bra på er krefter, gange på motor, den bråker veldig lite og sikkert slitestyrken/holdbarheten. Hydrostadriften gjør den meget behagelig å arbeide med og kastelengden er eventyrlig. At den har såpass med krefter på en liten motor, gjør nok også at den er meget nøysom med drivstoffet.
Hydrostat er behagelig, den kan nappes rett fra full fart fremover til max bakover uten å nøle.
Nøysom med drivstoffet....... En liten motor som må jobbe hardt bruker mere drivstoff enn en større som ikke må piskes så hardt.
Uansett, drivstoffkostnadene på en snøfreser er vel for vanlige folk mikroskopiske i denne sammenhengen. Innkjøp og servicekostnader er jo mere relevant kanskje.
Sånn sett er kanskje det lurt at folk kjøper en freser som er dyr, da tar man kanskje mere vare på den og har den på eks årlig service hos forhandler, etc?
En billig-fres får oftest ikke noe annet nytt enn en skvett bensin når den har gått tom......
Sandhaug sin direkte sammenligning med Stiga fra samme år på kastelengde og tidsforbruk gir jo en indikasjon på ståa da uansett.
Kan jo selvsagt være at motoren går magert eller dårlig kompresjon på Hondan, og det er jo greit å utelukke.
Hondamotorene går stille og fint ja.
Disse 200 ccm motoren fra Honda brukes mye i gocart, og da har de alt fra 6,5 hk og helt opptil 18 hk. Men da snakker vi om helt andre turtall og høyere kompresjon.
Jeg hadde tenkt å ta av forgasseren på min i går for en sjekk og rengjøring, men dekselet over forgasseren er bl.a. festet med en stjerneskrue jeg ikke fikk opp. Denne ender det nok med at jeg må borre ut, noe jeg ikke gadd å begynne med i går..
Og modifisert porting i motorene
.
Motorene er helt sikkert bra og brukes i en mengde applikasjoner, fra snøfres til pumper, agregat, gressklippere,etc.
Er det ikke justeringsskrue(r) på forgasseren på disse som kan endres litt for å se om den går bedre?
For noe vås ... "Hondahester" er ikke noe sterkere enn andres. De små hondamotorene er kjempefine, men en 5,5-hk yter ikke mer enn ....... .....5,5 hk ..
Normalt sett er det lite behov for å justere på disse. Hvis den går magert, så betyr det at du (inntil et visst punkt) får MER effekt, men du risikerer også for høy temperatur og at noe går i stykker. På 2-taktere bør man gjerne justere med full gass til den begynner å gå saktere. Da skal det justeres en del tilbake.
Feit blanding gjør at den går dårlig og bruker mye.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
.......enn om man også setter 7 hestern på full gass
Honda driver nok litt villedende markedsføring for å ha enda bedre fortjeneste....
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Vel dette er vås!
Nå har ingen sagt at det er "Hondahester" men det KAN jo være høyere dreiemoment ved 3600 o/min enn i en annen tilsvarende motor. Selv om det altså ikke virker sånn i min.
Hvis motoren får for mager blanding pga lav flottørstand, delvis tett(e) dyse(r) eller falsk luft, hva skjer da når motoren begynner å dra tungt og governoren åpner gasspjeldet mer? Jo den får mer luft men ikke nok bensin - det er ingen motor som blir sterkere av sånt.........
2-taktere er det vel absolutt ingen grunn til å nevne i denne sammenheng.
Nå er det nå slik at det er en sammenheng mellom dreiemoment og hk, hvor nettopp hk regnes ut på bakgrunn av dreiemoment.
Hvis det nå er slik at Honda har sitt max dreiemoment på 3600 rpm, så legger jo Honda opp slik at motoren jobber på dette turtallet normalt.
Eks hvis B&S har max dreiemoment på 4000 rpm, så legger de seg på dette turtallet normalt.
Spiller altså liten rolle hva en Honda motor yter sammenlignet med andre motorer på gitte 3600 rpm.
Men det høres jo flott ut for en selger å bruke som argument da.
Man kan jo lure på hvorfor Honda velger å bruke så liten motor i den fresern, når dem jo har en helt bråte med motorer som er større??
Vi snakker vel om å holde kostnadene nede for Honda, og så lenge kundene får den rette følelsen av å ha noe eksklusivt selv med dette, så selger dem jo.
Ingen motor yter bra hvis problemer med forgasser, så lurt å sjekke igjennom ja.
Motorene går jo på fast turtall og B&S KAN ha konstruert motorene for maks hk ved 3600 o/min, mens Honda KAN ha prioritert dreiemoment ved dette turtallet.
For meg virker det i praksis som om Honda motoren har høyere moment på et lavere turtall, idet den tåler veldig lite før turtallet synker, men overraskende mye mer før den gir opp. (Om noen forstod den forklaringen).
Topic på denne er jo motoreffekt på Honda freser, så vi er vel innafor når vi diskuterer dreiemoment og hk?
Dreiemomentskurven trenger ikke/er sikkert ikke lik på ulike motorer, men vi kan nok gå ut i fra at produsenten har lagt arbeidsområdet for motoren der den yter mest. Det virker i alle fall logisk.
-En teori kan faktisk være å la normal-arbeidsturtallet ligge litt over max dreiemoment, slik at ved belastning så synker turtallet ned til der motor gir max moment.
Alternativt la motor jobbe normalt der den har max moment (ikke max hk) og dermed hindre at turtall synker. Flere veier til Rom altså.
Men ser ikke helt hva 3600 rpm er for viktig tall i denne sammenhengen, annet enn at det er turtallet Honda har oppgitt sin GX200 motor til å ha mest hester ved? En Toro eller Stiga kan jo operere på annet turtall, og selv en Honda kan ha max dreiemoment på annet turtall enn 3600 rpm..... mest sannsynlig lavere enn 3600 rpm.