#21
 10,486     Akershus     0
Det er vel ikke nødvendig å bli så hissig, bare fordi noen prøver å hjelpe deg med det du spør om??


Det har seg nå en gang sånn at AFR (air fuel ratio) er viktig på en bensinmotor (ikke like viktig på diesel) for å få riktig forbrenning. Får den ikke nok bensin, vil den gå dårlig, men en blanding på mager side av optimalt vil gi mer effekt, mer varme, og fare for havari. På disse småmotorene er det nok lite å frykte.
Å se til at alt er på stell er aldri feil, men det er ikke tvil om at det er lite effekt i forhold til størrelsen på den fresen din.
Det er mye som bestemmer momentkurven, men den er neppe enormt forskjellig i en 5,5 hk Honda og en 5,5 hk "noe annet".
Jeg hadde en gang i tida en 80cm (tror jeg) fres med 10 hk. Den tygde unna snøen ganske brukbart, men den motoren bøtter innpå med bensin, og det luktet snøfreser av meg etter å ha brukt den. Til slutt sto råden ut av blokka, og det var den åpenbart ikke ment å gjøre.
Signatur

  (trådstarter)
   #22
 1,323     Østlandet     0
Topic på denne er jo motoreffekt på Honda freser, så vi er vel innafor når vi diskuterer dreiemoment og hk?

Dreiemomentskurven trenger ikke/er sikkert ikke lik på ulike motorer, men vi kan nok gå ut i fra at produsenten har lagt arbeidsområdet for motoren der den yter mest. Det virker i alle fall logisk.

-En teori kan faktisk være å la normal-arbeidsturtallet ligge litt over max dreiemoment, slik at ved belastning så synker turtallet ned til der motor gir max moment.
Alternativt la motor jobbe normalt der den har max moment (ikke max hk) og dermed hindre at turtall synker. Flere veier til Rom altså.

Men ser ikke helt hva 3600 rpm er for viktig tall i denne sammenhengen, annet enn at det er turtallet Honda har oppgitt sin GX200 motor til å ha mest hester ved? En Toro eller Stiga kan jo operere på annet turtall, og selv en Honda kan ha max dreiemoment på annet turtall enn 3600 rpm..... mest sannsynlig lavere enn 3600 rpm.


Joda å diskutere effekt og moment i motoren er innafor, men å diskutere om dreiemomentet "må" være likt i to motorer med like mye hester er det ingen grunn til. For det burde alle med litt interesse for motor vite at er tull.

Teorien din høres fornuftig ut, og er vel hva Honda-mannen mente at Honda har gjort bedre enn B&S.
Edit fant denne på nett som viser at maks moment er ved 2500 o/min:
http://www.northerntool.com/images/downloads/charts/6067.pdf

3600 o/min er "viktig" fordi det er maks turtall både Honda og B&S har satt governoren til. Motorene vil gi høyere effekt ved høyere turtall, men lavere moment.
   #23
 5,432     Akershus     0
Grunnen til bytte av motor på min gamle freser var også at ting som burde vært inne i motoren, plutselig befant seg på yttersiden. Forklaringen var, ifølge forhandler, at motoren egentlig ikke var beregnet på vinterbruk !!! og derfor ikke kunne gå med olje spesifisert fra produsent. Kun syntetisk ble anbefalt og har siden vært brukt på mine fresere.

Så forøvrig etter governor på Hondaen igår, men det ble for kaldt å pusle med snøfreser i 12 minus. Nå laver det ned igjen, så freseren blir vel benyttet iløpet av helgen og vil muligens avsløre om feilsymptomene fortsetter.
  (trådstarter)
   #24
 1,323     Østlandet     0
Det er vel ikke nødvendig å bli så hissig, bare fordi noen prøver å hjelpe deg med det du spør om??


Det har seg nå en gang sånn at AFR (air fuel ratio) er viktig på en bensinmotor (ikke like viktig på diesel) for å få riktig forbrenning. Får den ikke nok bensin, vil den gå dårlig, men en blanding på mager side av optimalt vil gi mer effekt, mer varme, og fare for havari. På disse småmotorene er det nok lite å frykte.
Å se til at alt er på stell er aldri feil, men det er ikke tvil om at det er lite effekt i forhold til størrelsen på den fresen din.
Det er mye som bestemmer momentkurven, men den er neppe enormt forskjellig i en 5,5 hk Honda og en 5,5 hk "noe annet".
Jeg hadde en gang i tida en 80cm (tror jeg) fres med 10 hk. Den tygde unna snøen ganske brukbart, men den motoren bøtter innpå med bensin, og det luktet snøfreser av meg etter å ha brukt den. Til slutt sto råden ut av blokka, og det var den åpenbart ikke ment å gjøre.


He he, nei jeg er absolutt ikke hissig.
Jeg oppfattet innlegget ditt som at du mente mager blanding bare ville være en fordel og at dette var 2-taktere og da er det ikke til hjelp.

Du har helt sikkert rett i at det antagelig er minimal forskjell i moment mellom to 5,5 hk motorer. Men mulig honda mener denne har like bra moment som konkurrentenes 7hk? Og derfor kalt freseren for 760.
  (trådstarter)
   #25
 1,323     Østlandet     0
Back to basic.
"Alle" påstår at denne freseren med denne motoren er effektiv, takler "enorme" mengder med snø og kaster snøen langt. Dvs det er sånn jeg har oppfattet det, og hvis det er sant så må det være noe feil med min.
Med 8-10 cm nysnø som ikke er kram må jeg kjøre "veldig" sakte for at turtallet ikke skal synke. Nå gir ikke freseren opp om jeg kjører fortere, men da blir turtallet lavt og kastelengden deretter.
Problemet er kanskje bare at mine forventninger var for høye, og at jeg gikk fra en freser med 9 hk og ned til en med 5,5 hk - som jeg trodde var 7 hk.
Årsaken til at jeg kanskje tror den får litt mager blanding er at den en sjelden gang småfusker / skyter ved fult turtall uten belastning, akkurat som ved kald motor hvis man skrur av choken for tidlig.
Jeg vet da av erfaring at motoren fort kan virke svak når governoren gir gass og motoren får enda mer luft men fortsatt for lite bensin.
Pga før nevnte stjerneskrue jeg ikke får opp har jeg ikke fått sjekket dette nærmere, foreløpig.
   #26
 5,432     Akershus     0
Det MÅ være noe feil på freseren din. Jeg tror jeg kan frese nær 20 cm tørr snø på full fart uten problem, men tror farten vil begrense seg med mengden snø inn i skovlene i forhold til hva som kan komprimeres og kastes ut pr. tidsenhet. Maskinen beveger seg temmelig raskt ved full fart, det sier seg selv at det er grenser hvor stor snødybde den kan ta unna ved denne hastigheten.

Mitt problem er at jeg har såpass begrenset med plass, for å ikke fylle naboenes vegger og tak med snø, så det er sjelden jeg tør å kjøre på full fart.

Hadde freseren vært utstyrt med en bedre styring av utkastet, hadde jeg kunnet holde en høyere hastighet. Føler aldri at maskinen har for dårlig kapasitet, unntatt ved våt snø.

Jeg har totalt 50-60 meter vei + gårdsplass som denne 5,5 hk store (lille) maskinen rydder med glans, og på kort tid. Større maskin tror jeg de færreste trenger.

   #27
 3,277     I huset mitt     1
Topic på denne er jo motoreffekt på Honda freser, så vi er vel innafor når vi diskuterer dreiemoment og hk?

Dreiemomentskurven trenger ikke/er sikkert ikke lik på ulike motorer, men vi kan nok gå ut i fra at produsenten har lagt arbeidsområdet for motoren der den yter mest. Det virker i alle fall logisk.

-En teori kan faktisk være å la normal-arbeidsturtallet ligge litt over max dreiemoment, slik at ved belastning så synker turtallet ned til der motor gir max moment.
Alternativt la motor jobbe normalt der den har max moment (ikke max hk) og dermed hindre at turtall synker. Flere veier til Rom altså.

Men ser ikke helt hva 3600 rpm er for viktig tall i denne sammenhengen, annet enn at det er turtallet Honda har oppgitt sin GX200 motor til å ha mest hester ved? En Toro eller Stiga kan jo operere på annet turtall, og selv en Honda kan ha max dreiemoment på annet turtall enn 3600 rpm..... mest sannsynlig lavere enn 3600 rpm.


Joda å diskutere effekt og moment i motoren er innafor, men å diskutere om dreiemomentet "må" være likt i to motorer med like mye hester er det ingen grunn til. For det burde alle med litt interesse for motor vite at er tull.

Teorien din høres fornuftig ut, og er vel hva Honda-mannen mente at Honda har gjort bedre enn B&S.
Edit fant denne på nett som viser at maks moment er ved 2500 o/min:
http://www.northerntool.com/images/downloads/charts/6067.pdf

3600 o/min er "viktig" fordi det er maks turtall både Honda og B&S har satt governoren til. Motorene vil gi høyere effekt ved høyere turtall, men lavere moment.

Hehe, hva får deg til å tro at Honda og de andre freserprodusentene har satt governor til akkurat 3600 rpm???
-Det at Honda-motoren produserer 5.6hk på 3600 rpm, gir ikke belegg for å hevde at da må governor være satt til dette på både Honda og B&S fresere.
Det vet alle som kan noe om motorer. Du er sikkert motorinteressert, men peiling har du ikke.

Nå er det slik at jeg aldri har hevda at dreiemomentet er likt på alle motorer som har eks 5.5hk.
Jeg nevnte Toro og Stiga som andre produsenter, og da ser det ut som om du leser dette som alltid B&S motorer jeg sammenligner med.
Som motorinteressert så vet du jo sikkert at Toro bruker også Tecumseh og Loncin motorer.

Den GX200 motoren yter max dreiemement ved 2500 rpm, og skulle det være slik at den går normalt med 3600 rpm (som ifølge deg er korrekt), så synker jo turtallet med nesten 30% ved belastning. Dette kan jo ikke være noe bra da farten på utkaster/mater da også synker med samme 30%, som gjør at snøen ikke akkurat kastes langt. Har virkelig Honda designet systemet sitt så dårlig??
Jeg velger faktisk å tro at dem har mere kontroll enn det.

Jeg skjønner at dette er sårt tema, da forventningen nok var skyhøy til den dyre Honda-fresen.

  (trådstarter)
   #28
 1,323     Østlandet     0
Hehe, hva får deg til å tro at Honda og de andre freserprodusentene har satt governor til akkurat 3600 rpm???
-Det at Honda-motoren produserer 5.6hk på 3600 rpm, gir ikke belegg for å hevde at da må governor være satt til dette på både Honda og B&S fresere.
Det vet alle som kan noe om motorer. Du er sikkert motorinteressert, men peiling har du ikke.


Nei DET gir ikke belegg for å påstå noe som helst. Men hvis alle som kan noe om motor vet noe annet enn hva som står i service håndbøkene til Honda og B&S så synes jeg det er "litt merkelig" Smile
JEG har ikke hevdet, trodd eller påstått noe som helst annet enn at jeg har peiling nok til å sjekke hva Honda og B&S selv oppgir som turtall governoren skal justeres til.
Og det ER 3600 o/min når det gjelder de to motorene som befinner seg i de to snøfreserne jeg har. Det er også det samme i min Stiga Park med 16 hk B&S og det samme i min forrige, eldgamle Canadiana snøfreser med 8 hk B&S. Men jeg påstår IKKE at det gjelder alle verdens små motorer.

Nå er det slik at jeg aldri har hevda at dreiemomentet er likt på alle motorer som har eks 5.5hk.
Jeg nevnte Toro og Stiga som andre produsenter, og da ser det ut som om du leser dette som alltid B&S motorer jeg sammenligner med.
Som motorinteressert så vet du jo sikkert at Toro bruker også Tecumseh og Loncin motorer.


Neida årsaken til at jeg hele tiden sammenligner med B&S er fordi det er hva som sitter i min andre snøfreser, og som jeg da enkelt kan sammenligne med.

Den GX200 motoren yter max dreiemement ved 2500 rpm, og skulle det være slik at den går normalt med 3600 rpm (som ifølge deg er korrekt), så synker jo turtallet med nesten 30% ved belastning. Dette kan jo ikke være noe bra da farten på utkaster/mater da også synker med samme 30%, som gjør at snøen ikke akkurat kastes langt. Har virkelig Honda designet systemet sitt så dårlig??
Jeg velger faktisk å tro at dem har mere kontroll enn det.


Som nevnt over ER 3600 o/min korrekt, det samme er at maks moment er ved 2500 o/min. Begge deler er opplysninger Honda selv oppgir.
Er helt enig i at det virker litt merkelig, men freseren skal vel være sterk nok uten at turtallet synker så lavt vil jeg tro.

Jeg skjønner at dette er sårt tema, da forventningen nok var skyhøy til den dyre Honda-fresen.


Nei sårt er det vei ikke, jeg er ikke så ihuga Honda-fan som visse andre her på forumet. Men derimot er det alltid irriterende å kjøpe noe som ikke svarer til forventningene.
Årsaken til kjøpet av Honda var jo at jeg var lei den dårlige byggekvaliteten på min Stiga. Men det blir litt tragikomisk å bytte ut en som gjør jobben men skrangler til en som ikke skrangler men heller ikke klarer å gjøre jobben Smile
  (trådstarter)
   #29
 1,323     Østlandet     0
NB! Honda oppgir 5,5hk v/3600 rpm nettopp fordi dette er maks turtall, ikke fordi det er maks effekt motoren kan levere. Om governoren endres eller fjernes helt vil man få høyere effekt på et høyere turtall.
Tecumseh fusket med dette for (veldig) mange år siden da en av deres motorer ytet 8 hk på et høyere turtall enn hva governoren regulerte turtallet til. Men DET glemte de å nevne i reklamen.
   #30
 3,277     I huset mitt     0
Honda sier vel at 3600 rpm er max anbefalt turtall/arbeidsområde.

Nå viser ikke Honda effektkurven videre opp fra 3600 rpm for denne GX200 motoren, men det er ikke uvanlig at effektkurven faller dramatisk bittelitt lengre opp på turtall. -Den er på ingen måte lineær videre oppover og fortsetter ikke "uendelig", så å fjerne governor og la motor løpe fritt til max gir oftest dårligere resultat. Men litt kan man jo eksprimentere med å se om det hjelper.

Om Honda og B&S sier at governor skal justeres til rpm på 3600, for stå på din påstand akkurat nå.

Saken er jo at det er en sånn flott SAE J standard som motorfabrikantene måler sine motorer imot. (Flott med en standard som alle måler imot for å avsløre slike ting som du nevner Tecumseh juksa med)

Og standarden er jo da for moment 2500 rpm og hk ved 3600 rpm for Honda og B&S som dem oppgir (og alle andre produsenter kan henvise til som vil måle og sammenligne motorerne sine med andre).
Selvsagt også egen standard for Net og Gross verdier, verdier med og uten eksos/luftfilter.