Ja, da har jeg prøvet Hondaen igjen. Helgens snøfall ble fjernet og veibredden utvidet, da håndmåking lett gjør den smalere. Ikke antydning til problemet som oppsto etter første oppstart, velger å tro det var forbigående hikke.
Når det gjelder kapasitet, var det nå ca 8-10 cm med snø som har ligget i 3 dager med forbigående varmt vær og noe regn. Det var litt kramt, til tross for et par-tre kuldegrader og antydning til litt isskorpe på toppen. Freseren ble kjørt på full fremdrift og det var absolutt ingen antydning til forandring i turtallet fra kjøring på bar vei til full fresing.
Jeg har en temmelig bratt bakke å frese og kun gummihjul uten kjetting. Freste oppover med 30-40 % av bredden og med full høyde på inntaket (barbering/oppretting av brøytekant), overhodet ingen problemer selv om det stedvis var noe iset. Til tross for at jeg gjerne skulle ha forandret noen småting på Hondaen, må jeg si den imponerer.
Til dere som vurderer en snøfreser og som lurer på hvilken kapasitet som behøves, jeg kan love dere at denne duger til absolutt alt. Det eneste dere får i tillegg på en som er mye kraftigere, er at den tar unna 10 cm mer pr. retning dere freser, men da får dere også en tyngre freser å bakse med. Jeg skal modifisere utkastet (fjerne gitteret) og gi tilbakemelding vedrørende fresing i våt snø, kan faktisk ikke tenke meg annet enn at det er dét som skal til.
Tror snøfreser også er noe vi fort kaster bort mye penger på..... Syns min onkels Honda 622 er ok, og vi( og nabo) vurderte kjøp av noe slik ilag........ Men med begrenset areal ( vi har ca 60 kvadratmeter og nabo ca30) så fant vi ut st det var bortkastet...... Nå bruker vi elektrisk Stiga til 1500 kr......fungerer bedre enn forventet......
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Når det gjelder kapasitet, var det nå ca 8-10 cm med snø som har ligget i 3 dager med forbigående varmt vær og noe regn. Det var litt kramt, til tross for et par-tre kuldegrader og antydning til litt isskorpe på toppen. Freseren ble kjørt på full fremdrift og det var absolutt ingen antydning til forandring i turtallet fra kjøring på bar vei til full fresing.
Du er sikker på at det ikke er noe galt med hydrostaten på maskinen din? Full fremdrift er jo nesten så man må jogge etter, og uten antydning til forandring i turtallet når du har hele 5,5 hk til rådighet?
Vil du innrømme at det er bittelitt overdrevet fra en Honda entusiast eller?
Nei, ikke spesielt overdrevet Jeg har muligens en uvane framfor mange andre, sjelden jeg blir så entusiastisk at jeg overser minussidene ved et produkt, det forstår du sikkert av tidligere innlegg.
For det første, jeg behøver absolutt ikke å jogge etter maskinen på full fremdrift, langt derifra. Det er kanskje der feilen ligger på din maskin? Har noen drevet om fremdriften slik at alle krefter går dit?
Når du nevner farten, mener jeg at Ariensen jeg hadde tidligere, faktisk var ganske mye raskere, der erindrer jeg at man måtte øke gangtempoet for å henge med. Nå var det originalt en 8 hester og farten ved kun framdrift var antagelig det mest positive å si om den maskinen. Den kastet snøen nogenlunde bra kun til én side, den siden utkasterskovlene gikk i samme retning som retningen/buen på huset. Den andre veien datt snøen omtrent rett ned på utsiden av utkastet.
Selv om 5,5 hk ikke er allverden, blåser disse hestene snøen pokkerivold uten problem. Det skal mates mye snø i inntaket før man hører særlig forandring i motorlyd.
Nå kan denne "joggingen" min ha en sammenheng med at jeg har veldig korte bein da Og nei den har ikke blitt tuklet med på noen måte, ikke det at jeg forstår hvordan man skulle få høyere fart heller sålenge det er hydrostat. Men uansett hvis det du sier stemmer og er sånn jeg oppfatter det, så ja da mangler det power i min. Selv om jeg egentlig ikke hadde forventet så mye mer fra en 5,5 hk. Om det kommer mer snø skal jeg se om jeg får laget en video så kan du avgjøre om den tilsvarer din. Når jeg får ånden over meg skal jeg uansett ta opp og sjekke forgasseren.
Tecumseh fusket med dette for (veldig) mange år siden da en av deres motorer ytet 8 hk på et høyere turtall enn hva governoren regulerte turtallet til. Men DET glemte de å nevne i reklamen.
Høres ut som BMW. Pappas forrige var oppgitt til 170 hk ved 6400 rpm. Der var også turtallsperren, men rødmerkinga begynte ved 6000.
Det gjelder neppe ALT av småmotorer, men 3600 rpm som max er veldig vanlig.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Rapport fra en vinterdag i distriktet. Har nå frest 6-8 cm kram til våt snø. Kram på toppen, sørpe i bunnen.
Det har vært + grader hele natta og striregn som gikk over til snø i går kveld, så bortsett fra at mengden ikke var forskrekkelig, noe av det vanskeligste en freser kan oppleve. Hadde det vært enda våtere hadde det antagelig ikke hatt noen hensikt å fjerne det.
Topphastighet på min Honda, kun framdrift uten skovelbruk er barnetog (barneskirenn ++) hastighet, det vil si ikke noe man må lange ut spesielt for å følge. Det er antagelig noe av grunnen til at 5,5 hk er mer enn nok på 61 cm bredde, men hva skal man med høyere hastighet?
Full hastiighet forover, motoren tilkjennegir at det er motstand, lydmessig, snøen blir kastet i pen bue, ca 3 meter på høyeste og 4-5 meter i lengderetning. Ved saktere framdrift blir det litt for lite snø matet inn og kastelengden synker en god del.
Brøytebilen hadde lagt fra seg 40-50 cm med våt snø i innkjørselen. !/3 hastighet på fremdriften, våt snø ble pent deponert langt vekk fra innkjørsel.
Utkastet er modifisert ved at gitteret er bøyd ut paralellt med utkastet, snøen pakker seg dermed ikke på samme måte som tidligere.
Jeg har vel en mistanke om at Honda i utgangspunktet tok en "Tecumseh". For på motoren er det tydelig merket 5,1 KW - altså vel 6,9 hk, og freseren heter altså 760 - do the math............
For meg har det ingen betydning hva freseren heter, om det er 560 eller 760. Grunnen til kjøpet var alt av positive kommentarer omkring fabrikatet.
Jeg har i andre tråder invitert ingeniørene hos Honda til en gjennomgang av hva jeg synes mangler på den helt perfekte maskin, det er nemlig noen mangler. Jeg har dessverre ikke mottatt noen tilbakemelding.
I mellomtiden har jeg foretatt modifisering av det største problemet, nemlig gitteret foran utkastet. I likhet med andre maskiner, får HMS litt for stor oppmerksomhet. Jeg savner utkoblbar diffsperre og enklere betjening av utkastet, litt lavere pris, men i det store og hele kan jeg ikke tenke meg en bedre maskin.
Enig med "snetriker" Når det gjelder forbedringer så er det sveiven til utkasteren som er det store problemet, den er i knehøyde, jeg løste det med og flytte bakerste festet og forlenge med litt flattjern og bruke eksisterende bolthull slik:
Selvsagt kan man kjøpe en nyere modell med eletrisk utkasterstyring og batteristart, men dette er bare problemkilder over tid som må vedlikeholdes og bidrar til liten nytte. Honda trenger ikke el-start for noen brukere, til motsetning til min 10hk Toro POWERshift er et helv.... og dra igang, og starte en 305cm Techumset er for voksne mannolk, den har heldigvis stikkontakt el-start. GX-motoren til Honda starter på første draget og den har automatisk dekompresjonsventil ved start, slik at ALLE klarer og starte den, man trenger ca bare 1/4 av kraften for og dra igang Hondaen vs. 10hk Techumseth. -Hydraulisk fremdrift på Honda er enda et moment som drar opp. -Honda har knapt halve støynivået vs. B&S og Techumseth. -Gx bruker vesentlig mindre bensin en B&S og Techumseth. -Honda kaster normalt sett ca 12m til sides, Ariens/Toro ca 8m. Ved kram og våt snø kaster den lengre, jeg bruker alltid litt Silikonspray i utkastertuten etc før hvær fresing.
Honda har Yanmar som nærmeste konkurent, den er ikke og forakte.
Når det gjelder kapasitet, var det nå ca 8-10 cm med snø som har ligget i 3 dager med forbigående varmt vær og noe regn. Det var litt kramt, til tross for et par-tre kuldegrader og antydning til litt isskorpe på toppen. Freseren ble kjørt på full fremdrift og det var absolutt ingen antydning til forandring i turtallet fra kjøring på bar vei til full fresing.
Jeg har en temmelig bratt bakke å frese og kun gummihjul uten kjetting. Freste oppover med 30-40 % av bredden og med full høyde på inntaket (barbering/oppretting av brøytekant), overhodet ingen problemer selv om det stedvis var noe iset. Til tross for at jeg gjerne skulle ha forandret noen småting på Hondaen, må jeg si den imponerer.
Til dere som vurderer en snøfreser og som lurer på hvilken kapasitet som behøves, jeg kan love dere at denne duger til absolutt alt. Det eneste dere får i tillegg på en som er mye kraftigere, er at den tar unna 10 cm mer pr. retning dere freser, men da får dere også en tyngre freser å bakse med. Jeg skal modifisere utkastet (fjerne gitteret) og gi tilbakemelding vedrørende fresing i våt snø, kan faktisk ikke tenke meg annet enn at det er dét som skal til.
Syns min onkels Honda 622 er ok, og vi( og nabo) vurderte kjøp av noe slik ilag........
Men med begrenset areal ( vi har ca 60 kvadratmeter og nabo ca30) så fant vi ut st det var bortkastet...... Nå bruker vi elektrisk Stiga til 1500 kr......fungerer bedre enn forventet......
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Du er sikker på at det ikke er noe galt med hydrostaten på maskinen din?
Full fremdrift er jo nesten så man må jogge etter, og uten antydning til forandring i turtallet når du har hele 5,5 hk til rådighet?
Vil du innrømme at det er bittelitt overdrevet fra en Honda entusiast eller?
Og dette innlegget var absolutt ikke stygt ment!
For det første, jeg behøver absolutt ikke å jogge etter maskinen på full fremdrift, langt derifra. Det er kanskje der feilen ligger på din maskin? Har noen drevet om fremdriften slik at alle krefter går dit?
Når du nevner farten, mener jeg at Ariensen jeg hadde tidligere, faktisk var ganske mye raskere, der erindrer jeg at man måtte øke gangtempoet for å henge med. Nå var det originalt en 8 hester og farten ved kun framdrift var antagelig det mest positive å si om den maskinen. Den kastet snøen nogenlunde bra kun til én side, den siden utkasterskovlene gikk i samme retning som retningen/buen på huset. Den andre veien datt snøen omtrent rett ned på utsiden av utkastet.
Selv om 5,5 hk ikke er allverden, blåser disse hestene snøen pokkerivold uten problem. Det skal mates mye snø i inntaket før man hører særlig forandring i motorlyd.
Om det kommer mer snø skal jeg se om jeg får laget en video så kan du avgjøre om den tilsvarer din. Når jeg får ånden over meg skal jeg uansett ta opp og sjekke forgasseren.
Høres ut som BMW. Pappas forrige var oppgitt til 170 hk ved 6400 rpm. Der var også turtallsperren, men rødmerkinga begynte ved 6000.
Det gjelder neppe ALT av småmotorer, men 3600 rpm som max er veldig vanlig.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det har vært + grader hele natta og striregn som gikk over til snø i går kveld, så bortsett fra at mengden ikke var forskrekkelig, noe av det vanskeligste en freser kan oppleve. Hadde det vært enda våtere hadde det antagelig ikke hatt noen hensikt å fjerne det.
Topphastighet på min Honda, kun framdrift uten skovelbruk er barnetog (barneskirenn ++) hastighet, det vil si ikke noe man må lange ut spesielt for å følge. Det er antagelig noe av grunnen til at 5,5 hk er mer enn nok på 61 cm bredde, men hva skal man med høyere hastighet?
Full hastiighet forover, motoren tilkjennegir at det er motstand, lydmessig, snøen blir kastet i pen bue, ca 3 meter på høyeste og 4-5 meter i lengderetning. Ved saktere framdrift blir det litt for lite snø matet inn og kastelengden synker en god del.
Brøytebilen hadde lagt fra seg 40-50 cm med våt snø i innkjørselen. !/3 hastighet på fremdriften, våt snø ble pent deponert langt vekk fra innkjørsel.
Utkastet er modifisert ved at gitteret er bøyd ut paralellt med utkastet, snøen pakker seg dermed ikke på samme måte som tidligere.
Rapport slutt.
Grunnen til kjøpet var alt av positive kommentarer omkring fabrikatet.
Jeg har i andre tråder invitert ingeniørene hos Honda til en gjennomgang av hva jeg synes mangler på den helt perfekte maskin, det er nemlig noen mangler. Jeg har dessverre ikke mottatt noen tilbakemelding.
I mellomtiden har jeg foretatt modifisering av det største problemet, nemlig gitteret foran utkastet. I likhet med andre maskiner, får HMS litt for stor oppmerksomhet. Jeg savner utkoblbar diffsperre og enklere betjening av utkastet, litt lavere pris, men i det store og hele kan jeg ikke tenke meg en bedre maskin.
Når det gjelder forbedringer så er det sveiven til utkasteren som er det store problemet, den er i knehøyde, jeg løste det med og flytte bakerste festet og forlenge med litt flattjern og bruke eksisterende bolthull slik:
Selvsagt kan man kjøpe en nyere modell med eletrisk utkasterstyring og batteristart, men dette er bare problemkilder over tid som må vedlikeholdes og bidrar til liten nytte.
Honda trenger ikke el-start for noen brukere, til motsetning til min 10hk Toro POWERshift er et helv.... og dra igang, og starte en 305cm Techumset er for voksne mannolk, den har heldigvis stikkontakt el-start.
GX-motoren til Honda starter på første draget og den har automatisk dekompresjonsventil ved start, slik at ALLE klarer og starte den, man trenger ca bare 1/4 av kraften for og dra igang Hondaen vs. 10hk Techumseth.
-Hydraulisk fremdrift på Honda er enda et moment som drar opp.
-Honda har knapt halve støynivået vs. B&S og Techumseth.
-Gx bruker vesentlig mindre bensin en B&S og Techumseth.
-Honda kaster normalt sett ca 12m til sides, Ariens/Toro ca 8m.
Ved kram og våt snø kaster den lengre, jeg bruker alltid litt Silikonspray i utkastertuten etc før hvær fresing.
Honda har Yanmar som nærmeste konkurent, den er ikke og forakte.