13,069    8    11  

Oktan (bensin for snøfreser)

ivo
 496     8
For Honda snøfreser:

Honda skriver at det anbefales 97/98 oktan blyfri bilbensin, mens enkelte forhandlere skriver 95 oktan. Honda skriver også at 4-takts miljøbensin kan brukes.

Noen som har peiling på hva som lønner seg å bruke. Jeg mener personlig at 95-oktan sikkert duger. Noen sterke meninger?
Oktan (bensin for snøfreser) - 11_336836406_hoved.jpg - ivo

   #1
 5,112     Troms     0
Jeg fyller på det som Honda brukermanualen sier. Tror det er 98 oktan bensin. Hvis forhandleren sier noe annet enn hva Honda selv sier, så få det skriftlig.
Signatur
   #3
 123     Harstad     1
Det er naturligvis ikke nødvendig eller lurt å fylle 98 oktan bensin på en snøfreser selv om den heter Honda.
Ikke bare er literprisen høyere, men effekten kan bli lavere siden motoren ikke har høy nok kompresjon til å utnytte oktantallet. Og alle slike nyere motorer er laget for blyfri bensin.

Men selv fyller jeg kun miljøbensin på snøfres og gressklipper, siden man da slipper å tenke på holdbarhetsproblemet under lagring. Den høye literprisen for mitt bruk har lite å si på årsbasis.
Min Husqvarna 2017 modell snøfreser skal ha 87 US oktan, som tilsvarer kun ca 91-92 oktan hos oss.
Miljøbensin har ca samme oktantall som 95 pumpebensin på lave turtall (RON), men noe høyere oktan på høye turtall (MON).
95 oktan hos oss tilsvarer ca 90 US oktan.
   #4
 1,293     Nordpolen     0
Det er naturligvis ikke nødvendig eller lurt å fylle 98 oktan bensin på en snøfreser selv om den heter Honda.
Ikke bare er literprisen høyere, men effekten kan bli lavere siden motoren ikke har høy nok kompresjon til å utnytte oktantallet. Og alle slike nyere motorer er laget for blyfri bensin.

Men selv fyller jeg kun miljøbensin på snøfres og gressklipper, siden man da slipper å tenke på holdbarhetsproblemet under lagring. Den høye literprisen for mitt bruk har lite å si på årsbasis.
Min Husqvarna 2017 modell snøfreser skal ha 87 US oktan, som tilsvarer kun ca 91-92 oktan hos oss.
Miljøbensin har ca samme oktantall som 95 pumpebensin på lave turtall (RON), men noe høyere oktan på høye turtall (MON).
95 oktan hos oss tilsvarer ca 90 US oktan.

Så hvis Honda mener 98 er änbefale så mener du at det ikke er Nødvendig?Eller lurt?
HSt
   #5
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Noen leverandører er bekymret for miljøbensin andelen i 95 oktan men om det er en faktor her vet jeg ikke. Som jeg skrev i annen tråd så har jeg bruk akrylat bensin de siste årene og har ikke hatt et eneste problem med min Kina fres. En bekjent brukte 95 oktan og måtte rense forgasser. Noen tanker akrylat bensin på slutt av sesongen er lurt som alternativ ved mye bruk.
   #6
 592     1
Jeg bruker også kun Alkylat (HSt, ikke akrylat), og det har fungert supert i mange år. Maskinen er da også mye lettere å starte.
TSt
   #7
 13,730     0
Eller en kan kombinere, benytte vanlig 95 oktan under sesongen når noe er i gjevn bruk men fylle opp med alkylat bensin som siste fylling, selvfølgelig litt vanskelig å vite når siste snøfallet kommer men....
Har mye service på små motorer og det virker som om problem med lagret bensin har blitt større, får inn stadig flere hvor det ikke er noe galt men hvor bare alt blir demontert og skylt for å få det igang igjen. Når det er mange slike er tidlig på hver sessong så ser en at det er bensin som har vært problemet.

ORF
   #8
 94     Stavanger     0
Har egen erfaring med at vanlig 95 oktan bensin fort blir dårlig...
Har en Honda snøfres på hytta. Pga koronarestriksjoner og hytteforbud fikk jeg ikke drenert tanken og forgasser som jeg pleier. Når våren kom glemte jeg vekk hele fresen.
Når sesongen begynte før jul startet fresen med en gang, men gikk litt ujevnt og døde etter noen minutters gange.
Det viste seg at det var vannperler i bensintanken og masse guffe (gele lignende masse) i flotørkammer på forgasseren.
Renset forgasser og tømte tanken. På med ny, fersk bensin og nå sviver den perfekt igjen.